Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHellich, Artur
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorSzajnert, Danuta
dc.date.accessioned2023-03-07T13:59:38Z
dc.date.available2023-03-07T13:59:38Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46194
dc.description.abstractSo far, pastiche has been criticized as a sign of unoriginality and epigonism of postmodern artists, marginalized as a niche, elite phenomenon and cherished as the most perfect form of contemporary art. Differences in the perception of pastiche are due to the fact that everyone defines it differently: as a genre, as a kind of stylization or as an aesthetic category. I agree that a pastiche — like a parody — should be considered as a distinct aesthetic strategy. I do not think, however, that pastiche and parody make clear and rigid opposition. Analysis of examples of literature — from Marcel Proust to Dorota Masłowska — prove that these strategies are closely related and usually occur in hand.pl_PL
dc.description.abstractPastisz może być — i bywał — pojmowany na trzy rozmaite sposoby: jako gatunek, jako odmiana stylizacji oraz jako odrębna kategoria estetyczna. Z różnymi definicjami tego zjawiska wiążą się różne oceny jego walorów artystycznych. Zwracając uwagę na pewne nieścisłości w genologicznych ujęciach pastiszu (reprezentowanych tu głównie przez koncepcję Stanisława Balbusa), opowiadam się za rozpatrywaniem pastiszu na płaszczyźnie estetycznej, nie zaś stylistycznej. Nie wydaje mi się jednak słuszne definiowanie go w opozycji do parodii, co czynią Linda Hutcheon i Ryszard Nycz. Opierając się na analizach prozy Marcela Prousta i Doroty Masłowskiej, przedstawiam tezę, że pastisz i parodia są nie tyle strategiami opozycyjnymi, co raczej pokrewnymi; nierzadko wręcz trudnymi do odróżnienia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectpastichepl_PL
dc.subjectparodypl_PL
dc.subjectimitationpl_PL
dc.subjectProustpl_PL
dc.subjectMasłowskapl_PL
dc.subjectpastiszpl_PL
dc.subjectparodiapl_PL
dc.subjectimitacjapl_PL
dc.titleJak rozpoznać pastisz (i odróżnić go od parodii)?pl_PL
dc.title.alternativeHow to recognize pastiche (and distinguish it from parody)?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number25-38pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackichpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAron Paul (2008), Histoire du pastiche, Presses Universitaires de France, Paris.pl_PL
dc.referencesAron Paul (2012), Les Pastiches Litteraires dans „À la Recherche Du Temps Perdu”, „Revue d’Histoire Litteraire de la France”, nr 3.pl_PL
dc.referencesBal Mieke (2012), Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przeł. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBalbus Stanisław (1990), Intertekstualność a proces historycznoliteracki, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesBalbus Stanisław (1993), Między stylami, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych, Kraków.pl_PL
dc.referencesBalzac Honoriusz (1971), Eugenia Grandet, przeł. T. Żeleński-Boy, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDyer Richard (2007), Pastiche, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesEagle Christopher (2006), On „This” and „That” in Proust: Deixis and Typologies in „À la recherche du temps perdu”, „MLN”, Vol. 121, No. 4.pl_PL
dc.referencesFraisse Luc (2012), Proust: Philosophie du pastiche et pastiche de la philosophie, „Revue d’Histoire Littéraire de la France”, nr 3;pl_PL
dc.referencesGenette Gérard (2014), Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński i A. Milecki, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHoesterey Ingeborg (2001), Pastiche: Cultural Memory in Art, Film, Literature, Indiana UP, Bloomington.pl_PL
dc.referencesHutcheon Linda (2007), Teoria parodii. Lekcja sztuki XX wieku, przeł. A. Wojtanowska i W. Wojnowicz, wstęp. W. Wojnowicz, Atut, Wrocław.pl_PL
dc.referencesJameson Fredric (2011), Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz Henryk (1974), Nowe przekroje i zbliżenia, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz Henryk (2006), Kariera pastiszu [w:] Poetyka – polityka – retoryka, pod red. Wł. Boleckiego i R. Nycza, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarkowski Michał Paweł (1998), Proust: sztuka tłumaczenia, „Literatura na Świecie”, nr 1−2.pl_PL
dc.referencesMasłowska Dorota (2005), Paw Królowej, http://pl.scribd.com/doc/52693255/Dorota-Maslowska- Paw-krolowej.pl_PL
dc.referencesMasłowska Dorota (2012), Kochanie, zabiłam nasze koty, Oficyna Literacka Noir sur Blanc, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1995), Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2012) Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesProust Marcel (1957), W cieniu zakwitających dziewcząt, przeł. T. Żeleński-Boy, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesProust Marcel (1960), Czas odnaleziony, przeł. J. Rogoziński, PIW, Warszawa;pl_PL
dc.referencesSławiński Janusz (1960), Poetyka pastiszu [rec. K. Wyka, Duchy poetów podsłuchane, Kraków 1959], „Twórczość”, nr 4.pl_PL
dc.referencesSłownik terminów literackich (2008), pod red. J. Sławińskiego, M. Głowińskiego, T. Kostkiewiczowej, oprac. A. Okopień-Sławińska, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord