dc.contributor.author | Rakoczy, Marta | |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T16:42:43Z | |
dc.date.available | 2023-03-20T16:42:43Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46297 | |
dc.description.abstract | The paper is an attempt to reveal an anthropological structure of following categories:
text and writing; the categories that nowadays require cultural, historical and institutional
relativization. I maintain that the paradigm of writing as mental, individualistic
creation and freely chosen way of life is a result of late modernity. Moreover, even today
it is not the only paradigm and is not universally acceptable. The illustration of this that
I develop in this text is an example of today’s exercise books. School - as the main institution
of literate initiation, including mass first contact with literature — is an institution
in which the practice of writing, regulated by school breaks and specific for capitalist
society dual division of time, is a specific one, being a tool of well-defined, perceptual
and social discipline. However, this discipline does not exclude creativity, as long as we
leave its late-modern definition. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | pisanie | pl_PL |
dc.subject | tekst | pl_PL |
dc.subject | twórczość | pl_PL |
dc.subject | indywidualizm | pl_PL |
dc.subject | szkoła | pl_PL |
dc.title | Tekst, pisanie, szkoła w perspektywie antropologicznej | pl_PL |
dc.title.alternative | Text, Writing and School in Anthropological Perspective | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 73-85 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Kultury Polskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Mały Słownik Języka Polskiego (1996), pod red. E. Sobol, t. 1, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Antropologia pisma. Od teorii do praktyki (2010), red. Artières Philippe, Rodak Paweł, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bańkowski Andrzej (2000), Etymologiczny Słownik Języka Polskiego, t. 2, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Carruthers Mary J. (1990), The Book of Memory: The Study of Memory in Medieval Culture, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Chartier Anne Marie (2009), The Teaching of Literacy Skills in Western Europe. An Historical Perspective, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Connerton Paul (2012), Jak społeczeństwa pamiętają, tłum. M. Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Creativity and Cultural Improvisation (2006), red. Ingold Tim, Hallam Elisabeth, Berg, New York, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Ford Andrew (2003), Where Literacy Counts: Schooling, [w:] Writing Texts and the Rise of Literate Culture in Ancient Greece, ed. Harvey Yunis, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Godlewski Grzegorz (2008), Słowo — pismo — sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goody Jack (2011), Poskromienie myśli nieoswojonej, tłum. M. Szuster, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goody Jack (2006), Logika pisma a organizacja społeczeństwa, tłum. G. Godlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goody Jack (2012), Mit, rytuał i oralność, tłum. O. Kaczmarek, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goody Jack Watt Ian (2007), Następstwa piśmienności, tłum. J. Jaworska [w:] Almanach antropologiczny: oralność/ piśmienność, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, I. Kurz, A. Mencwel, P. Rodak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Graff Harvey J. (1979), Literacy Myth: Literacy and Social Structure in the Nineteenth Century City, Academic Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Graff Harvey J. (1987), The Legacies of Literacy: Continuities and Contradictions in Western Culture and Society, Indiana University Press, Bloomington. | pl_PL |
dc.references | Harris Roy (1986), The Origin of Writing, Duckworth, London. | pl_PL |
dc.references | Harris Roy (2009), Rationality and the Literate Mind, Routledge, New York. | pl_PL |
dc.references | Havelock Eric A. (2006), Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, tłum. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Havelock Eric A. (2007), Przedmowa do Platona, tłum. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Holthoon von Frits (2009), Literacy, Modernisation, Intellectual Community and Civil Society in Western World, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Ingold Tim (2000), The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, Routledge, London, New York. | pl_PL |
dc.references | Ingold Tim (2007), Lines. A Brief History, Routledge, Taylor & Francis Group, London, New York. | pl_PL |
dc.references | Karpowicz Agnieszka (2012), Proza życia. Mowa, pismo, literatura, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kuckenburg Martin (2006), Pierwsze słowo: narodziny mowy i pisma, transl. B. Nowacki, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Leroi-Gourhan André (1964-65), Le geste et la parole, Albin Michel, Paris. | pl_PL |
dc.references | Majewski Paweł (2013), Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | McLaren Peter (1986), Schooling as a Ritual Performance: Towards a Political Economy of Educational Symbols and Gesture, Routledge & Kegan Paul, USA. | pl_PL |
dc.references | The National Literacy Campaignes. Historical and Comparative Perspectives (1987), ed. Harvey J. Graff, R. F. Arnove, Springer, New York. | pl_PL |
dc.references | The New Encyclopedia Britannica (2002), „Writing”, t. 29, Chicago, London, New Delhi, Paris etc. | pl_PL |
dc.references | Olson David R. (2011), Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje piśmienności, tłum. M. Rakoczy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Olson David R. (2009), Literacy, Literacy Policy and the School, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Ong Walter J. (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Platon (1999), Protagoras, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Antyk, Kęty. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur Paul, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, tłum. K. Rosner, PIW, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Rodak Paweł (2009) Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rothenbuhler Eric (2003), Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, tłum. J. Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wielka Encyklopedia PWN (1985), red. PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Vandendorpe Christian (2008), Od papirusu do hipertekstu, Esej o przemianach tekstu i lektury, tłum. A. Sawisz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.relation.volume | 56 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |