Show simple item record

dc.contributor.authorGołąb, Mariusz
dc.date.accessioned2023-06-30T06:38:47Z
dc.date.available2023-06-30T06:38:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationGołąb, M. (2023). Asyndeton – fotopoetyckie doświadczenie podróży. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, (13 (16), 81–96. https://doi.org/10.32798/pflit.997pl_PL
dc.identifier.issn2084-6045
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47349
dc.description.abstractAutor artykułu omawia pojęcie asyndetonu jako problem relacji fotografii i literatury. Główny kontekst rozważań stanowią dwie propozycje teoretyczne. Pierwszą z nich jest fotoliteratura François Soulages’a – przedmiot współdziałania obrazu fotograficznego i tekstu. Drugą stanowią praktyki miejskie Michela de Certeau i związana z nimi funkcja asyndetonu jako figury retorycznej, która wyznacza przestrzenny porządek i nadaje znaczenie podmiotowym czynnościom chodzenia. Zdaniem autora obie te teorie łączy semiotyczny proces wytwarzania obrazów. W szerszym znaczeniu artykuł odnosi termin de Certeau do poetyckiego doświadczenia podróży. Przykładami tak rozumianego asyndetonu w zakresie jego funkcji kompozycyjnych i obrazowych są utwory z fotopoetyckich zbiorów Andrzeja Kramarza i Jacka Podsiadły (2022) oraz Marcina Świetlickiego i Wojciecha Wilczyka (1996). Na podstawie omówionych przykładów autor przyjmuje, że rozszerzone na obraz fotograficzny retoryczne znaczenie asyndetonu pozwala widzieć tę figurę jako reprezentację metafory podróży i zabieg kompozycyjny związany z zagadnieniem obrazu poetyckiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Filologiczne. Literaturoznawstwo;;13
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectasyndetonpl_PL
dc.subjectmetaforapl_PL
dc.subjectobraz poetyckipl_PL
dc.subjectfotoliteraturapl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectpodróżpl_PL
dc.titleAsyndeton – fotopoetyckie doświadczenie podróżypl_PL
dc.title.alternativeAsyndeton: Photopoetic Experience of a Journeypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-96pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2658-2503
dc.contributor.authorBiographicalnoteMARIUSZ GOŁĄB – prof. UŁ, filolog, kulturoznawca. Pracuje w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Zajmuje się problemami komparatystyki i antropologii literatury, semiotycznymi relacjami między słowem a wizualnymi aspektami kultury, w tym obrazu fotograficznego. Profesor wizytujący na uniwersytetach we Włoszech, Brazylii i Chinach. Autor książek: Język i rzeczywistość w twórczości Mirona Białoszewskiego (2001), Ukryte ogrody, nieobecne przestrzenie. Literackie i kulturowe metafory współczesności (2012). Współautor publikacji Obraz, obiekt, narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet (2021) i współredaktor tomów: Przestrzeń ogrodu – przestrzeń kultury, Space of Garden – Space of Culture (wyd. polskie i angielskie – 2008), Moda: model(ka) i czytelnicy. O ikonicznych reprezentacjach w kulturze (2015), Zofia Rydet po latach. 1978–2018 (2020).pl_PL
dc.referencesCerteau, Michel de, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesDyduch, Grzegorz, Światłoczucie albo Orfeusz na rowerze, czyli „CELEM PREZENTACJI”, w: M. Świetlicki,W.Wilczyk, 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesFlusser, Vilem, Obraz i tekst, w: idem, Kultura pisma. Z filozofii słowa i obrazu, tłum. i posł. P. Wiatr, Warszawa 2018.pl_PL
dc.referencesGołąb, Mariusz, Narracja obrazów, w: Patrzenie i widzenie w kontekstach kulturoznawczych, red. J. Dziewit et al., Katowice 2016.pl_PL
dc.referencesKnosala, Bartłomiej, Powrót jednoczesności słowa/obrazu/dźwięku a wykształcenie ogólne – perspektywa ontologii komunikacji, w: Obrazy i poznanie, red. M. T. Kociuba, Lublin 2015.pl_PL
dc.referencesKoszowy, Marta, W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesKramarz, Andrzej, Podsiadło, Jacek, Człowiek, który odjechał, Wołowiec 2022.pl_PL
dc.referencesLisak-Gębala, Dobrawa, Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesMichałowska, Marianna, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesMikuriya, Junko Theresa, Historia światła. Idea fotografii, tłum. P. Nowakowski, Kraków 2018.pl_PL
dc.referencesMukařovský, Jan, Przyczynek do semantyki obrazu poetyckiego, tłum. J. Mayen, w: idem, Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, wyb., red. i słowo wstępne J. Sławiński, tłum. J. Baluch et al., Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesÖsterman, Bernt, Obrazowe opowieści, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesPiekot, Tomasz, Werbalizacja i wizualizacja w dyskursie wiadomości prasowych, w: Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, red. E. Tabakowska, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka, Maria, Patrzeć do bólu, w: eadem, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2009.pl_PL
dc.referencesPrzyboś, Julian, O metaforze, w: idem, Sens poetycki, t. 1, Kraków 1967.pl_PL
dc.referencesPrzyboś, Julian, Przedmowa, w: W. Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesRichon, Olivier, Introduction: On literary images, „Photographies” 2011, Vol. 4, Iss. 1, s. 5–15.pl_PL
dc.referencesRusinek, Michał, Wizualność jako kategoria porządkująca figury retoryczne, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus et al., Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesSoulages, François, Fotografia i język; Fotografia i literatura, w: idem, Estetyka fotografii. Strata i zysk, tłum. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesStrzemiński, Władysław, Teoria widzenia, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesSynergia słów i obrazów. Badania ikonotekstu w Polsce, red. H. Dymel-Trzebiatowska, Gdańsk 2021.pl_PL
dc.referencesSzczypiorska-Mutor, Magdalena, Praktyki fotograficzne i teksty kultury. Inwersja, metamorfoza, montaż, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesSzylko-Kwas, Joanna, Między informacją a obrazem – o funkcji fotografii w prasie, „Zeszyty Artystyczne” 2017, nr 30, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesŚwietlicki, Marcin, Wilczyk, Wojciech, 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii, Kraków 1996pl_PL
dc.referencesThe Routledge Companion to Picturebooks, red. B. Kümmerling-Meibauer, London 2018.pl_PL
dc.referencesZalewski, Cezary, XIV. Eschaton. Poetyckie fotografie Jacka Podsiadły i Andrzeja Sosnowskiego, w: idem, Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne reprezentacje w literaturze polskiej, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesZiomek, Jerzy, Retoryka opisowa, Wrocław 2000.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmariusz.golab@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.32798/pflit.997
dc.relation.volume16pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe