Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGreniuk, Angelika
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-08T16:35:14Z
dc.date.available2023-05-08T16:35:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationGreniuk A., Czego o niepełnosprawności może dowiedzieć się uczeń z obrazków w podręcznikach szkolnych?, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.05pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46981
dc.description.abstractWizualność dominuje nad tekstem – współczesny człowiek homo videns preferuje obraz, który jest dla niego szybciej i łatwiej przyswajalny, ma też większe znaczenie niż słowo. Obraz, podobnie jak tekst, niesie własny przekaz, kreując sposób poznania i odbioru danej rzeczywistości (Szpunar, 2008; Sztompka, 2005). Podręczniki szkolne zawierają wiele elementów wizualnych, stanowiących odrębne i dodatkowe źródło informacji. Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnościami wizualnie są przedstawiane bardzo rzadko. Mimo to można ustalić sposoby i formę przedstawiania niepełnosprawności w podręcznikach szkolnych oraz określić, czego o niepełnosprawności z ilustracji w podręcznikach szkolnych mogą dowiedzieć się uczniowie, również uczniowie z niepełnosprawnością. W artykule zaprezentowane są wyniki badań na ten temat. To część obszerniejszego projektu badawczego „Lista (nie)obecności. Niepełnosprawność w podręcznikach szkolnych”, autorstwa dr Marty Sałkowskiej, Magdaleny Kocejko, Magdy Szaroty i Angeliki Greniuk, realizowanego w Collegium Civitas w 2021 r.pl_PL
dc.description.abstractThe visual dominates over the text – modern man homo videns prefers the image, which is quicker and easier for him to assimilate, it also has more significance than the word. The image, like the text, carries its own message, creating a way of knowing and perceiving a given reality (Szpunar, 2008; Sztompka, 2005). School textbooks contain many visual elements, providing a separate and additional source of information. Disability and people with disabilities are presented visually very rarely. Nevertheless, it is possible to establish the ways and messages of depicting disability in school textbooks and to determine what students, including students with disabilities, can learn about disability from images in school textbooks. This article presents the results of a study of this issue. It is part of the results from a larger research project entitled. ’The (non-)presence list. Disability in school textbooks’, by Dr Marta Sałkowska, Magdalena Kocejko, Magda Szarota and Angelika Greniuk, implemented by Collegium Civitas in 2021.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawność,pl_PL
dc.subjectosoby z niepełnosprawnościamipl_PL
dc.subjectpodręczniki szkolnepl_PL
dc.subjectwizualne przedstawienia niepełnosprawnościpl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectpeople with disabilitiespl_PL
dc.subjectschool textbookspl_PL
dc.subjectvisual representations of disabilitypl_PL
dc.titleCzego o niepełnosprawności może dowiedzieć się uczeń z obrazków w podręcznikach szkolnych?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number63-76pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteANGELIKA GRENIUK – mgr, doktorantka związana z Instytutem Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe to socjologia niepełnosprawności, ruchy społeczne osób z niepełnosprawnościami oraz disability studies.pl_PL
dc.referencesBakalarczyk, R. (2014). Wsparcie osób niepełnosprawnych – okrągły stół w cieniu protestów. Ubezpieczenia Społeczne. Teoria i praktyka. Dwumiesięcznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, 3(120), 9–14. https://www.zus.pl/documents/10182/24106/Ubezpieczenia+Spo%20eczne+nr+3+_2014.pdf/7b800f59-d577-4049-a572-8a3bb6ec4403pl_PL
dc.referencesBanach, I. (2017). Edukacja w oswajaniu z tematyką niepełnosprawności. W: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne (s. 326–334). Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/84077/edition/79648/contentpl_PL
dc.referencesBanasiak, A., Burdzińska, A., Danielewicz-Malinowska, A., Hanisz, J., Kamińska, A., Kamiński, R., Kłos, E., Kofta, W., Nadarzyńska, B. (2019). Nowi Tropiciele. Podręcznik. Klasa 3. Część 2. Edukacja wczesnoszkolna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesCiechanowski, S. (2020). Historia. Podręcznik. Klasa 7. MAC Edukacja.pl_PL
dc.referencesGajdzica, Z., Czyż, E. (2015). Obraz osoby niepełnosprawnej w podręczniku dla klasy I pt. „Nasz elementarz a jego funkcja w kształtowaniu postaw wobec osób z niepełnosprawnością”. Szkoła specjalna, 4(280), 279–287. http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/media/785228/sz-s-4-15.pdfpl_PL
