dc.contributor.author | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T16:36:19Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T16:36:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – nowe wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.06 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46982 | |
dc.description.abstract | W artykule autorka podejmuje rozważania nad procesami zmian w szkolnictwie wyższym w kontekście
wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami, w tym studentów z niepełnosprawnościami.
Z perspektywy badacza, jak i osoby aktywnie uczestniczącej w kształtowaniu polityki wyrównywania
szans edukacyjnych na uczelniach w Polsce, snuje refleksje o wpływie przemian społecznych,
prawnych i ekonomicznych na dostępność szkół wyższych oraz wspieranie osób z niepełnosprawnościami
w edukacji akademickiej. W publikacji pokazane są zagrożenia, ale i szanse
wynikające z nowych, często kryzysowych sytuacji, w obliczu których stają obecnie instytucje
szkolnictwa wyższego w Polsce. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the article, the author considers the processes of change in higher education in the context of
supporting people with special needs, including students with disabilities. The author reflects on
the impact of social, legal, and economic transformations on the accessibility of universities and
supporting people with disabilities in their academic education. The considerations derive from
the author’s experience as a researcher and a person actively participating in shaping the policy
of equalizing educational opportunities at universities in Poland. The publication presents threats
and chances resulting from new situations, often crisis ones, currently faced by higher education
institutions in Poland. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | edukacja włączająca | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność, | pl_PL |
dc.subject | szkolnictwo wyższe | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | higher education institutions | pl_PL |
dc.subject | inclusive education | pl_PL |
dc.title | Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – nowe wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 79-94 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | JOANNA SZTOBRYN-GIERCUSZKIEWICZ
– psycholog, dr nauk społecznych w zakresie socjologii. Pracuje w Katedrze Socjologii
Stosowanej i Pracy Socjalnej Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu
Łódzkiego. Jako praktyk od ponad 15 lat zajmuje się wsparciem edukacyjnym studentów
z niepełnosprawnościami, co ma też odzwierciedlenie w jej zainteresowaniach naukowych,
koncentrujących się na procesach zarządzania niepełnosprawnością w szkolnictwie
wyższym, włączającej edukacji akademickiej, dostępności instytucji szkolnictwa wyższego
dla osób ze szczególnymi potrzebami. Jest członkiem Komisji ds. Wyrównywania Szans
Edukacyjnych przy KRASP oraz wiceprzewodniczącą Sekcji Socjologii Niepełnosprawności
Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. | pl_PL |
dc.references | ADA (1990). Americans with Disabilities Act. https://www.ada.gov/pubs/adastatute08.html | pl_PL |
dc.references | Bennis, W., Nanus, B. (1985). Leaders: Strategies for Taking Charge. Harper&Row. | pl_PL |
dc.references | CBOS (2019). Do pracy czy na studia? Zmiany w decyzjach edukacyjnych młodzieży. Komunikat z badań nr 143/2019. | pl_PL |
dc.references | Dudzińska, A. (2012). Uczniowie niepełnosprawni w Polsce 2010 wg danych Systemu Informacji Oświatowej 2010. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. H. Aspergera. | pl_PL |
dc.references | Gąciarz, B. (red.) (2010). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Wydawnictwo IFIS PAN. | pl_PL |
dc.references | GUS (2021). Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2020 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2020-roku,2,17.html | pl_PL |
dc.references | Gutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2021). The risk of excluding persons with sensory disabilities from education as a consequence of the COVID-19 pandemic, Przegląd Socjologiczny, tom LXX/3, 49–66. | pl_PL |
dc.references | Gutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2022). Zdrowie psychiczne w czasie pandemii – perspektywa studentów z niepełnosprawnościami. W: G. Mikołajczyk-Lerman, J. Sztobryn- Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA (s. 152–170). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Hauschildt, K., Gwosć, C., Netz, N., Mishra, S. (2015). Social and economic conditions of student life in Europe. Synopsis of indicators. Eurostudent 2012-15, Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung. | pl_PL |
dc.references | Klimowicz, M. (2020). Polskie uczelnie wobec pandemii. Fundacja Centrum Cyfrowe. | pl_PL |
dc.references | Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Dz.U. 2012 poz. 1169. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2018 r. w sprawie sposobu podziału dla uczelni środków finansowych na świadczenia dla studentów oraz na zadania związane z zapewnieniem osobom nie-pełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej (Dz. U. 2018 poz. 1850). | pl_PL |
dc.references | Satish, U., Streufert, S. (2006). Strategic management simulations to prepare for VUCAD Terrorism. Journal of Homeland Security, 6, 17–27. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2011). Barriers in academic learning of persons with disabilities in Lodz higher education institutions – research report. W: A. Polak-Sopińska, J. Lacewicz- Bartoszewska (red.), Ergonomics for the Disabled. Education as the Basis of Quality of Life for People with Disabilities. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2018). Szanse i ograniczenia kształcenia akademickiego osób niepełnosprawnych – perspektywa socjologiczna. Politechnika Łódzka. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz, J., Gutowska, A. (2021). Diagnoza kształcenia zdalnego wśród studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami w sytuacji pandemii Covid-19 – wybrane zagadnienia raportu z badań. W: G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba, M. Racław (red.), Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością (s. 167–194). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | U.S. Department of Education (2015). Digest of Education Statistics 2013. National Center for Education Statistics. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz.U. 2021 poz. 573. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. 2018 poz. 1668. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz.U. 2005 poz. 1365. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys, E. (2015). Sytuacja edukacyjna niepełnosprawnych studentów. W: E. Giermanowska, A. Kumaniecka-Wiśniewska, M. Racław, E. Zakrzewska-Manterys (red.), Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy (s. 23–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | joanna.giercuszkiewicz@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.06 | |