Zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnością wzroku i ich realizacja przez szkołę
Abstract
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (OPKS) funkcjonują w Polsce już od przeszło
30 lat i to w niemal niezmienionej formie (Dz.U. 95 poz. 425 z dnia 7 września 1991 r., Ustawa
o systemie oświaty). Wydawać by się więc mogło, że szkolnictwo miało wystarczająco dużo czasu
na zaadaptowanie się do takiej formy udzielania wsparcia wychowankom szkół ogólnodostępnych.
Niestety, mimo rozlicznych reform, programów i wskazywania kierunków rozwoju systemu
wyrównywania szans edukacyjnych wciąż uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi borykać
musi się z licznymi niedociągnięciami, a nawet zaniechaniami ze strony kadry pedagogicznej
i dyrekcji szkoły, do której uczęszcza.
Niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie, z jakimi trudnościami dotyczącymi realizacji
zaleceń z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej zmagają się
uczniowie z niepełnosprawnością wzroku. Artykuł ten został stworzony na podstawie analizy
danych, zebranych w autorskiej ankiecie, dotyczącej oceny realizacji przez szkoły zaleceń o potrzebie
kształcenia specjalnego. Przeanalizowano także treść zaleceń zawartych w orzeczeniach
wydawanych przez państwowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP), które udostępnili
respondenci. Decisions on the Need for Special Education have been functioning in Poland for over 30 years,
and in an almost unchanged form (Journal of Laws No. 95, item 425 of September 7, 1991, Law
on the Education System). It would seem, then, that the education system had enough time to
adapt to this form of providing support to pupils of mainstream education. Unfortunately, despite
numerous reforms, programs and directions for the development of the system of equalizing educational
opportunities, a student with special educational needs still has to deal with numerous
shortcomings or even omissions on the part of the teaching staff and the management of the
school.
The aim of this study is to present the difficulties faced by pupils with visual impairments in the
implementation of the recommendations of the Decisions on the Need for Special Education in
mainstream schools. This article was created based on the analysis of data collected through the
proprietary questionnaire on the assessment of the implementation of recommendations on the
need for special education by schools. The content of the recommendations contained in the decisions
issued by the state Psychological and Pedagogical Counseling Centers, which were made
available by the respondents, was also analyzed.
Collections
The following license files are associated with this item: