dc.contributor.author | Hellich, Artur | |
dc.contributor.editor | Izdebska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Szajnert, Danuta | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T13:59:38Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T13:59:38Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46194 | |
dc.description.abstract | So far, pastiche has been criticized as a sign of unoriginality and epigonism of postmodern
artists, marginalized as a niche, elite phenomenon and cherished as the most perfect form of
contemporary art. Differences in the perception of pastiche are due to the fact that everyone
defines it differently: as a genre, as a kind of stylization or as an aesthetic category. I agree
that a pastiche — like a parody — should be considered as a distinct aesthetic strategy. I do
not think, however, that pastiche and parody make clear and rigid opposition. Analysis of
examples of literature — from Marcel Proust to Dorota Masłowska — prove that these
strategies are closely related and usually occur in hand. | pl_PL |
dc.description.abstract | Pastisz może być — i bywał — pojmowany na trzy rozmaite sposoby: jako gatunek, jako odmiana
stylizacji oraz jako odrębna kategoria estetyczna. Z różnymi definicjami tego zjawiska
wiążą się różne oceny jego walorów artystycznych. Zwracając uwagę na pewne nieścisłości
w genologicznych ujęciach pastiszu (reprezentowanych tu głównie przez koncepcję Stanisława
Balbusa), opowiadam się za rozpatrywaniem pastiszu na płaszczyźnie estetycznej, nie
zaś stylistycznej. Nie wydaje mi się jednak słuszne definiowanie go w opozycji do parodii,
co czynią Linda Hutcheon i Ryszard Nycz. Opierając się na analizach prozy Marcela Prousta
i Doroty Masłowskiej, przedstawiam tezę, że pastisz i parodia są nie tyle strategiami opozycyjnymi,
co raczej pokrewnymi; nierzadko wręcz trudnymi do odróżnienia. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | pastiche | pl_PL |
dc.subject | parody | pl_PL |
dc.subject | imitation | pl_PL |
dc.subject | Proust | pl_PL |
dc.subject | Masłowska | pl_PL |
dc.subject | pastisz | pl_PL |
dc.subject | parodia | pl_PL |
dc.subject | imitacja | pl_PL |
dc.title | Jak rozpoznać pastisz (i odróżnić go od parodii)? | pl_PL |
dc.title.alternative | How to recognize pastiche (and distinguish it from parody)? | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 25-38 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Aron Paul (2008), Histoire du pastiche, Presses Universitaires de France, Paris. | pl_PL |
dc.references | Aron Paul (2012), Les Pastiches Litteraires dans „À la Recherche Du Temps Perdu”, „Revue d’Histoire Litteraire de la France”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Bal Mieke (2012), Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przeł. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Balbus Stanisław (1990), Intertekstualność a proces historycznoliteracki, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Balbus Stanisław (1993), Między stylami, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Balzac Honoriusz (1971), Eugenia Grandet, przeł. T. Żeleński-Boy, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dyer Richard (2007), Pastiche, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Eagle Christopher (2006), On „This” and „That” in Proust: Deixis and Typologies in „À la recherche du temps perdu”, „MLN”, Vol. 121, No. 4. | pl_PL |
dc.references | Fraisse Luc (2012), Proust: Philosophie du pastiche et pastiche de la philosophie, „Revue d’Histoire Littéraire de la France”, nr 3; | pl_PL |
dc.references | Genette Gérard (2014), Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński i A. Milecki, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Hoesterey Ingeborg (2001), Pastiche: Cultural Memory in Art, Film, Literature, Indiana UP, Bloomington. | pl_PL |
dc.references | Hutcheon Linda (2007), Teoria parodii. Lekcja sztuki XX wieku, przeł. A. Wojtanowska i W. Wojnowicz, wstęp. W. Wojnowicz, Atut, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Jameson Fredric (2011), Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Markiewicz Henryk (1974), Nowe przekroje i zbliżenia, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Markiewicz Henryk (2006), Kariera pastiszu [w:] Poetyka – polityka – retoryka, pod red. Wł. Boleckiego i R. Nycza, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Markowski Michał Paweł (1998), Proust: sztuka tłumaczenia, „Literatura na Świecie”, nr 1−2. | pl_PL |
dc.references | Masłowska Dorota (2005), Paw Królowej, http://pl.scribd.com/doc/52693255/Dorota-Maslowska- Paw-krolowej. | pl_PL |
dc.references | Masłowska Dorota (2012), Kochanie, zabiłam nasze koty, Oficyna Literacka Noir sur Blanc, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (1995), Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (2012) Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Proust Marcel (1957), W cieniu zakwitających dziewcząt, przeł. T. Żeleński-Boy, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Proust Marcel (1960), Czas odnaleziony, przeł. J. Rogoziński, PIW, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Sławiński Janusz (1960), Poetyka pastiszu [rec. K. Wyka, Duchy poetów podsłuchane, Kraków 1959], „Twórczość”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Słownik terminów literackich (2008), pod red. J. Sławińskiego, M. Głowińskiego, T. Kostkiewiczowej, oprac. A. Okopień-Sławińska, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.relation.volume | 57 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |