dc.contributor.author | Kokot-Rybińska, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T16:30:04Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T16:30:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Kokot-Rybińska M., Zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnością wzroku i ich realizacja przez szkołę, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.02 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46978 | |
dc.description.abstract | Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (OPKS) funkcjonują w Polsce już od przeszło
30 lat i to w niemal niezmienionej formie (Dz.U. 95 poz. 425 z dnia 7 września 1991 r., Ustawa
o systemie oświaty). Wydawać by się więc mogło, że szkolnictwo miało wystarczająco dużo czasu
na zaadaptowanie się do takiej formy udzielania wsparcia wychowankom szkół ogólnodostępnych.
Niestety, mimo rozlicznych reform, programów i wskazywania kierunków rozwoju systemu
wyrównywania szans edukacyjnych wciąż uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi borykać
musi się z licznymi niedociągnięciami, a nawet zaniechaniami ze strony kadry pedagogicznej
i dyrekcji szkoły, do której uczęszcza.
Niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie, z jakimi trudnościami dotyczącymi realizacji
zaleceń z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej zmagają się
uczniowie z niepełnosprawnością wzroku. Artykuł ten został stworzony na podstawie analizy
danych, zebranych w autorskiej ankiecie, dotyczącej oceny realizacji przez szkoły zaleceń o potrzebie
kształcenia specjalnego. Przeanalizowano także treść zaleceń zawartych w orzeczeniach
wydawanych przez państwowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP), które udostępnili
respondenci. | pl_PL |
dc.description.abstract | Decisions on the Need for Special Education have been functioning in Poland for over 30 years,
and in an almost unchanged form (Journal of Laws No. 95, item 425 of September 7, 1991, Law
on the Education System). It would seem, then, that the education system had enough time to
adapt to this form of providing support to pupils of mainstream education. Unfortunately, despite
numerous reforms, programs and directions for the development of the system of equalizing educational
opportunities, a student with special educational needs still has to deal with numerous
shortcomings or even omissions on the part of the teaching staff and the management of the
school.
The aim of this study is to present the difficulties faced by pupils with visual impairments in the
implementation of the recommendations of the Decisions on the Need for Special Education in
mainstream schools. This article was created based on the analysis of data collected through the
proprietary questionnaire on the assessment of the implementation of recommendations on the
need for special education by schools. The content of the recommendations contained in the decisions
issued by the state Psychological and Pedagogical Counseling Centers, which were made
available by the respondents, was also analyzed. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | edukacja włączająca | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność wzroku | pl_PL |
dc.subject | orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego | pl_PL |
dc.subject | inclusive education | pl_PL |
dc.subject | mainstream school | pl_PL |
dc.subject | special education needs | pl_PL |
dc.subject | visual impairment | pl_PL |
dc.title | Zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnością wzroku i ich realizacja przez szkołę | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 19-34 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MAGDALENA KOKOT-RYBIŃSKA
– mgr, tyflopedagog, psycholog, neurologopeda. Doktorantka na Filologicznych Studiach
Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim. Jej zainteresowania naukowe związane są
z zagadnieniami z zakresu rehabilitacji głosu, komunikacji i mowy osób dorosłych oraz
niepełnosprawności wzroku. W ostatnim czasie szczególną uwagę poświęca komunikacji,
interakcji i funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnością wzroku w obszarze rodzicielstwa. | pl_PL |
dc.references | Adamowicz-Hummel, A. (2001). Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. W: S. Jakubowski (red.), Poradnik dydaktyczny. Dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi (s. 35–44). MEN. | pl_PL |
dc.references | Adamowicz-Hummel, A. (2010). Rehabilitacja wzroku dzieci słabowidzących. W: T. Żółkowska (red.), Dajmy szansę niewidomym i słabowidzącym. Poradnik metodyczny dla nauczycieli (s. 71–88). Pedagogium Wydawnictwo OR. | pl_PL |
dc.references | Białek, I., Nowak-Adamczyk, D. (2012). Edukacja włączająca – Budowla o mocnych fundamentach. W: S. Trociuk (red.), Równe szanse w dostępie do edukacji Osób z Niepełnosprawnością wzroku (s. 10–18). Biuletyn RPO. | pl_PL |
dc.references | Chanas-Wapińska, A., Nadolna, U. (2017). Uczeń z dysfunkcją wzroku w szkole masowej. http://ppp2.legnica.eu/publikacje-i-opracowania/#content | pl_PL |
dc.references | Czerwińska, K. (2013). Pomoce dydaktyczne jako istotny element w edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 22(4), 173–196. | pl_PL |
dc.references | Czupajło, T., Dudek, M. (2014). Razem i osobno. Edukacja wczesnoszkolna. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Klasa I, II, III. Wydawnictwo Pit Art. | pl_PL |
dc.references | Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E. (2006). Skala Gotowości Szkolnej. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Główny Urząd Statystyczny. (2021). Stan zdrowia ludności Polski w 2019 r. https://stat.gov.pl/ obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/stan-zdrowia-ludnosci-polski-w-2019-r-,6,7.html | pl_PL |
dc.references | Kokot, M. (2021). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku – wyzwania edukacji zdalnej. W: W. Heller, A. Nymś-Górna, M. Wieczorek (red.), Poza przestrzenią szkoły i uczelni. Zdalne kształcenie – sposób nauczania i uczenia się? (s. 153–169). Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska-Kwapisz, J. (2004). Dzieci niewidome i słabowidzące. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Lubawy, H. (2010). Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabo widzącego. W: J. Witczak‐Nowotna (red.), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych (s. 71–88). Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Łukasiak, E., Oleksiak, E. (2011). Osoby niewidome i niedowidzące. W: B. M. Kaczmarek (red.), Zbiorczy raport z diagnozy świadczonych usług z zakresu rehabilitacji społecznej dla osób niepełnosprawnych w Polsce (s. 13–14). Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. | pl_PL |
dc.references | Marcinkowska, B. (2010). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (s. 216). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Miler-Zdanowska, K. (2018). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: T. Zacharuk, L. Pytka (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje (s. 39–53). Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo- Humanistycznego. | pl_PL |
dc.references | Miler-Zdanowska, K., Sawicka, B. (2020). Uczeń niewidomy: jak szkoła może wspierać rozwój dziecka. W: B. Sznurowska (red.), Szkoła w sytuacji trudnej: zdążyć z pomocą (s. 281–295). Difin. | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2020). Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno- organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się. https://wartowiedziec.pl/attachments/article/57846/MEW_wersja_pelna.pdf | pl_PL |
dc.references | Ossowski, R. (2001). Pedagogika niewidomych i niedowidzących. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 179–189). Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Papuda-Dolińska, B. (2017). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Plichta, P., Drzazga, A., Szczupał, B., Gładyszewska-Cylulko, J., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Prawo oświatowe, Ustawa z dnia 14 grudnia 2016. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20170000059 | pl_PL |
dc.references | Sitarczyk, M. (2014). Wsparcie rodziny poprzez właściwe przygotowanie szkoły podstawowej ogólnodostępnej na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością wzrokową. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9010 | pl_PL |
dc.references | Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Skrzetuska, E. (2010). Granice integracji w warunkach reformy szkolnej i zjawisk społecznych w szkole. Niepełnosprawność, 3, 9–16. | pl_PL |
dc.references | Wika, E. (2018). Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w edukacji dziecka niepełnosprawnego. https://pedagogika-specjalna.edu.pl/prawo-oswiatowe/orzeczenie-o-potrzebie-ksztalcenia-specjalnego/ | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | logmkot@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.02 | |