Autografia i powtórzenie
Streszczenie
The paper discusses dialectical tension between originality and repeatability in modern and
post-modern autography (i.e. autobiography, or self-writing, in the broadest, trans-generic
and trans-discursive sense of the term). The ideology of self-writing is based on the cult of
individuality and exceptionality of life and text. Nevertheless, its realizations are inevitably
marked by repetition and reproduction, both in the inner realm of given authors’s oeuvre
(recurring characters and relations between them, reappearing places, events and themes; selfintertextuality)
and in the outer contexts (replicating conventional discourse and existential
patterns, imitating textual or rhetorical structures, different forms of intertextuality). Przedmiotem artykułu jest dialektyka oryginalności i powtarzalności we współczesnych wypowiedziach
autograficznych (czyli autobiograficznych w najszerszym, transgatunkowym
i transdyskursywnym sensie tego terminu). Ideologia autobiografizmu oparta jest na kulcie
jednostkowości i wyjątkowości (w tym samym stopniu życia, co tekstu), jednak jej realizacje
odznaczają się dużym nasyceniem powtórzeniami — zarówno w wewnętrznym porządku
twórczości danego autora (repetycje postaci, ich typów i wzajemnych relacji, miejsc, sekwencji
zdarzeń, motywów tematycznych; autocytaty i autonawiązania), jak i w porządku zewnętrznym
(powielanie konwencjonalnych wzorców wypowiedzi, chwytów retorycznych, naśladownictwo
struktur tekstowych i schematów egzystencjalnych, nawiązania intertekstualne różnego
typu, cytaty z rzeczywistości). Część z tych powtórzeń ma naturę intencjonalną, inne są mimowolne.
Ich występowanie leży u podstaw zasadniczego dylematu twórczości autograficznej,
uwidocznionego w zestawieniu skrajnych tez: „Wszystko, co nie jest […] autobiografią, jest
plagiatem” (C. González-Ruano) oraz „Istnienie jest plagiatem” (E. M. Cioran).
Collections