Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLeyko, Małgorzata
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorSzajnert, Danuta
dc.date.accessioned2023-03-08T12:22:41Z
dc.date.available2023-03-08T12:22:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46222
dc.description.abstractThe text in the theatre is a specific rationale. There is no encoded interpretation behind it, thus each staging of the same text that translates the initial project into other theatre means of expression must appear to be like writing the text again, with different accents, meanings, etc. The paper is concerned with situations when the text is subject to some changes which are forced by the system. On the one hand, it relates to systems which are external towards the theatre — the system of political power and censorship, on the other hand, it concerns the complex impact of systems whose element is the theatre in a given aesthetic situation, defined i.a. by theatre organisation, aesthetic convention, the viewer’s perceptive capacity. That issue will be presented by example of the national German theatre at the end of the 18th century and compared with the corresponding phase of the development of the Polish theatre.pl_PL
dc.description.abstractTekst w teatrze jest bytem specyficznym. Nie jest w niego wpisana żadna zakodowana interpretacja, stąd każda realizacja sceniczna tego samego tekstu, dokonująca przekładu wyjściowego projektu na inne środki teatralne, musi się jawić jako pisanie innego tekstu, o inaczej rozłożonych akcentach, sensach etc. Artykuł dotyczy przypadków wprowadzania zmian w tekście, które są wymuszane przez system. Z jednej strony chodzi tu o systemy zewnętrzne wobec teatru — system władzy i cenzury, z drugiej zaś o kompleksowe oddziaływanie systemów, których elementem jest teatr w danej sytuacji estetycznej, określanej m.in. przez organizację teatru, konwencję estetyczną, zdolności percepcyjne odbiorcy. Problem ten zostanie przedstawiony na przykładzie niemieckiego teatru narodowego pod koniec XVIII wieku i porównany z analogiczną fazą rozwoju teatru polskiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjecttext in theathrepl_PL
dc.subjectgerman drama of 18th centurypl_PL
dc.subjectthe systems theory in aestheticspl_PL
dc.subjecttekst w teatrzepl_PL
dc.subjectprzestosowanie (dramatu)pl_PL
dc.subjectdramat niemiecki XVIII w.pl_PL
dc.subjectteoria systemów (w estetyce)pl_PL
dc.titleTeatr jako sztuka (systemowego) przepisywaniapl_PL
dc.title.alternativeTheatre as the art of (system) rewritingpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number77-86pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatrupl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesGoethe Johann Wolfgang (1994), Na dzień Szekspira [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. i oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesGoldner Johannes (Hg.) (1980), Oberammergau. Offizieller Führer der Gemeinde Oberammergau, Gemeinde Oberammergau, Oberammergau.pl_PL
dc.referencesHerder Johann Gottfried (1987), Szekspir, przeł. D. Kasprzyk [w:] tegoż, Wybór pism, wyb. i oprac. T. Namowicz, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź.pl_PL
dc.referencesJędrychowski Zbigniew (2012), Teatra grodzieńskie 1784−1864, Wydawnictwa UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLessing Gotthold Ephraim (1994), Dramaturgia Hamburska. Wybór, przeł. i oprac. O. Dobijanka- -Witczakowa, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesLeyko Małgorzata (1992), Oberammergau i Shakespeare [w:] Dramat i teatr pozytywistyczny, red. D. Ratajczak, Wydawnictwo Wiedza o Kulturze, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMrożek Sławomir (2012), Miłość na Krymie [w:] Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia, wybór i wstęp J. Kopciński, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNapiontkowa Maria (2012), Teatr polskiego października, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOstrowicki Michał (2000), Zastosowanie teorii systemów w estetyce. O systemowym sposobie istnienia przedmiotów w estetyce [w:] Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków [online] http://www.ostrowicki.art.pl/Zastosowanie_teorii_systemow.pdf.pl_PL
dc.referencesRatajczakowa Dobrochna (2006), O dramatach przepolszczonych [w:] tejże, W krysztale i w płomieniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRothe Hans (1936), Ein Kampf um Shakespeare. Ein Bericht, Paul List Verlag, Leipzig.pl_PL
dc.referencesSchiller Friedrich (1994), Teatr jako instytucja moralna [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. i oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesSchiller Leon (1973), Podróż teatralna Mickiewicza z Odyńcem, oprac. J. Timoszewicz, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord