Gazeta ulotna i moralistyczny traktat — dwa gatunki siedemnastowiecznej moralistyki (na przykładzie sensacyjnych nowin z ziemi włoskiej)
Streszczenie
The author’s objective is to discuss two different genres of the seventeenth century ephemeral
papers which Konrad Zawadzki, the researcher of the origins of the Polish press, has included
in a common group of so called “ephemeral newspapers”. The author of the article
distinguishes, among those texts, extensive moralistic treatises, characterised by painstaking
composition, expanded descriptive and instructive plots and domination of informative and
didactic functions. In the seventeenth century, side by side with them the papers of small
volume were printed and their authors and publishers were focussed on obtaining commercial
goals. They differed a lot from didactic treatises with the form of communication: the
content was often expressed through the technique of enumeration and accumulation of
many sketches, appealing to the recipient’s imagination and emotions. Celem artykułu jest omówienie dwu różnych gatunków siedemnastowiecznych pism ulotnych,
które przez badacza początków prasy polskiej — Konrada Zawadzkiego, zaliczone zostały
do wspólnej grupy tak zwanych „gazet ulotnych”. Autorka artykułu wśród owych pism
wyróżnia obszerne traktaty moralistyczne cechujące się staranną kompozycją, rozbudowaniem
wątków opisowych i dydaktycznych oraz dominacją funkcji informacyjno-dydaktycznej
przekazu. Obok nich w siedemnastym stuleciu tłoczone były niewielkiej objętości gazetki,
których autorzy i wydawcy — nastawieni na komercyjność druku — usiłowali zaskoczyć
odbiorcę, zadziwić go sensacyjnością przedstawianych wątków (stąd dominacja funkcji ekspresywnej
takiego przekazu), dydaktykę spychając nierzadko na dalszy plan. Te krótkie „gazetki”
różniły się znacznie od traktatów dydaktycznych formą przekazu: zamiast obszernych
pouczeń moralistycznych i opisów treść bywała wyrażana za pomocą techniki enumeracji
i kumulacji wielu szkicowo zarysowanych obrazów, odwołujących się do wyobraźni i emocji
odbiorcy.
Collections