Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMasłowiecka, Agnieszka
dc.date.accessioned2014-05-28T07:17:24Z
dc.date.available2014-05-28T07:17:24Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4646
dc.description.abstractMotherhood is a special kind of love, that connects with the child’s sex. We would like to think, that the relationship is unconditional, but having a child relates to some consequences and causes some projections, expectations, isn’t neutral. What happens when a child – equipped in particular gender – has a mental disability? What are the mothers feelings, how does she behave, when she is a mother of handicapped boy or a girl? This work contains the results of researches of psychosocial function of 115 mothers of handicapped children. Relationships between sex, coping, collective self-esteem of mothers and their personal self-esteem, social anxiety, consciousness of stigma (stereotypisation) was analyzed in this study. Results revealed, that child’s sex is meaningful for the mother. Mothers of handicapped sons have more problems than girl’s mothers. They have lower level of personal self-esteem, higher social anxiety, they show strong identification with the category of disability, feel worse in groups, prefer avoiding ways of coping, their attitude to the child’s therapy is negative.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica; 14
dc.subjectmotherhooden
dc.subjectsexen
dc.subjectdisabilityen
dc.subjectmental handicapen
dc.subjectself-esteemen
dc.subjectsocial anxietyen
dc.subjectcollective self-esteemen
dc.titleTrudna miłość: płeć niepełnosprawnego dziecka a psychospołeczne funkcjonowanie jego matkipl_PL
dc.title.alternativeDifficult love: Psychosocial function of the mentally disabled child's mothers - the matter of the child sexen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number71-80pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl_PL
dc.referencesBadinter E. (1998), Historia miłości macierzyńskiej, Volumen, Warszawa
dc.referencesBrown R.P., Pinel E.C. (2003), Stigma on my mind: Individual differences in the experience of stereotype threat, „Journal of Experimental Social Psychology”, 39, 626–633
dc.referencesBudrowska B. (2000), Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Funna, Wrocław
dc.referencesDąbrowska M. (2005), Zjawisko wypalenia wśród matek dzieci niepełnosprawnych, Impuls, Kraków
dc.referencesDaniels-Mohring D., Lambie R. (1993), Dysfunctional families of the student of special needs, „Fokus on Exeptional Children”, 25, 1–11
dc.referencesEndler N.S., Parker J.D.A. (1993), The multidimensional assesment of coping: Concepts, issues and measurement, [w:] G.L. Ven Heck, P.Bonaiuto, I.Deary, W. Nowack(red.), Personality Psychology in Europe, 4, University Press, Tilburg
dc.referencesFrey K.S., Fewell R.F., Vadasy P.F. (1989), Parental adjustment and changes in child outcome among families of young handicapped children, „Topics in Early Childhood Special Education”, 8, 38–57
dc.referencesGrodzka M. (1995), Płacz bez łez. Listy rodziców dzieci autystycznych, Synapsis, Warszawa
dc.referencesHeszen-Niejodek I. (1996), Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje, [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu, Problemy teoretyczne i metodologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
dc.referencesKościelska M. (1995), Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa
dc.referencesKruk-Lasocka J. (1994), Autyzm a oligofrenia, „Szkoła Specjalna”, 4, 195–200
dc.referencesKwiatkowska A. (1999), Tożsamość a społeczne kategoryzacje, WIP PAN, Warszawa
dc.referencesLeary M., Kowalski R.M. (2002), Lęk społeczny, GWP, Gdańsk
dc.referencesLuhtanen R., Crocker J. (1992), A collective self-esteem scale: Self-evaluation of one’s social identity, „Personality and Social Psychology Bulletin”, 18, 302–318
dc.referencesMasłowiecka A. (2006), Radzenie sobie ze stresem przez matki dzieci z upośledzeniem umysłowym, „Psychologia Rozwojowa”, 11, 1, 119–130
dc.referencesMasłowiecka A. (2007), Dziecko niepełnosprawne intelektualnie, [w:] R.Piwowarski (red.), Dziecko – sukcesy i porażki, IBE, Warszawa
dc.referencesPilegge A.J., Holtz R. (997), The Effects of Social Identity on the Self-Set Goals and Task Performance of High and Low Self-Esteem, „Individuals. Organizational Behavior and Human Decision Processes”, 70, 17–26
dc.referencesPisula E. (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
dc.referencesPisula E. (2003), Autyzm i przywiązanie, GWP, Gdańsk
dc.referencesSekułowicz M. (2000), Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
dc.referencesWrześniewski K. (1996), Style a strategie radzenia sobie. Problemy pomiaru, Instytut Psychologii PAN, Warszawa


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord