dc.contributor.author | Kamecka-Antczak, Celina | |
dc.contributor.author | Szafrański, Mateusz | |
dc.contributor.author | Wos, Klaudia | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T16:32:16Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T16:32:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Kamecka-Antczak C., Szafrański M., Wos K., Wyzwania dla edukacji seksualnej uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w Polsce, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.04 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46980 | |
dc.description.abstract | W artykule zaprezentowane są wyniki badań partycypacyjnych prowadzonych z uczniami z głębszą
niepełnosprawnością intelektualną, dotyczących stanu ich wiedzy na temat własnej seksualności
oraz potrzeb związanych z prowadzeniem zajęć z edukacji seksualnej w szkole specjalnej.
Przedstawione badania są częścią większego projektu, którego celem było stworzenie pomocy
dydaktycznej do prowadzenia zajęć z edukacji seksualnej z osobami z głębszą niepełnosprawnością
intelektualną. Badania przeprowadzono w duchu paradygmatu partycypacyjnego, stawiając
postulaty, będące odpowiedzią na ratyfikowaną przez Polskę Konwencję ONZ o prawach osób
niepełnosprawnych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents the results of participatory action research conducted with polish students
with intellectual disability. The research concerned students’ knowledge of their own sexuality and
their needs related to conducting sex education at a special school. The presented research is part
of a larger project, which aimed to create a didactic tool for conducting sex education classes with
people with intellectual disabilities. The research was conducted in accordance with the assumptions
of the participatory paradigm, putting postulates being a response to the UN Convention of
the Disabled Rights of Poland ratified by Poland. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | badania partycypacyjne | pl_PL |
dc.subject | edukacja seksualna | pl_PL |
dc.subject | osoba z niepełnosprawnością intelektualną | pl_PL |
dc.subject | participatory action research | pl_PL |
dc.subject | person with intellectual disability | pl_PL |
dc.subject | sex education | pl_PL |
dc.title | Wyzwania dla edukacji seksualnej uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w Polsce | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 49-62 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Nauk Pedagogicznych | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Nauk Pedagogicznych | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | CELINA KAMECKA-ANTCZAK
– politolożka i pedagożka, doktorantka w Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu
Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prowadzi badania partycypacyjne z osobami z niepełnosprawnością
intelektualną – przede wszystkim w obszarze kompetencji obywatelskich.
Autorka trzech innowacji społecznych, dotyczących zwiększenia dostępności przestrzeni
publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MATEUSZ SZAFRAŃSKI
– pedagog specjalny, doktorant w Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika w Toruniu. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół kompetencji
społecznych i zawodowych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Autor trzech innowacji
społecznych dotyczących zwiększenia dostępności przestrzeni publicznej dla osób
z niepełnosprawnościami. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | KLAUDIA WOS
– pedagożka specjalna, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych na Uniwersytecie
Mikołaja Kopernika w Toruniu. Naukowo zajmuje się seksualnością osób z niepełnosprawnością
intelektualną. Autorka trzech innowacji społecznych, dotyczących zwiększenia
dostępności przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. | pl_PL |
dc.references | Abbott, D., Howarth, J. (2005). Secret loves, hidden lives? Exploring issues for people with learning difficulties who are gay, lesbian or bisexual. The Policy Press. | pl_PL |
dc.references | Adams, R. (2015). Privacy, dependency, discegenation: toward a sexual culture for people with intellectual disabilities. Disability Studies Quarterly, 35(1), 1–5. | pl_PL |
dc.references | Barrett, J., Kirk, S. (2000). Running focus groups with elderly and disabled elderly participants. Applied Ergonomics, 31(6), 621–629. | pl_PL |
dc.references | Bernert, D. (2011). Sexuality and disability in the lives of women with intellectual disabilities. Sexuality and Disability, 29(2), 129–141. | pl_PL |
dc.references | Bronwen, M. (2014). Looking at games as learning contexts for an adolescent with autism and significant intellectual disability. Paper presented at the SFSU Graduate Research and Creative Works Showcase. San Francisco. | pl_PL |
dc.references | Cocks, E., Cockram, J. (1995). The participatory research paradigm and intellectual disability. Mental Handicap Research, 8(1), 25–37. | pl_PL |
dc.references | Eastgate, G. (2008). Sexual health for people with Intellectual disability. Salud publica de Mexico, 50(2), 255–259. | pl_PL |
dc.references | Eastgate, G. (2012). Intellectual disability, sexuality and sexual abuse prevention. A study of family members and support workers. Australian Family Physician, 41(3), 135–139. | pl_PL |
dc.references | Fraser, M., Fraser, A. (2000). Are people with learning disabilities able to contribute to focus groups on health promotion?. Journal of Advanced Nursing, 33(2), 225–233. | pl_PL |
dc.references | Galea, J., Butler, J., Iacono, T., Leigthon, D. (2004). The assessment of sexual knowledge in people with intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(4), 350–365. | pl_PL |
dc.references | Healy, E., McGuire, B.E., Evans, D.S., Carley, S.N. (2009). Sexuality and personal relationships for people with an intellectual disability. Part I: service-user perspectives. Journal of Intellectual Disability Research, 53(11), 905–912. | pl_PL |
dc.references | Heron, J., Reason, P. (1997). A Participatory Inquiry Paradigm. Qualitative Inquiry, 3(3), 274–294. | pl_PL |
dc.references | Hollomotz, A. (2011). Learning difficulties and sexual vulnerability: a social approach. Jessica Kingsley Publishers. | pl_PL |
dc.references | Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. | pl_PL |
dc.references | Lanyi, C.S., Brown, D.J., Standen, P., Lewis, J., Butkute, V., Drozdik, D. (2011). GOET European project of serious games for students with intellectual disability. Paper presented at 2nd International Conference on Cognitive Infocommunications. Budapest. | pl_PL |
dc.references | McCallion, P., McCarron, M. (2004). Using Focus Groups to Elicit Views across Disciplines and National Experiences with Intellectual Disabilities. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 1(2), 1–7. | pl_PL |
dc.references | McGuire, B.E., Bayley, A.A. (2011). Relationships, sexuality and decision-making capacity in people with an intellectual disability. Current Opinion in Psychiatry, 24(5), 398–402. | pl_PL |
dc.references | Nind, M. (2008). Conducting Qualitative Research with People with Learning, Communication and Other Disabilities: Methodological challenges. Project Report. National Centre for Research Methods. | pl_PL |
dc.references | Perry, J., Felce, D. (2004). Initial findings on the involvement of people with an intellectual disability in interviewing their peers about quality of life. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(2), 164–171. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356). | pl_PL |
dc.references | Schaafsma, D., Kok, G., Stoffelen, J.M.T., Curfs, L.M.G. (2017). People with Intellectual Disabilities Talk About Sexuality: Implications for the Development of Sex Education. Sexuality and Disability, 35(1), 21–38. | pl_PL |
dc.references | Stoffelen, J. (2018). Sexuality and intellectual disability. Maastricht. | pl_PL |
dc.references | Tarnai, B. (2006). Review of effective interventions for socially inappropriate masturbation in persons with cognitive disabilities. Sexuality and Disability, 24(3), 151–168. | pl_PL |
dc.references | Terras, M.M., Boyle, E.A., Ramsay, J., Jarrett, D. (2018). The opportunities and challenges of serious games for people with an intellectual disability. British Journal of Educational Technology, 49(4), 690–700. | pl_PL |
dc.references | United Nations General Assembly (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities, A/RES/61/106, Annex I, New York. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | celka.kamecka@gmail.com | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mszaf@doktorant.umk.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | klaudia.wos18@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.04 | |