dc.contributor.author | Gołąb, Mariusz | |
dc.date.accessioned | 2023-06-30T06:38:47Z | |
dc.date.available | 2023-06-30T06:38:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Gołąb, M. (2023). Asyndeton – fotopoetyckie doświadczenie podróży. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, (13 (16), 81–96. https://doi.org/10.32798/pflit.997 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2084-6045 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47349 | |
dc.description.abstract | Autor artykułu omawia pojęcie asyndetonu jako problem relacji fotografii i literatury. Główny kontekst rozważań stanowią dwie propozycje teoretyczne. Pierwszą z nich jest fotoliteratura François Soulages’a – przedmiot współdziałania obrazu fotograficznego i tekstu. Drugą stanowią praktyki miejskie Michela de Certeau i związana z nimi funkcja asyndetonu jako figury retorycznej, która wyznacza przestrzenny porządek i nadaje znaczenie podmiotowym czynnościom chodzenia. Zdaniem autora obie te teorie łączy semiotyczny proces wytwarzania obrazów. W szerszym znaczeniu artykuł odnosi termin de Certeau do poetyckiego doświadczenia podróży. Przykładami tak rozumianego asyndetonu w zakresie jego funkcji kompozycyjnych i obrazowych są utwory z fotopoetyckich zbiorów Andrzeja Kramarza i Jacka Podsiadły (2022) oraz Marcina Świetlickiego i Wojciecha Wilczyka (1996). Na podstawie omówionych przykładów autor przyjmuje, że rozszerzone na obraz fotograficzny retoryczne znaczenie asyndetonu pozwala widzieć tę figurę jako reprezentację metafory podróży i zabieg kompozycyjny związany z zagadnieniem obrazu poetyckiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo;;13 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | asyndeton | pl_PL |
dc.subject | metafora | pl_PL |
dc.subject | obraz poetycki | pl_PL |
dc.subject | fotoliteratura | pl_PL |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.subject | podróż | pl_PL |
dc.title | Asyndeton – fotopoetyckie doświadczenie podróży | pl_PL |
dc.title.alternative | Asyndeton: Photopoetic Experience of a Journey | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 81-96 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literatury | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2658-2503 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MARIUSZ GOŁĄB – prof. UŁ, filolog, kulturoznawca. Pracuje w Katedrze Teorii
Literatury Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Zajmuje się problemami komparatystyki
i antropologii literatury, semiotycznymi relacjami między słowem
a wizualnymi aspektami kultury, w tym obrazu fotograficznego. Profesor wizytujący
na uniwersytetach we Włoszech, Brazylii i Chinach. Autor książek: Język
i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego (2001), Ukryte ogrody,
nieobecne przestrzenie. Literackie i kulturowe metafory współczesności (2012).
Współautor publikacji Obraz, obiekt, narracja. Doświadczenie wizualne Zofii
Rydet (2021) i współredaktor tomów: Przestrzeń ogrodu – przestrzeń kultury,
Space of Garden – Space of Culture (wyd. polskie i angielskie – 2008), Moda:
model(ka) i czytelnicy. O ikonicznych reprezentacjach w kulturze (2015), Zofia
Rydet po latach. 1978–2018 (2020). | pl_PL |
dc.references | Certeau, Michel de, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Dyduch, Grzegorz, Światłoczucie albo Orfeusz na rowerze, czyli „CELEM PREZENTACJI”, w: M. Świetlicki,W.Wilczyk, 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Flusser, Vilem, Obraz i tekst, w: idem, Kultura pisma. Z filozofii słowa i obrazu, tłum. i posł. P. Wiatr, Warszawa 2018. | pl_PL |
dc.references | Gołąb, Mariusz, Narracja obrazów, w: Patrzenie i widzenie w kontekstach kulturoznawczych, red. J. Dziewit et al., Katowice 2016. | pl_PL |
dc.references | Knosala, Bartłomiej, Powrót jednoczesności słowa/obrazu/dźwięku a wykształcenie ogólne – perspektywa ontologii komunikacji, w: Obrazy i poznanie, red. M. T. Kociuba, Lublin 2015. | pl_PL |
dc.references | Koszowy, Marta, W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej, Kraków 2013. | pl_PL |
dc.references | Kramarz, Andrzej, Podsiadło, Jacek, Człowiek, który odjechał, Wołowiec 2022. | pl_PL |
dc.references | Lisak-Gębala, Dobrawa, Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej, Kraków 2014. | pl_PL |
dc.references | Michałowska, Marianna, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Poznań 2012. | pl_PL |
dc.references | Mikuriya, Junko Theresa, Historia światła. Idea fotografii, tłum. P. Nowakowski, Kraków 2018. | pl_PL |
dc.references | Mukařovský, Jan, Przyczynek do semantyki obrazu poetyckiego, tłum. J. Mayen, w: idem, Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, wyb., red. i słowo wstępne J. Sławiński, tłum. J. Baluch et al., Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Österman, Bernt, Obrazowe opowieści, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Piekot, Tomasz, Werbalizacja i wizualizacja w dyskursie wiadomości prasowych, w: Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, red. E. Tabakowska, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Poprzęcka, Maria, Patrzeć do bólu, w: eadem, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2009. | pl_PL |
dc.references | Przyboś, Julian, O metaforze, w: idem, Sens poetycki, t. 1, Kraków 1967. | pl_PL |
dc.references | Przyboś, Julian, Przedmowa, w: W. Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź 2016. | pl_PL |
dc.references | Richon, Olivier, Introduction: On literary images, „Photographies” 2011, Vol. 4, Iss. 1, s. 5–15. | pl_PL |
dc.references | Rusinek, Michał, Wizualność jako kategoria porządkująca figury retoryczne, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus et al., Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Soulages, François, Fotografia i język; Fotografia i literatura, w: idem, Estetyka fotografii. Strata i zysk, tłum. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Strzemiński, Władysław, Teoria widzenia, Łódź 2016. | pl_PL |
dc.references | Synergia słów i obrazów. Badania ikonotekstu w Polsce, red. H. Dymel-Trzebiatowska, Gdańsk 2021. | pl_PL |
dc.references | Szczypiorska-Mutor, Magdalena, Praktyki fotograficzne i teksty kultury. Inwersja, metamorfoza, montaż, Warszawa 2016. | pl_PL |
dc.references | Szylko-Kwas, Joanna, Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie, „Zeszyty Artystyczne” 2017, nr 30, s. 69–80. | pl_PL |
dc.references | Świetlicki, Marcin, Wilczyk, Wojciech, 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii, Kraków 1996 | pl_PL |
dc.references | The Routledge Companion to Picturebooks, red. B. Kümmerling-Meibauer, London 2018. | pl_PL |
dc.references | Zalewski, Cezary, XIV. Eschaton. Poetyckie fotografie Jacka Podsiadły i Andrzeja Sosnowskiego, w: idem, Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne reprezentacje w literaturze polskiej, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Ziomek, Jerzy, Retoryka opisowa, Wrocław 2000. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mariusz.golab@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.32798/pflit.997 | |
dc.relation.volume | 16 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |