2. Kultura i turystyka – razem, ale jak?
Przeglądaj według
"Oddajemy do Państwa rąk drugą już publikację poświęconą związkom turystyki i kultury. Pierwsze opracowanie, które ukazało się w 2007 r.,
miało w podtytule prowokacyjne pytanie: „razem czy oddzielnie?”. Przedstawiciele obu dziedzin (zarówno teoretycy, jak i praktycy) okazali się
wyjątkowo zgodni – powiązania kultury i turystyki są tak ścisłe i wieloaspektowe, że wzajemna współpraca powinna być czymś naturalnym
i bezdyskusyjnym. Dlaczego więc nie jest? Odpowiedź na to pytanie nie
była już tak oczywista. Zestawienie tekstów, pisanych z różnych punktów
widzenia, ujawniło m.in. istotne rozbieżności w priorytetach działania
instytucji kultury i przedsiębiorstw turystycznych. Identyfikacja spornych
kwestii wraz z deklaracją chęci rzeczowego dialogu mogą stać się początkiem wspólnego poszukiwania najlepszych form współpracy.
Niniejsza książka jest więc kolejną odsłoną dyskusji, tym razem na
temat efektywnych form kooperacji, które mają przynosić wszechstronne
korzyści obu stronom. Autorzy artykułów, bazując na swej bogatej wiedzy
i szerokim doświadczeniu zawodowym, prezentują różnorodne pomysły,
wizje oraz potencjalne możliwości współdziałania kultury z turystyką. Niekiedy ocena tego samego zjawiska (np. rozwoju parków rozrywki) bywa
diametralnie różna. Często jednak poglądy dyskutantów są zadziwiająco
zbieżne. W wielu tekstach np. podkreśla się konieczność zmiany tradycyjnego sposobu myślenia, przełamywania stereotypów, otwartości na
nowe doświadczenia, innowacyjności, kreatywności…
Upowszechnienie takiego punktu widzenia (zarówno w sferze kultury,
jak i turystyki) z pewnością będzie sprzyjać tworzeniu trwałych podstaw
do owocnego współdziałania w przyszłości, w tym zwłaszcza realizacji
wspólnych inicjatyw i przedsięwzięć. A to powinno jeszcze bardziej
zdynamizować rozwój turystyki kulturowej w Polsce, ku pełnej satysfakcji
ostatecznych adresatów oferty turystycznej i kulturalnej".
Andrzej Stasiak [Wstęp redakcyjny]
Spis treści
- Jolanta Ćwiklińska: Turystyka i kultura – od komercjalizacji do dialogu kultur
- В. Ф. Кифяк: Экономические аспекты использования культурно-исторического наследия в сфере туризма
- Andrzej Kowalczyk: Proces przekształcania zasobów kulturowych w atrakcje turystyczne (na przykładzie zagospodarowania turystycznego pól bitewnych)
- Sylwia Kaczmarek, Jacek Kaczmarek: Jak kultura SIĘ sprzedaje?
- Artur Kurek: O nowe oblicze obsługi turystyki kulturowej
- Zygmunt Kruczek: Między atrakcją a pułapką turystyczną. Dylematy turystyki kulturowej XXI wieku
- Katarzyna Rotter-Jarzębińska: Turystyka kreatywna – nowy trend w rozwoju turystyki miejskiej
- Sylwia Dudek-Mańkowska: Turystyczny wizerunek Warszawy a potencjał kulturalny miasta
- Robert Faracik: Miejsca pamięci z okresu II wojny światowej a współczesna turystyka (ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa)
- Wacław Idziak: Specjalizacja tematyczna wsi i turystyka
- Justyna Mokras-Grabowska: Wykorzystanie kultury ludowej w turystyce – nieuchronna komercjalizacja czy „ostatnia deska ratunku”?
- Agata Kierzkowska: Działania w obronie tradycji i dobrego smaku
- Karolina Buczkowska, Agata Masztalerz: Potencjał Wielkopolski w zakresie rozwoju turystyki kulturowej śladami jeździeckich tradycji i dziedzictwa
- Armin Mikos von Rohrscheidt: Kulturowe szlaki turystyczne – próba klasyfikacji oraz postulaty w zakresie ich tworzenia i funkcjonowania
- Leszek Jodliński: Kreowanie i promocja wydarzeń kulturalnych. Analiza Gliwickich Dni Dziedzictwa Kulturowego
- Beata Krakowiak, Bogdan Włodarczyk: „Dzień z Borowieckim” – projekt nowego produkt turystycznego Łodzi
- Marek Nowacki: Aktualne tendencje na rynku atrakcji dla odwiedzających
- Marek Pisarski: Światowy przemysł parków tematycznych
- Ewa Małkowska-Bieniek: Muzeum Historii Żydów Polskich jako przykład muzeum narracyjnego
- Kinga Podleśna-Dudicz: Rola Muzeum Sportu i Turystyki w propagowaniu kultury fizycznej
- Maciej Mazerant: Kreatywny Szlak Województwa Łódzkiego
- Lubomira Trojan: Zamek na szlaku innowacji
- Janusz Kujat: Rzemiosło artystyczne i sztuka użytkowa narzędziem budowania atrakcyjności społeczno-gospodarczej Świebodzic
- Bogna Świątkowska: Alternatywna mapa miasta jako narzędzie promocji kultury i turystyki na przykładzie Use-It Warsaw
Część 1. Kultura i turystyka – między konfliktem a symbiozą
Część 2. Miasta kultury a turystyka
Część 3. Dziedzictwo kulturowe wsi w turystyce
Część 4. Szlaki i wydarzenia kulturalne jako produkty turystyczne
Część 5. Instytucje kultury czy obiekty turystyczne?
Część 6. Przedsiębiorczość w kulturze – księga dobrych praktyk
Najnowsze pozycje
-
Alternatywna mapa miasta jako narzędzie promocji kultury i turystyki na przykładzie Use-It Warsaw
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Rzemiosło artystyczne i sztuka użytkowa narzędziem budowania atrakcyjności społeczno-gospodarczej Świebodzic
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Zamek na szlaku innowacji
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Kreatywny Szlak Województwa Łódzkiego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Rola Muzeum Sportu i Turystyki w propagowaniu kultury fizycznej
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Muzeum Historii Żydów Polskich jako przykład muzeum narracyjnego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Światowy przemysł parków tematycznych
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Aktualne tendencje na rynku atrakcji dla odwiedzających
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
„Dzień z Borowieckim” – projekt nowego produkt turystycznego Łodzi
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Kreowanie i promocja wydarzeń kulturalnych. Analiza Gliwickich Dni Dziedzictwa Kulturowego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Kulturowe szlaki turystyczne – próba klasyfikacji oraz postulaty w zakresie ich tworzenia i funkcjonowania
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Potencjał Wielkopolski w zakresie rozwoju turystyki kulturowej śladami jeździeckich tradycji i dziedzictwa
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Działania w obronie tradycji i dobrego smaku
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Wykorzystanie kultury ludowej w turystyce – nieuchronna komercjalizacja czy „ostatnia deska ratunku”?
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Specjalizacja tematyczna wsi i turystyka
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Miejsca pamięci z okresu II wojny światowej a współczesna turystyka (ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa)
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Turystyczny wizerunek Warszawy a potencjał kulturalny miasta
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Turystyka kreatywna – nowy trend w rozwoju turystyki miejskiej
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Między atrakcją a pułapką turystyczną. Dylematy turystyki kulturowej XXI wieku
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
O nowe oblicze obsługi turystyki kulturowej
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009)