Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKokot-Rybińska, Magdalena
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-08T16:30:04Z
dc.date.available2023-05-08T16:30:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKokot-Rybińska M., Zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnością wzroku i ich realizacja przez szkołę, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.02pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46978
dc.description.abstractOrzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (OPKS) funkcjonują w Polsce już od przeszło 30 lat i to w niemal niezmienionej formie (Dz.U. 95 poz. 425 z dnia 7 września 1991 r., Ustawa o systemie oświaty). Wydawać by się więc mogło, że szkolnictwo miało wystarczająco dużo czasu na zaadaptowanie się do takiej formy udzielania wsparcia wychowankom szkół ogólnodostępnych. Niestety, mimo rozlicznych reform, programów i wskazywania kierunków rozwoju systemu wyrównywania szans edukacyjnych wciąż uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi borykać musi się z licznymi niedociągnięciami, a nawet zaniechaniami ze strony kadry pedagogicznej i dyrekcji szkoły, do której uczęszcza. Niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie, z jakimi trudnościami dotyczącymi realizacji zaleceń z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej zmagają się uczniowie z niepełnosprawnością wzroku. Artykuł ten został stworzony na podstawie analizy danych, zebranych w autorskiej ankiecie, dotyczącej oceny realizacji przez szkoły zaleceń o potrzebie kształcenia specjalnego. Przeanalizowano także treść zaleceń zawartych w orzeczeniach wydawanych przez państwowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP), które udostępnili respondenci.pl_PL
dc.description.abstractDecisions on the Need for Special Education have been functioning in Poland for over 30 years, and in an almost unchanged form (Journal of Laws No. 95, item 425 of September 7, 1991, Law on the Education System). It would seem, then, that the education system had enough time to adapt to this form of providing support to pupils of mainstream education. Unfortunately, despite numerous reforms, programs and directions for the development of the system of equalizing educational opportunities, a student with special educational needs still has to deal with numerous shortcomings or even omissions on the part of the teaching staff and the management of the school. The aim of this study is to present the difficulties faced by pupils with visual impairments in the implementation of the recommendations of the Decisions on the Need for Special Education in mainstream schools. This article was created based on the analysis of data collected through the proprietary questionnaire on the assessment of the implementation of recommendations on the need for special education by schools. The content of the recommendations contained in the decisions issued by the state Psychological and Pedagogical Counseling Centers, which were made available by the respondents, was also analyzed.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectedukacja włączającapl_PL
dc.subjectniepełnosprawność wzrokupl_PL
dc.subjectorzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnegopl_PL
dc.subjectinclusive educationpl_PL
dc.subjectmainstream schoolpl_PL
dc.subjectspecial education needspl_PL
dc.subjectvisual impairmentpl_PL
dc.titleZalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnością wzroku i ich realizacja przez szkołępl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number19-34pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteMAGDALENA KOKOT-RYBIŃSKA – mgr, tyflopedagog, psycholog, neurologopeda. Doktorantka na Filologicznych Studiach Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu rehabilitacji głosu, komunikacji i mowy osób dorosłych oraz niepełnosprawności wzroku. W ostatnim czasie szczególną uwagę poświęca komunikacji, interakcji i funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnością wzroku w obszarze rodzicielstwa.pl_PL
dc.referencesAdamowicz-Hummel, A. (2001). Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. W: S. Jakubowski (red.), Poradnik dydaktyczny. Dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi (s. 35–44). MEN.pl_PL
dc.referencesAdamowicz-Hummel, A. (2010). Rehabilitacja wzroku dzieci słabowidzących. W: T. Żółkowska (red.), Dajmy szansę niewidomym i słabowidzącym. Poradnik metodyczny dla nauczycieli (s. 71–88). Pedagogium Wydawnictwo OR.pl_PL
dc.referencesBiałek, I., Nowak-Adamczyk, D. (2012). Edukacja włączająca – Budowla o mocnych fundamentach. W: S. Trociuk (red.), Równe szanse w dostępie do edukacji Osób z Niepełnosprawnością wzroku (s. 10–18). Biuletyn RPO.pl_PL
dc.referencesChanas-Wapińska, A., Nadolna, U. (2017). Uczeń z dysfunkcją wzroku w szkole masowej. http://ppp2.legnica.eu/publikacje-i-opracowania/#contentpl_PL
dc.referencesCzerwińska, K. (2013). Pomoce dydaktyczne jako istotny element w edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 22(4), 173–196.pl_PL
dc.referencesCzupajło, T., Dudek, M. (2014). Razem i osobno. Edukacja wczesnoszkolna. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Klasa I, II, III. Wydawnictwo Pit Art.pl_PL
dc.referencesFrydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E. (2006). Skala Gotowości Szkolnej. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny. (2021). Stan zdrowia ludności Polski w 2019 r. https://stat.gov.pl/ obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/stan-zdrowia-ludnosci-polski-w-2019-r-,6,7.htmlpl_PL
dc.referencesKokot, M. (2021). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku – wyzwania edukacji zdalnej. W: W. Heller, A. Nymś-Górna, M. Wieczorek (red.), Poza przestrzenią szkoły i uczelni. Zdalne kształcenie – sposób nauczania i uczenia się? (s. 153–169). Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.pl_PL
dc.referencesKuczyńska-Kwapisz, J. (2004). Dzieci niewidome i słabowidzące. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesLubawy, H. (2010). Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabo widzącego. W: J. Witczak‐Nowotna (red.), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych (s. 71–88). Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesŁukasiak, E., Oleksiak, E. (2011). Osoby niewidome i niedowidzące. W: B. M. Kaczmarek (red.), Zbiorczy raport z diagnozy świadczonych usług z zakresu rehabilitacji społecznej dla osób niepełnosprawnych w Polsce (s. 13–14). Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska, B. (2010). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (s. 216). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesMiler-Zdanowska, K. (2018). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: T. Zacharuk, L. Pytka (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje (s. 39–53). Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo- Humanistycznego.pl_PL
dc.referencesMiler-Zdanowska, K., Sawicka, B. (2020). Uczeń niewidomy: jak szkoła może wspierać rozwój dziecka. W: B. Sznurowska (red.), Szkoła w sytuacji trudnej: zdążyć z pomocą (s. 281–295). Difin.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Edukacji Narodowej. (2020). Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno- organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się. https://wartowiedziec.pl/attachments/article/57846/MEW_wersja_pelna.pdfpl_PL
dc.referencesOssowski, R. (2001). Pedagogika niewidomych i niedowidzących. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 179–189). Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesPapuda-Dolińska, B. (2017). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesPlichta, P., Drzazga, A., Szczupał, B., Gładyszewska-Cylulko, J., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesPrawo oświatowe, Ustawa z dnia 14 grudnia 2016. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20170000059pl_PL
dc.referencesSitarczyk, M. (2014). Wsparcie rodziny poprzez właściwe przygotowanie szkoły podstawowej ogólnodostępnej na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością wzrokową. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9010pl_PL
dc.referencesSkałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesSkrzetuska, E. (2010). Granice integracji w warunkach reformy szkolnej i zjawisk społecznych w szkole. Niepełnosprawność, 3, 9–16.pl_PL
dc.referencesWika, E. (2018). Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w edukacji dziecka niepełnosprawnego. https://pedagogika-specjalna.edu.pl/prawo-oswiatowe/orzeczenie-o-potrzebie-ksztalcenia-specjalnego/pl_PL
dc.contributor.authorEmaillogmkot@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe