Show simple item record

dc.contributor.authorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-08T16:36:19Z
dc.date.available2023-05-08T16:36:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSztobryn-Giercuszkiewicz J., Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – nowe wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.06pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46982
dc.description.abstractW artykule autorka podejmuje rozważania nad procesami zmian w szkolnictwie wyższym w kontekście wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami, w tym studentów z niepełnosprawnościami. Z perspektywy badacza, jak i osoby aktywnie uczestniczącej w kształtowaniu polityki wyrównywania szans edukacyjnych na uczelniach w Polsce, snuje refleksje o wpływie przemian społecznych, prawnych i ekonomicznych na dostępność szkół wyższych oraz wspieranie osób z niepełnosprawnościami w edukacji akademickiej. W publikacji pokazane są zagrożenia, ale i szanse wynikające z nowych, często kryzysowych sytuacji, w obliczu których stają obecnie instytucje szkolnictwa wyższego w Polsce.pl_PL
dc.description.abstractIn the article, the author considers the processes of change in higher education in the context of supporting people with special needs, including students with disabilities. The author reflects on the impact of social, legal, and economic transformations on the accessibility of universities and supporting people with disabilities in their academic education. The considerations derive from the author’s experience as a researcher and a person actively participating in shaping the policy of equalizing educational opportunities at universities in Poland. The publication presents threats and chances resulting from new situations, often crisis ones, currently faced by higher education institutions in Poland.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectedukacja włączającapl_PL
dc.subjectniepełnosprawność,pl_PL
dc.subjectszkolnictwo wyższepl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjecthigher education institutionspl_PL
dc.subjectinclusive educationpl_PL
dc.titleWyrównywanie szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – nowe wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polscepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number79-94pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteJOANNA SZTOBRYN-GIERCUSZKIEWICZ – psycholog, dr nauk społecznych w zakresie socjologii. Pracuje w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Jako praktyk od ponad 15 lat zajmuje się wsparciem edukacyjnym studentów z niepełnosprawnościami, co ma też odzwierciedlenie w jej zainteresowaniach naukowych, koncentrujących się na procesach zarządzania niepełnosprawnością w szkolnictwie wyższym, włączającej edukacji akademickiej, dostępności instytucji szkolnictwa wyższego dla osób ze szczególnymi potrzebami. Jest członkiem Komisji ds. Wyrównywania Szans Edukacyjnych przy KRASP oraz wiceprzewodniczącą Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.pl_PL
dc.referencesADA (1990). Americans with Disabilities Act. https://www.ada.gov/pubs/adastatute08.htmlpl_PL
dc.referencesBennis, W., Nanus, B. (1985). Leaders: Strategies for Taking Charge. Harper&Row.pl_PL
dc.referencesCBOS (2019). Do pracy czy na studia? Zmiany w decyzjach edukacyjnych młodzieży. Komunikat z badań nr 143/2019.pl_PL
dc.referencesDudzińska, A. (2012). Uczniowie niepełnosprawni w Polsce 2010 wg danych Systemu Informacji Oświatowej 2010. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. H. Aspergera.pl_PL
dc.referencesGąciarz, B. (red.) (2010). Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej. Wydawnictwo IFIS PAN.pl_PL
dc.referencesGUS (2021). Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2020 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2020-roku,2,17.htmlpl_PL
dc.referencesGutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2021). The risk of excluding persons with sensory disabilities from education as a consequence of the COVID-19 pandemic, Przegląd Socjologiczny, tom LXX/3, 49–66.pl_PL
dc.referencesGutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2022). Zdrowie psychiczne w czasie pandemii – perspektywa studentów z niepełnosprawnościami. W: G. Mikołajczyk-Lerman, J. Sztobryn- Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA (s. 152–170). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesHauschildt, K., Gwosć, C., Netz, N., Mishra, S. (2015). Social and economic conditions of student life in Europe. Synopsis of indicators. Eurostudent 2012-15, Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung.pl_PL
dc.referencesKlimowicz, M. (2020). Polskie uczelnie wobec pandemii. Fundacja Centrum Cyfrowe.pl_PL
dc.referencesKonwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Dz.U. 2012 poz. 1169.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2018 r. w sprawie sposobu podziału dla uczelni środków finansowych na świadczenia dla studentów oraz na zadania związane z zapewnieniem osobom nie-pełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej (Dz. U. 2018 poz. 1850).pl_PL
dc.referencesSatish, U., Streufert, S. (2006). Strategic management simulations to prepare for VUCAD Terrorism. Journal of Homeland Security, 6, 17–27.pl_PL
dc.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2011). Barriers in academic learning of persons with disabilities in Lodz higher education institutions – research report. W: A. Polak-Sopińska, J. Lacewicz- Bartoszewska (red.), Ergonomics for the Disabled. Education as the Basis of Quality of Life for People with Disabilities. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.pl_PL
dc.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2018). Szanse i ograniczenia kształcenia akademickiego osób niepełnosprawnych – perspektywa socjologiczna. Politechnika Łódzka.pl_PL
dc.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz, J., Gutowska, A. (2021). Diagnoza kształcenia zdalnego wśród studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami w sytuacji pandemii Covid-19 – wybrane zagadnienia raportu z badań. W: G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba, M. Racław (red.), Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością (s. 167–194). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesU.S. Department of Education (2015). Digest of Education Statistics 2013. National Center for Education Statistics.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz.U. 2021 poz. 573.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. 2018 poz. 1668.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz.U. 2005 poz. 1365.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys, E. (2015). Sytuacja edukacyjna niepełnosprawnych studentów. W: E. Giermanowska, A. Kumaniecka-Wiśniewska, M. Racław, E. Zakrzewska-Manterys (red.), Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy (s. 23–50). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjoanna.giercuszkiewicz@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.06


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe