Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGołąb, Mariusz
dc.date.accessioned2023-06-30T06:38:47Z
dc.date.available2023-06-30T06:38:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationGołąb, M. (2023). Asyndeton – fotopoetyckie doświadczenie podróży. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, (13 (16), 81–96. https://doi.org/10.32798/pflit.997pl_PL
dc.identifier.issn2084-6045
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47349
dc.description.abstractAutor artykułu omawia pojęcie asyndetonu jako problem relacji fotografii i literatury. Główny kontekst rozważań stanowią dwie propozycje teoretyczne. Pierwszą z nich jest fotoliteratura François Soulages’a – przedmiot współdziałania obrazu fotograficznego i tekstu. Drugą stanowią praktyki miejskie Michela de Certeau i związana z nimi funkcja asyndetonu jako figury retorycznej, która wyznacza przestrzenny porządek i nadaje znaczenie podmiotowym czynnościom chodzenia. Zdaniem autora obie te teorie łączy semiotyczny proces wytwarzania obrazów. W szerszym znaczeniu artykuł odnosi termin de Certeau do poetyckiego doświadczenia podróży. Przykładami tak rozumianego asyndetonu w zakresie jego funkcji kompozycyjnych i obrazowych są utwory z fotopoetyckich zbiorów Andrzeja Kramarza i Jacka Podsiadły (2022) oraz Marcina Świetlickiego i Wojciecha Wilczyka (1996). Na podstawie omówionych przykładów autor przyjmuje, że rozszerzone na obraz fotograficzny retoryczne znaczenie asyndetonu pozwala widzieć tę figurę jako reprezentację metafory podróży i zabieg kompozycyjny związany z zagadnieniem obrazu poetyckiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Filologiczne. Literaturoznawstwo;;13
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectasyndetonpl_PL
dc.subjectmetaforapl_PL
dc.subjectobraz poetyckipl_PL
dc.subjectfotoliteraturapl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectpodróżpl_PL
dc.titleAsyndeton – fotopoetyckie doświadczenie podróżypl_PL
dc.title.alternativeAsyndeton: Photopoetic Experience of a Journeypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-96pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2658-2503
dc.contributor.authorBiographicalnoteMARIUSZ GOŁĄB – prof. UŁ, filolog, kulturoznawca. Pracuje w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Zajmuje się problemami komparatystyki i antropologii literatury, semiotycznymi relacjami między słowem a wizualnymi aspektami kultury, w tym obrazu fotograficznego. Profesor wizytujący na uniwersytetach we Włoszech, Brazylii i Chinach. Autor książek: Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego (2001), Ukryte ogrody, nieobecne przestrzenie. Literackie i kulturowe metafory współczesności (2012). Współautor publikacji Obraz, obiekt, narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet (2021) i współredaktor tomów: Przestrzeń ogrodu – przestrzeń kultury, Space of Garden – Space of Culture (wyd. polskie i angielskie – 2008), Moda: model(ka) i czytelnicy. O ikonicznych reprezentacjach w kulturze (2015), Zofia Rydet po latach. 1978–2018 (2020).pl_PL
dc.referencesCerteau, Michel de, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesDyduch, Grzegorz, Światłoczucie albo Orfeusz na rowerze, czyli „CELEM PREZENTACJI”, w: M. Świetlicki,W.Wilczyk, 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesFlusser, Vilem, Obraz i tekst, w: idem, Kultura pisma. Z filozofii słowa i obrazu, tłum. i posł. P. Wiatr, Warszawa 2018.pl_PL
dc.referencesGołąb, Mariusz, Narracja obrazów, w: Patrzenie i widzenie w kontekstach kulturoznawczych, red. J. Dziewit et al., Katowice 2016.pl_PL
dc.referencesKnosala, Bartłomiej, Powrót jednoczesności słowa/obrazu/dźwięku a wykształcenie ogólne – perspektywa ontologii komunikacji, w: Obrazy i poznanie, red. M. T. Kociuba, Lublin 2015.pl_PL
dc.referencesKoszowy, Marta, W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesKramarz, Andrzej, Podsiadło, Jacek, Człowiek, który odjechał, Wołowiec 2022.pl_PL
dc.referencesLisak-Gębala, Dobrawa, Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesMichałowska, Marianna, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesMikuriya, Junko Theresa, Historia światła. Idea fotografii, tłum. P. Nowakowski, Kraków 2018.pl_PL
dc.referencesMukařovský, Jan, Przyczynek do semantyki obrazu poetyckiego, tłum. J. Mayen, w: idem, Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, wyb., red. i słowo wstępne J. Sławiński, tłum. J. Baluch et al., Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesÖsterman, Bernt, Obrazowe opowieści, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesPiekot, Tomasz, Werbalizacja i wizualizacja w dyskursie wiadomości prasowych, w: Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, red. E. Tabakowska, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka, Maria, Patrzeć do bólu, w: eadem, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2009.pl_PL
dc.referencesPrzyboś, Julian, O metaforze, w: idem, Sens poetycki, t. 1, Kraków 1967.pl_PL
dc.referencesPrzyboś, Julian, Przedmowa, w: W. Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesRichon, Olivier, Introduction: On literary images, „Photographies” 2011, Vol. 4, Iss. 1, s. 5–15.pl_PL
dc.referencesRusinek, Michał, Wizualność jako kategoria porządkująca figury retoryczne, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus et al., Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesSoulages, François, Fotografia i język; Fotografia i literatura, w: idem, Estetyka fotografii. Strata i zysk, tłum. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesStrzemiński, Władysław, Teoria widzenia, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesSynergia słów i obrazów. Badania ikonotekstu w Polsce, red. H. Dymel-Trzebiatowska, Gdańsk 2021.pl_PL
dc.referencesSzczypiorska-Mutor, Magdalena, Praktyki fotograficzne i teksty kultury. Inwersja, metamorfoza, montaż, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesSzylko-Kwas, Joanna, Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie, „Zeszyty Artystyczne” 2017, nr 30, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki, Marcin, Wilczyk, Wojciech, 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii, Kraków 1996pl_PL
dc.referencesThe Routledge Companion to Picturebooks, red. B. Kümmerling-Meibauer, London 2018.pl_PL
dc.referencesZalewski, Cezary, XIV. Eschaton. Poetyckie fotografie Jacka Podsiadły i Andrzeja Sosnowskiego, w: idem, Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne reprezentacje w literaturze polskiej, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesZiomek, Jerzy, Retoryka opisowa, Wrocław 2000.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmariusz.golab@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.32798/pflit.997
dc.relation.volume16pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe