Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKuzmíková, Jana
dc.date.accessioned2023-02-28T07:29:12Z
dc.date.available2023-02-28T07:29:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46136
dc.descriptionThis study is an output of the Slovak Academy of Sciences grant project Cognitively Oriented Literary Studies. Theory and Showcase Studies from Slovak Literature. VEGA 2/0078/14.pl_PL
dc.description.abstractCognitive literary research began to emerge in the 1980s when cognitive linguists discovered that numerous basic processes of human thinking could be revealed and studied within the field of literature. The study presents a survey of cognitive literary studies, research programmes, disciplines and outputs. The general goal of cognitive literary science is to identify common principles and processes of the literary text, imagination and thinking. This means providing a cognitive explanation with regard to the operation, constituents, methods and purposes of the literary process. It could be said, that every interpretation of noncognitive literary studies has tended to reveal more correct principles of literature, and even more correct meaning/representation of a work of art (e.g. structuralism). Cognitive literary research/science reassesses these aims. If we add the authorial and perceptive procedural competences (memory, attention, emotions, etc.) to the system of literary notions, we will acquire better methodological instruments for the analysis of: the literary expression and shifts in perception; the examination of literary understanding and its types; resolution of literary agents (author, character, reader); and reasons for the popularity of given literary works and the value/negative value attributed to them. That can help us understand what literariness is, which is to find a solution to the main question of literary research, which has not yet been satisfactorily answered.pl_PL
dc.description.abstractKognitywistyczne badania literackie zaczęły rozwijać się w latach 80. XX wieku, kiedy dostrzeżono, że liczne procesy ludzkiego myślenia objawiają się w literaturze i w oparciu o nią mogą być studiowane. Niniejszy artykuł stanowi przegląd kognitywistycznych badań nad literaturą, wybranych metodologii oraz ich wpływu na studia literaturoznawcze. Nadrzędnym celem kognitywistyki literackiej jest wskazanie repertuaru wspólnych zasad i procesów właściwych literackim tekstom, wyobraźni i kognicji. Oznacza to wypracowanie modelu wyjaśnienia ludzkiego poznania w oparciu o operacje, części składowe, metody i cele procesu literackiego. Jeśli wziąć pod uwagę wymiar percepcji (pamięć, uwaga, emocje etc.) i odnieść go do systemu pojęć literackich, efektem są lepsze instrumenty metodyczne służące analizie tekstu — m.in. w zakresie: literackich środków ekspresji i fokalizacji; badania literackich konstrukcji rozumienia i ich rodzajów; ustalenia narracyjnych instancji literackich (autor, bohater, czytelnik); przyczyn popularności danego dzieła literackiego oraz wartości (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych) mu przypisanych. Kognitywistyka pomaga nam więc zrozumieć, czym jest literackość, tym samym naprowadza na rozwiązanie głównej kwestii badań literackich, która nie doczekała się dotąd zadowalającej odpowiedzi.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectcognitive literary research/sciencepl_PL
dc.subjectcognitive disciplinespl_PL
dc.subjectmindpl_PL
dc.subjectinterpretationpl_PL
dc.subjectconceptual/cognitive metaphorpl_PL
dc.subjectprototypepl_PL
dc.subjectkognitywistyczne badania literackiepl_PL
dc.subjectkognitywistyka i jej dyscyplinypl_PL
dc.subjectumysłpl_PL
dc.subjectinterpretacjapl_PL
dc.subjectmetafora pojęciowa/konceptualnapl_PL
dc.subjectprototyppl_PL
dc.titleCognitive Literary Research as a Showcase of Multidisciplinary Concept of Sciencepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number293-308pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSlovak Academy of Sciencespl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBachmann-Medick D. (2006), Cultural Turns — Neuorientierungen in der Kulturwissenschaften, Rowohlts Enzyklopädie, Reinbeck bei Hamburg.pl_PL
dc.referencesBeaugrande R. de (2008), Text, Discourse and Process: Toward an Interdisciplinary Science of Texts, Lawrence Erlbaum, Hillsdale.pl_PL
dc.referencesDamasio A. (1994), Descartes´ Error: Emotion, Reason and the Human Brain, 1994.pl_PL
dc.referencesEmmott C. (1999), Narrative Comprehension: A Discourse Perspective, Oxford U.P.; Clarendon Press, Oxford, New York.pl_PL
dc.referencesFauconnier G. (1997), Mapping in Thought and Language, Cambridge U.P. Cambridge.pl_PL
dc.referencesFreeman M. (2007), Cognitive linguistic approaches to literary studies: State of the art in cognitive poetics [in:] The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics: 1821−1866.pl_PL
dc.referencesCognitive poetics in practice (2003), eds. J. Gavins, G. Steen, Routledge, London and New York.pl_PL
dc.referencesCognitive Grammar in Literature (2014), eds. C. Harrison, L. Nuttall, P. Stockwell, W. Yuan, Benjamins, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesHolland N. (1988), The Brain of Robert Frost, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesHogan P. (2003a), Cognitive Science, Literature and the Arts, Routledge, New York–London.pl_PL
dc.referencesHogan P. (2003b), The Mind and its Stories: Narrative Universals and Human Emotion, Cambridge U.P., Cambridge.pl_PL
dc.referencesJohnson M. (1987), The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason, University of Chicago, Chicago.pl_PL
dc.referencesLakoff G. (1987), Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind, IL: University of Chicago, Chicago Print. [=Ženy, oheň a nebezpečné věci (2006),Triáda, Praha].pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M. (1980), Metaphors We Live By, University of Chicago, Chicago.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M.Philosophy in the Flesh (1999) Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Turner M. (1989), More than Cool Reason. A Field Guide to Poetic Metaphor, University of Chicago, Chicago.pl_PL
dc.referencesLozinskaya E. V. (2007), Literatura kak myshlenie: Kognitivnoe literaturovedenie na rubezhe XX— XXI vekov, Ran. Inion, Moskva.pl_PL
dc.referencesMiall D. (2006), Literary Reading: Empirical and Theoretical Studies, Peter Lang, New York.pl_PL
dc.referencesMargolin U (2008), Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění, Ústav pro českou literaturu AV ČR Brno, Praha.pl_PL
dc.referencesMoserová S. (2007), Zosietení aktéri, komplexné systémy (Pozorovanie literatúry ako transdisciplinárna kulturológia), „Slovak Review of World Literature Research” 16.2.pl_PL
dc.referencesPetrů M. (2007), Fyziologie mysli (Úvod do kognitivní vědy), Triton, Praha.pl_PL
dc.referencesCognitive Stylistics: Language and Cognition in Text Analysis (2002), eds. E. Semino, J. Culpeper Jonathan, Benjamins, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesSchwarzová M. (2009), Úvod do kognitivní lingvistiky, Dauphin, Praha.pl_PL
dc.referencesSpolsky E. (1993), Gaps in Nature: Literary Interpretation and the Modular Mind, State University of New York, Albany.pl_PL
dc.referencesStockwell P. (2002), Cognitive Poetics: An Introduction, Routledge, London. [=Poetyka kognitywna. Wprowadzenie (2006), Universitas, Kraków].pl_PL
dc.referencesTsur R. (1987), On metaphoring, Israel Science Publishers Jerusalem.pl_PL
dc.referencesTsur R. (2008), Toward a Theory of Cognitive Poetics, Sussex Academic Press, Eastbourne, Portland.pl_PL
dc.referencesTurner M. (1987), Death is the Mother of Beauty: Mind, Metaphors and Criticism, University of Chicago, Chicago.pl_PL
dc.referencesTurner M. (1996), The Literary Mind, Oxford, New York.pl_PL
dc.referencesWerth P. (1999), Text Worlds: Representing Conceptual Space in Discourse, ed. M. Short. Longman, Harlow.pl_PL
dc.referencesZunshine L. (2006), Why we Read Fiction: Theory of Mind and the Novel, Ohio State University, Columbus.pl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord