dc.contributor.author | Greniuk, Angelika | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T16:35:14Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T16:35:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Greniuk A., Czego o niepełnosprawności może dowiedzieć się uczeń z obrazków w podręcznikach szkolnych?, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.05 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46981 | |
dc.description.abstract | Wizualność dominuje nad tekstem – współczesny człowiek homo videns preferuje obraz, który
jest dla niego szybciej i łatwiej przyswajalny, ma też większe znaczenie niż słowo. Obraz, podobnie
jak tekst, niesie własny przekaz, kreując sposób poznania i odbioru danej rzeczywistości (Szpunar,
2008; Sztompka, 2005).
Podręczniki szkolne zawierają wiele elementów wizualnych, stanowiących odrębne i dodatkowe
źródło informacji. Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnościami wizualnie są przedstawiane
bardzo rzadko. Mimo to można ustalić sposoby i formę przedstawiania niepełnosprawności
w podręcznikach szkolnych oraz określić, czego o niepełnosprawności z ilustracji w podręcznikach
szkolnych mogą dowiedzieć się uczniowie, również uczniowie z niepełnosprawnością.
W artykule zaprezentowane są wyniki badań na ten temat. To część obszerniejszego projektu badawczego
„Lista (nie)obecności. Niepełnosprawność w podręcznikach szkolnych”, autorstwa dr
Marty Sałkowskiej, Magdaleny Kocejko, Magdy Szaroty i Angeliki Greniuk, realizowanego w Collegium
Civitas w 2021 r. | pl_PL |
dc.description.abstract | The visual dominates over the text – modern man homo videns prefers the image, which is quicker
and easier for him to assimilate, it also has more significance than the word. The image, like the
text, carries its own message, creating a way of knowing and perceiving a given reality (Szpunar,
2008; Sztompka, 2005).
School textbooks contain many visual elements, providing a separate and additional source of
information. Disability and people with disabilities are presented visually very rarely. Nevertheless,
it is possible to establish the ways and messages of depicting disability in school textbooks
and to determine what students, including students with disabilities, can learn about disability
from images in school textbooks. This article presents the results of a study of this issue. It is part
of the results from a larger research project entitled. ’The (non-)presence list. Disability in school
textbooks’, by Dr Marta Sałkowska, Magdalena Kocejko, Magda Szarota and Angelika Greniuk,
implemented by Collegium Civitas in 2021. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niepełnosprawność, | pl_PL |
dc.subject | osoby z niepełnosprawnościami | pl_PL |
dc.subject | podręczniki szkolne | pl_PL |
dc.subject | wizualne przedstawienia niepełnosprawności | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | people with disabilities | pl_PL |
dc.subject | school textbooks | pl_PL |
dc.subject | visual representations of disability | pl_PL |
dc.title | Czego o niepełnosprawności może dowiedzieć się uczeń z obrazków w podręcznikach szkolnych? | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 63-76 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | ANGELIKA GRENIUK
– mgr, doktorantka związana z Instytutem Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu
Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe to socjologia niepełnosprawności, ruchy
społeczne osób z niepełnosprawnościami oraz disability studies. | pl_PL |
dc.references | Bakalarczyk, R. (2014). Wsparcie osób niepełnosprawnych – okrągły stół w cieniu protestów. Ubezpieczenia Społeczne. Teoria i praktyka. Dwumiesięcznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, 3(120), 9–14. https://www.zus.pl/documents/10182/24106/Ubezpieczenia+Spo%20eczne+nr+3+_2014.pdf/7b800f59-d577-4049-a572-8a3bb6ec4403 | pl_PL |
dc.references | Banach, I. (2017). Edukacja w oswajaniu z tematyką niepełnosprawności. W: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne (s. 326–334). Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/84077/edition/79648/content | pl_PL |
dc.references | Banasiak, A., Burdzińska, A., Danielewicz-Malinowska, A., Hanisz, J., Kamińska, A., Kamiński, R., Kłos, E., Kofta, W., Nadarzyńska, B. (2019). Nowi Tropiciele. Podręcznik. Klasa 3. Część 2. Edukacja wczesnoszkolna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Ciechanowski, S. (2020). Historia. Podręcznik. Klasa 7. MAC Edukacja. | pl_PL |
dc.references | Gajdzica, Z., Czyż, E. (2015). Obraz osoby niepełnosprawnej w podręczniku dla klasy I pt. „Nasz elementarz a jego funkcja w kształtowaniu postaw wobec osób z niepełnosprawnością”. Szkoła specjalna, 4(280), 279–287. http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/media/785228/sz-s-4-15.pdf | pl_PL |
dc.references | Greniuk, A. (2020). Europejska Sieć na rzecz Niezależnego Życia – od ruchu społecznego do organizacji rzeczniczej. W: M.A. Paszkowicz, K. Kochan (red.), Polityka społeczna w kontekście wychowania, edukacji i rynku pracy (s. 135–147). Polskie Towarzystwo Ekonomiczne. http://pte-zielonagora.home.pl/polityka_spoleczna/r13.pdf | pl_PL |
dc.references | Harpur, P. (2012). Embracing the new disability rights paradigm: the importance of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Disability and Society, 27(1), 1–14. https://doi.org/10.1080/09687599.2012.631794 | pl_PL |
dc.references | Kasprzak, T. (2021). Badania empiryczne i opracowania naukowe odnoszące się do osób głuchoniewidomych – przegląd stanu z lat 1991–2020. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 43, 45. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6622/5880 | pl_PL |
dc.references | Kocejko, M. (2018). Nic o nas bez nas? Zaangażowanie ruchu osób z niepełnosprawnościami w monitoring wdrażania Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych w Polsce. Studium przypadku. Studia z Polityki Publicznej, 4(20), 9–21. https://doi.org/10.33119/KSzPP.2018.4.1 | pl_PL |
dc.references | Kowalska, B., Król, A., Migalska, A., Warat, M. (2014). Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnia socjologiczna. Studia socjologiczne, 2(213), 239. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-877f911d-1140-4e3f-97ab-8bcb75b7f6a9 | pl_PL |
dc.references | KPON (2012). Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Dz.U. 2012 poz. 1169. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20120001169 | pl_PL |
dc.references | Kubicki, P. (2017). Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami. Oficyna Wydawnicza SGH. https://cor.sgh.waw.pl/bitstream/handle/20.500.12182/627/Polityka_publiczna_wobec_osob_z_niepelnosprawnosciami.pdf?sequence=60&isAllowed=y | pl_PL |
dc.references | Preibisz-Wala, K., Schumacher, E., Zarzycka, I. (2017). Szkolni przyjaciele. Podręcznik. Klasa 1. Część 1. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Rutkowski, M. (2019). Asystentura funkcjonalna tłumaczy-przewodników a jakość życia osób głuchoniewidomych – komunikat z badań. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 35, 60. https://www.researchgate.net/publication/340849632_Asystentura_funkcjonalna_tlumaczy-przewodnikow_a_jakosc_zycia_osob_gluchoniewidomych_-_komunikat_z_badan | pl_PL |
dc.references | Sałkowska, M. (2018). Sejmowe protesty opiekunów osób z niepełnosprawnościami wybrane wątki analityczne artykułów prasowych. Societas/Communitas, 26(2), 233–246. http://societas-communitas.isns.uw.edu.pl/numery/26-2/2-2(26-2)_2018_14_Salkowska.pdf | pl_PL |
dc.references | Sałkowska, M., Kocejko, M., Szarota, M., Greniuk, A. (2021). Lista (nie)obecności. Niepełnosprawność w podręcznikach szkolnych. Collegium Civitas. https://civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/lista-nieobecnosci-niepelnosprawnosc-w-podrecznikach-szkolnych.pdf | pl_PL |
dc.references | Szarota, M. (2019). Niepełnosprawność, aktywizm i feminizm, czyli (feministyczne) studia o niepełnosprawności w pigułce. W: E. Maciejewska-Mroczek, M. Radkowska-Walkowicz, M. Reimann (red.), Zespół Turnera. Głosy i doświadczenia (s. 200–223). Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Szpunar, M. (2008). Kultura obrazu a ikonosfera Internetu, Studia Medioznawcze, 3(34), 105–106. https://core.ac.uk/download/pdf/286318961.pdf | pl_PL |
dc.references | Sztompka, P. (2005). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Szyller, A. (2018). Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska. Forum Pedagogiczne, t. 8, nr 2, 59–72. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_fp_2018_2_05 | pl_PL |
dc.references | Wołowicz, A. (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności?. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, t. 10, nr 1, 165–177. https://doi.org/10.24917/20837275.10.1.13 | pl_PL |
dc.references | Wołowicz, A., Kocejko, M., Bierzanowska, K. (2021). Aborcja bez barier – raport o dostępności aborcji dla osób z niepełnosprawnościami. Aborcyjny Dream Team. https://aborcyjny-dreamteam.pl/wp-content/uploads/2022/08/Raport_Aborcja-bez-barier_final.pdf | pl_PL |
dc.references | Zapędowska-Kling, K. (2017). Intersekcjonalność w polityce społecznej. Społeczeństwo i Ekonomia, 2(8), 20–34. https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=43581 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | agreniuk@uw.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.05 | |