Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKamecka-Antczak, Celina
dc.contributor.authorSzafrański, Mateusz
dc.contributor.authorWos, Klaudia
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T16:32:16Z
dc.date.available2023-05-08T16:32:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKamecka-Antczak C., Szafrański M., Wos K., Wyzwania dla edukacji seksualnej uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w Polsce, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.04pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46980
dc.description.abstractW artykule zaprezentowane są wyniki badań partycypacyjnych prowadzonych z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, dotyczących stanu ich wiedzy na temat własnej seksualności oraz potrzeb związanych z prowadzeniem zajęć z edukacji seksualnej w szkole specjalnej. Przedstawione badania są częścią większego projektu, którego celem było stworzenie pomocy dydaktycznej do prowadzenia zajęć z edukacji seksualnej z osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Badania przeprowadzono w duchu paradygmatu partycypacyjnego, stawiając postulaty, będące odpowiedzią na ratyfikowaną przez Polskę Konwencję ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents the results of participatory action research conducted with polish students with intellectual disability. The research concerned students’ knowledge of their own sexuality and their needs related to conducting sex education at a special school. The presented research is part of a larger project, which aimed to create a didactic tool for conducting sex education classes with people with intellectual disabilities. The research was conducted in accordance with the assumptions of the participatory paradigm, putting postulates being a response to the UN Convention of the Disabled Rights of Poland ratified by Poland.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbadania partycypacyjnepl_PL
dc.subjectedukacja seksualnapl_PL
dc.subjectosoba z niepełnosprawnością intelektualnąpl_PL
dc.subjectparticipatory action researchpl_PL
dc.subjectperson with intellectual disabilitypl_PL
dc.subjectsex educationpl_PL
dc.titleWyzwania dla edukacji seksualnej uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w Polscepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number49-62pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Nauk Pedagogicznychpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Nauk Pedagogicznychpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteCELINA KAMECKA-ANTCZAK – politolożka i pedagożka, doktorantka w Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prowadzi badania partycypacyjne z osobami z niepełnosprawnością intelektualną – przede wszystkim w obszarze kompetencji obywatelskich. Autorka trzech innowacji społecznych, dotyczących zwiększenia dostępności przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMATEUSZ SZAFRAŃSKI – pedagog specjalny, doktorant w Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół kompetencji społecznych i zawodowych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Autor trzech innowacji społecznych dotyczących zwiększenia dostępności przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKLAUDIA WOS – pedagożka specjalna, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Naukowo zajmuje się seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną. Autorka trzech innowacji społecznych, dotyczących zwiększenia dostępności przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.pl_PL
dc.referencesAbbott, D., Howarth, J. (2005). Secret loves, hidden lives? Exploring issues for people with learning difficulties who are gay, lesbian or bisexual. The Policy Press.pl_PL
dc.referencesAdams, R. (2015). Privacy, dependency, discegenation: toward a sexual culture for people with intellectual disabilities. Disability Studies Quarterly, 35(1), 1–5.pl_PL
dc.referencesBarrett, J., Kirk, S. (2000). Running focus groups with elderly and disabled elderly participants. Applied Ergonomics, 31(6), 621–629.pl_PL
dc.referencesBernert, D. (2011). Sexuality and disability in the lives of women with intellectual disabilities. Sexuality and Disability, 29(2), 129–141.pl_PL
dc.referencesBronwen, M. (2014). Looking at games as learning contexts for an adolescent with autism and significant intellectual disability. Paper presented at the SFSU Graduate Research and Creative Works Showcase. San Francisco.pl_PL
dc.referencesCocks, E., Cockram, J. (1995). The participatory research paradigm and intellectual disability. Mental Handicap Research, 8(1), 25–37.pl_PL
dc.referencesEastgate, G. (2008). Sexual health for people with Intellectual disability. Salud publica de Mexico, 50(2), 255–259.pl_PL
dc.referencesEastgate, G. (2012). Intellectual disability, sexuality and sexual abuse prevention. A study of family members and support workers. Australian Family Physician, 41(3), 135–139.pl_PL
dc.referencesFraser, M., Fraser, A. (2000). Are people with learning disabilities able to contribute to focus groups on health promotion?. Journal of Advanced Nursing, 33(2), 225–233.pl_PL
dc.referencesGalea, J., Butler, J., Iacono, T., Leigthon, D. (2004). The assessment of sexual knowledge in people with intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(4), 350–365.pl_PL
dc.referencesHealy, E., McGuire, B.E., Evans, D.S., Carley, S.N. (2009). Sexuality and personal relationships for people with an intellectual disability. Part I: service-user perspectives. Journal of Intellectual Disability Research, 53(11), 905–912.pl_PL
dc.referencesHeron, J., Reason, P. (1997). A Participatory Inquiry Paradigm. Qualitative Inquiry, 3(3), 274–294.pl_PL
dc.referencesHollomotz, A. (2011). Learning difficulties and sexual vulnerability: a social approach. Jessica Kingsley Publishers.pl_PL
dc.referencesKonwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.pl_PL
dc.referencesLanyi, C.S., Brown, D.J., Standen, P., Lewis, J., Butkute, V., Drozdik, D. (2011). GOET European project of serious games for students with intellectual disability. Paper presented at 2nd International Conference on Cognitive Infocommunications. Budapest.pl_PL
dc.referencesMcCallion, P., McCarron, M. (2004). Using Focus Groups to Elicit Views across Disciplines and National Experiences with Intellectual Disabilities. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 1(2), 1–7.pl_PL
dc.referencesMcGuire, B.E., Bayley, A.A. (2011). Relationships, sexuality and decision-making capacity in people with an intellectual disability. Current Opinion in Psychiatry, 24(5), 398–402.pl_PL
dc.referencesNind, M. (2008). Conducting Qualitative Research with People with Learning, Communication and Other Disabilities: Methodological challenges. Project Report. National Centre for Research Methods.pl_PL
dc.referencesPerry, J., Felce, D. (2004). Initial findings on the involvement of people with an intellectual disability in interviewing their peers about quality of life. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(2), 164–171.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).pl_PL
dc.referencesSchaafsma, D., Kok, G., Stoffelen, J.M.T., Curfs, L.M.G. (2017). People with Intellectual Disabilities Talk About Sexuality: Implications for the Development of Sex Education. Sexuality and Disability, 35(1), 21–38.pl_PL
dc.referencesStoffelen, J. (2018). Sexuality and intellectual disability. Maastricht.pl_PL
dc.referencesTarnai, B. (2006). Review of effective interventions for socially inappropriate masturbation in persons with cognitive disabilities. Sexuality and Disability, 24(3), 151–168.pl_PL
dc.referencesTerras, M.M., Boyle, E.A., Ramsay, J., Jarrett, D. (2018). The opportunities and challenges of serious games for people with an intellectual disability. British Journal of Educational Technology, 49(4), 690–700.pl_PL
dc.referencesUnited Nations General Assembly (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities, A/RES/61/106, Annex I, New York.pl_PL
dc.contributor.authorEmailcelka.kamecka@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorEmailmszaf@doktorant.umk.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailklaudia.wos18@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe