dc.contributor.author | Konończuk, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Izdebska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Szajnert, Danuta | |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T06:56:53Z | |
dc.date.available | 2023-03-20T06:56:53Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46280 | |
dc.description.abstract | This article provides an interpretation of the novel of Jerzy Limon Koncert Wielkiej Niedźwiedzicy.
Kantata na jedną ulicę, siedem gwiazd i dwa głosy, which is an example of the literature of the
topographical turn. This novel tells stories of one street in Sopot (Haffner street), where
the author-narrator lives. This novel implements not only the assumptions of geo-poetics but
may also be called geohistoriographic, since the author presents a geographic concrete, the
space of a city as a conveyor of historic knowledge, for the geographic space is for Limon
the text in which one may read the past. The subject matter of the novel is a street fulfilling
just the function of a text, or actually text-palimpsest, which is composed with layers of
meanings recorded by particular historic eras. | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł jest interpretacją powieści Jerzego Limona Koncert Wielkiej Niedźwiedzicy. Kantata na
jedną ulicę, siedem gwiazd i dwa głosy, będącej przykładem literatury zwrotu topograficznego.
Powieść opowiada historię ulicy w Sopocie, przy której mieszka autor-narrator. Powieść
określam mianem geohistoriograficznej, gdyż autor przedstawia w niej przestrzeń miasta —
konkret geograficzny — jako tekst-palimpsest, w którym, warstwa po warstwie, odczytuje
przeszłość. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | Jerzy Limon | pl_PL |
dc.subject | geo-poetic | pl_PL |
dc.subject | geohistoriographic novel | pl_PL |
dc.subject | topographical turn | pl_PL |
dc.subject | geopoetyka | pl_PL |
dc.subject | powieść geohistoriograficzna | pl_PL |
dc.subject | zwrot topograficzny | pl_PL |
dc.title | Powieść geohistoriograficzna. Międzydyskursywna przestrzeń Koncertu Wielkiej Niedźwiedzicy Jerzego Limona | pl_PL |
dc.title.alternative | The geohistoriographic novel. Interdiscursive space of Koncert Wielkiej Niedźwiedzicy of Jerzy Limon | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 177-186 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii i Antropologii Literatury | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Ankersmit Frank (2004), Modernistyczna prawda, postmodernistyczne przedstawienie i po-postmodernistyczne doświadczenie, przeł. E. Domańska [w:] tegoż, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Balbus Stanisław (1996), Między stylami, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Certeau de Michel (1975), L’écriture de l’histoire, Gallimard, Paris. | pl_PL |
dc.references | Chomiuk Aleksandra (2009), Między słowem a przeszłością, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Donato Eugenio (1986), Ruiny pamięci: fragmenty archeologiczne i artefakty tekstowe, przeł. D. Gostyńska, „Pamiętnik Literacki”, z. 3. | pl_PL |
dc.references | Farge Arlette (1989), Le goût de l’archive, Édition du Seuil, Paris. | pl_PL |
dc.references | Gumbrecht Hans Ulrich (2002), Użyteczność historii (uobecnienie i odkupienie), przeł. E. Domańska [w:] Pamięć, etyka i historia, pod red. E. Domańskiej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Herodot (2005), Dzieje, przeł. S. Hammer, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Konończuk Elżbieta (2009), W poszukiwaniu dostępu do przeszłości. O powieściach warsztatowych Hanny Malewskiej i Jacka Bocheńskiego, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Limon Jerzy (1998), Wieloryb. Wypisy źródłowe, Tower Press, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Limon Jerzy (1999), Koncert Wielkiej Niedźwiedzicy. Kantata na jedną ulicę, siedem gwiazd i dwa głosy, Wydawnictwo Twój Styl, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Malewska Hanna (1959), Listy staropolskie z epoki Wazów, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Malewska Hanna (1985), Panowie Leszczyńscy, Wydawnictwo Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (1993), Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur Paul (2008), Czas i opowieść, t. 3, Czas opowiadany, przeł. U. Zbrzeźniak, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur Paul (2006), Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Schlögel Karl (2009), W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska i Ł. Musiał, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Topolski Jerzy (1987), Historia i archeologia wobec nowych wyzwań filozoficznych [w:] Jakiej archeologii potrzebuje współczesna humanistyka, pod red. J. Ostoi-Zagórskiego, Instytut Historii UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | White Kenneth (2010), Poeta kosmograf, przeł. K. Brakoniecki, Centrum Polsko-Francuskie Côtes d’Armor – Warmia i Mazury, Olsztyn. | pl_PL |
dc.references | White Kenneth (2011), Zarys geopoetyki, przeł. A. Czarnacka, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 2. | pl_PL |
dc.relation.volume | 57 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |