Show simple item record

dc.contributor.authorRakoczy, Marta
dc.date.accessioned2023-03-20T16:42:43Z
dc.date.available2023-03-20T16:42:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46297
dc.description.abstractThe paper is an attempt to reveal an anthropological structure of following categories: text and writing; the categories that nowadays require cultural, historical and institutional relativization. I maintain that the paradigm of writing as mental, individualistic creation and freely chosen way of life is a result of late modernity. Moreover, even today it is not the only paradigm and is not universally acceptable. The illustration of this that I develop in this text is an example of today’s exercise books. School - as the main institution of literate initiation, including mass first contact with literature — is an institution in which the practice of writing, regulated by school breaks and specific for capitalist society dual division of time, is a specific one, being a tool of well-defined, perceptual and social discipline. However, this discipline does not exclude creativity, as long as we leave its late-modern definition.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectpisaniepl_PL
dc.subjecttekstpl_PL
dc.subjecttwórczośćpl_PL
dc.subjectindywidualizmpl_PL
dc.subjectszkołapl_PL
dc.titleTekst, pisanie, szkoła w perspektywie antropologicznejpl_PL
dc.title.alternativeText, Writing and School in Anthropological Perspectivepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number73-85pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Kultury Polskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesMały Słownik Języka Polskiego (1996), pod red. E. Sobol, t. 1, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAntropologia pisma. Od teorii do praktyki (2010), red. Artières Philippe, Rodak Paweł, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBańkowski Andrzej (2000), Etymologiczny Słownik Języka Polskiego, t. 2, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarruthers Mary J. (1990), The Book of Memory: The Study of Memory in Medieval Culture, Cambridge.pl_PL
dc.referencesChartier Anne Marie (2009), The Teaching of Literacy Skills in Western Europe. An Historical Perspective, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesConnerton Paul (2012), Jak społeczeństwa pamiętają, tłum. M. Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCreativity and Cultural Improvisation (2006), red. Ingold Tim, Hallam Elisabeth, Berg, New York, Oxford.pl_PL
dc.referencesFord Andrew (2003), Where Literacy Counts: Schooling, [w:] Writing Texts and the Rise of Literate Culture in Ancient Greece, ed. Harvey Yunis, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesGodlewski Grzegorz (2008), Słowo — pismo — sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoody Jack (2011), Poskromienie myśli nieoswojonej, tłum. M. Szuster, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoody Jack (2006), Logika pisma a organizacja społeczeństwa, tłum. G. Godlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoody Jack (2012), Mit, rytuał i oralność, tłum. O. Kaczmarek, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoody Jack Watt Ian (2007), Następstwa piśmienności, tłum. J. Jaworska [w:] Almanach antropologiczny: oralność/ piśmienność, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, I. Kurz, A. Mencwel, P. Rodak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGraff Harvey J. (1979), Literacy Myth: Literacy and Social Structure in the Nineteenth Century City, Academic Press, New York.pl_PL
dc.referencesGraff Harvey J. (1987), The Legacies of Literacy: Continuities and Contradictions in Western Culture and Society, Indiana University Press, Bloomington.pl_PL
dc.referencesHarris Roy (1986), The Origin of Writing, Duckworth, London.pl_PL
dc.referencesHarris Roy (2009), Rationality and the Literate Mind, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesHavelock Eric A. (2006), Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, tłum. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa.pl_PL
dc.referencesHavelock Eric A. (2007), Przedmowa do Platona, tłum. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHolthoon von Frits (2009), Literacy, Modernisation, Intellectual Community and Civil Society in Western World, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesIngold Tim (2000), The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, Routledge, London, New York.pl_PL
dc.referencesIngold Tim (2007), Lines. A Brief History, Routledge, Taylor & Francis Group, London, New York.pl_PL
dc.referencesKarpowicz Agnieszka (2012), Proza życia. Mowa, pismo, literatura, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKuckenburg Martin (2006), Pierwsze słowo: narodziny mowy i pisma, transl. B. Nowacki, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLeroi-Gourhan André (1964-65), Le geste et la parole, Albin Michel, Paris.pl_PL
dc.referencesMajewski Paweł (2013), Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMcLaren Peter (1986), Schooling as a Ritual Performance: Towards a Political Economy of Educational Symbols and Gesture, Routledge & Kegan Paul, USA.pl_PL
dc.referencesThe National Literacy Campaignes. Historical and Comparative Perspectives (1987), ed. Harvey J. Graff, R. F. Arnove, Springer, New York.pl_PL
dc.referencesThe New Encyclopedia Britannica (2002), „Writing”, t. 29, Chicago, London, New Delhi, Paris etc.pl_PL
dc.referencesOlson David R. (2011), Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje piśmienności, tłum. M. Rakoczy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOlson David R. (2009), Literacy, Literacy Policy and the School, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesOng Walter J. (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPlaton (1999), Protagoras, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Antyk, Kęty.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, tłum. K. Rosner, PIW, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesRodak Paweł (2009) Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRothenbuhler Eric (2003), Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, tłum. J. Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWielka Encyklopedia PWN (1985), red. PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesVandendorpe Christian (2008), Od papirusu do hipertekstu, Esej o przemianach tekstu i lektury, tłum. A. Sawisz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume56pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record