dc.referencesGreniuk, A. (2020). Europejska Sieć na rzecz Niezależnego Życia – od ruchu społecznego do organizacji rzeczniczej. W: M.A. Paszkowicz, K. Kochan (red.), Polityka społeczna w kontekście wychowania, edukacji i rynku pracy (s. 135–147). Polskie Towarzystwo Ekonomiczne. http://pte-zielonagora.home.pl/polityka_spoleczna/r13.pdfpl_PL
dc.referencesHarpur, P. (2012). Embracing the new disability rights paradigm: the importance of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Disability and Society, 27(1), 1–14. https://doi.org/10.1080/09687599.2012.631794pl_PL
dc.referencesKasprzak, T. (2021). Badania empiryczne i opracowania naukowe odnoszące się do osób głuchoniewidomych – przegląd stanu z lat 1991–2020. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 43, 45. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6622/5880pl_PL
dc.referencesKocejko, M. (2018). Nic o nas bez nas? Zaangażowanie ruchu osób z niepełnosprawnościami w monitoring wdrażania Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych w Polsce. Studium przypadku. Studia z Polityki Publicznej, 4(20), 9–21. https://doi.org/10.33119/KSzPP.2018.4.1pl_PL
dc.referencesKowalska, B., Król, A., Migalska, A., Warat, M. (2014). Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnia socjologiczna. Studia socjologiczne, 2(213), 239. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-877f911d-1140-4e3f-97ab-8bcb75b7f6a9pl_PL
dc.referencesKPON (2012). Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Dz.U. 2012 poz. 1169. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20120001169pl_PL
dc.referencesKubicki, P. (2017). Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami. Oficyna Wydawnicza SGH. https://cor.sgh.waw.pl/bitstream/handle/20.500.12182/627/Polityka_publiczna_wobec_osob_z_niepelnosprawnosciami.pdf?sequence=60&isAllowed=ypl_PL
dc.referencesPreibisz-Wala, K., Schumacher, E., Zarzycka, I. (2017). Szkolni przyjaciele. Podręcznik. Klasa 1. Część 1. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesRutkowski, M. (2019). Asystentura funkcjonalna tłumaczy-przewodników a jakość życia osób głuchoniewidomych – komunikat z badań. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 35, 60. https://www.researchgate.net/publication/340849632_Asystentura_funkcjonalna_tlumaczy-przewodnikow_a_jakosc_zycia_osob_gluchoniewidomych_-_komunikat_z_badanpl_PL
dc.referencesSałkowska, M. (2018). Sejmowe protesty opiekunów osób z niepełnosprawnościami wybrane wątki analityczne artykułów prasowych. Societas/Communitas, 26(2), 233–246. http://societas-communitas.isns.uw.edu.pl/numery/26-2/2-2(26-2)_2018_14_Salkowska.pdfpl_PL
dc.referencesSałkowska, M., Kocejko, M., Szarota, M., Greniuk, A. (2021). Lista (nie)obecności. Niepełnosprawność w podręcznikach szkolnych. Collegium Civitas. https://civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/lista-nieobecnosci-niepelnosprawnosc-w-podrecznikach-szkolnych.pdfpl_PL
dc.referencesSzarota, M. (2019). Niepełnosprawność, aktywizm i feminizm, czyli (feministyczne) studia o niepełnosprawności w pigułce. W: E. Maciejewska-Mroczek, M. Radkowska-Walkowicz, M. Reimann (red.), Zespół Turnera. Głosy i doświadczenia (s. 200–223). Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesSzpunar, M. (2008). Kultura obrazu a ikonosfera Internetu, Studia Medioznawcze, 3(34), 105–106. https://core.ac.uk/download/pdf/286318961.pdfpl_PL
dc.referencesSztompka, P. (2005). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSzyller, A. (2018). Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska. Forum Pedagogiczne, t. 8, nr 2, 59–72. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_fp_2018_2_05pl_PL
dc.referencesWołowicz, A. (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności?. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, t. 10, nr 1, 165–177. https://doi.org/10.24917/20837275.10.1.13pl_PL
dc.referencesWołowicz, A., Kocejko, M., Bierzanowska, K. (2021). Aborcja bez barier – raport o dostępności aborcji dla osób z niepełnosprawnościami. Aborcyjny Dream Team. https://aborcyjny-dreamteam.pl/wp-content/uploads/2022/08/Raport_Aborcja-bez-barier_final.pdfpl_PL
dc.referencesZapędowska-Kling, K. (2017). Intersekcjonalność w polityce społecznej. Społeczeństwo i Ekonomia, 2(8), 20–34. https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=43581pl_PL
dc.contributor.authorEmailagreniuk@uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe