Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamczewska-Baranowska, Izabella
dc.date.accessioned2023-02-27T08:02:07Z
dc.date.available2023-02-27T08:02:07Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46111
dc.description.abstractThe author explains and defines autotheories by analyzing Polish-language texts: Znikanie (Disappearance) by Izabela Morska, Polska, rozkosz, uniwersytet (Poland, Pleasure, University) by Michał Paweł Markowski and Harcowanie na planie. Her-storia stawania się matką-akademiczką w polskim uniwersytecie (Enter Stage Left. Her-story of Becoming Mother-Academic at a Polish University) by Beata Karpińska-Musiał. Upon reading of these texts, it becomes evident that there is a critical potential in autotheories that link academic writing with memoir. Autotheories are also an example of creative, literary academic writing.en
dc.description.abstractAutorka przybliża i definiuje autoteorie, analizując polskojęzyczne przykłady: Znikanie Izabeli Morskiej, Polskę, rozkosz, uniwersytet Michała Pawła Markowskiego oraz Harcowanie na planie. Her-storia stawania się matką-akademiczką w polskim uniwersytecie Beaty Karpińskiej-Musiał. Z lektury tekstów wynika, że autoteorie łączące piśmiennictwo naukowe z memuarem mogą mieć potencjał krytyczny. Są też przykładem twórczego, literackiego piśmiennictwa naukowego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;11pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectautoteoriapl
dc.subjectafektypl
dc.subjectmemuarpl
dc.subjectsubwersjapl
dc.subjectpiśmiennictwo naukowepl
dc.subjectkrytyka uniwersytetupl
dc.subjectautotheoryen
dc.subjectsubversionen
dc.subjectemotionsen
dc.subjectmemoiren
dc.subjectacademic writingen
dc.titleHomo academicus polonicus. Autoteorie jako twórcze i krytyczne pisanie akademickiepl
dc.title.alternativeHomo Academicus Polonicus. Autotheories as Both Creative and Critical Academic Writingen
dc.typeArticle
dc.page.number43-57
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesCvetkovich A., Depression: A Public Feeling, Durham–London 2012, https://doi.org/10.1215/9780822391852pl
dc.referencesKarpińska-Musiał B., Harcowanie na planie. Her-storia stawania się matką-akademiczką w polskim uniwersytecie, Lublin 2021.pl
dc.referencesMarkowski M.P., Polska, rozkosz, uniwersytet. Opowieść edukacyjna, Kraków 2021.pl
dc.referencesMorska I., Szaleństwo Niny Malech, Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza, akc. 2980/20, nr inwent. 6542.pl
dc.referencesMorska I., Znikanie, Kraków 2019.pl
dc.referencesNelson M., Argonauci, przeł. K. Gucio, Wołowiec 2020.pl
dc.referencesPreciado P.B., Testo ćpun. Seks, polityka i narkotyki w dobie farmakopornografii, przeł. S. Królak, Warszawa 2021.pl
dc.referencesBoruszkowska I., Defekty. Literackie auto/pato/grafie. Szkice, Kraków 2016.pl
dc.referencesBoruszkowska I., Projekt depatologizacji uczuć negatywnych. O książce Ann Cvetkovich „Depression: A Public Feeling”, „Wielogłos” 2017, nr 2, s. 115–125.pl
dc.referencesClare R., Becoming Autotheory, „Arizona Quarterly. A Journal of American Literature, Culture, and Theory” 2020, vol. 76, no. 1, s. 85–107. https://doi.org/10.1353/arq.2020.0003pl
dc.referencesDolan J., Feeling Women’s Culture: Women’s Music, Lesbian Feminism, and the Impact of Emotional Memory, „Journal of Dramatic Theory and Criticism” 2012, no. 1, s. 205–219. https://doi.org/10.1353/dtc.2012.0002pl
dc.referencesFoster H., Post-krytyczność, przeł. A. Rogulska, „Teksty Drugie” 2015, nr 6, s. 160–168.pl
dc.referencesFournier L., Autotheory as Feminist Practice in Art, Writing, and Criticism, Cambridge, Massachusetts–London 2021. https://doi.org/10.7551/mitpress/13573.001.0001pl
dc.referencesFournier L., Sick Women, Sad Girls, and Selfie Theory: Autotheory as Contemporary Feminist Practice, “a/b: Auto/Biography Studies” 2018, vol. 22, no. 2, s. 643–662; [przedruk w:] Life Writing Outside the Lines: Gender and Genre in the Americas, eds. E.C. Karpinski, R.A. Chansky, New York 2020. https://doi.org/10.1080/08989575.2018.1499495pl
dc.referencesGordon A., Ghostly Matters: Haunting and the Sociological Imagination, Minneapolis 2008.pl
dc.referencesHawkins J., Smart Art and Theoretical Fictions, https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14880/5775 [dostęp: 24.06.2022].pl
dc.referencesIwasiów I., Humanistyka, zmiana, autobiografia. Studium przypadku osobistego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2021, nr 1(60), s. 15–31. https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.02pl
dc.referencesKasperczyk A., Autoetnografia – w stronę humanizacji nauki, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2014, t. 10, nr 3, s. 6–13. https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.01pl
dc.referencesKoziołek R., Teoria literatury jako akt wiary, [w:] Teoria nad-interpretacją?, red. J. Olejniczak, M. Baron, P. Tomczok, Katowice 2012.pl
dc.referencesKraskowska E., Po sześćdziesiątce. Autobiograficzna eseistyka feministek drugofalowych, „Autobiografia” 2018, nr 1(10), s. 129–140. https://doi.org/10.18276/au.2018.1.10-11pl
dc.referencesMarkowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013.pl
dc.referencesMiller N.K., Getting Personal: Feminist Occasions and Other Autobiographical Acts, New York–London 2013. https://doi.org/10.4324/9781315866512pl
dc.referencesRonduda Ł., Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006.pl
dc.referencesShowalter E., Wydziałowe wieże. Powieść akademicka i jej źródła (cierpień), red. nauk. tłum. E. Kraskowska, E. Rajewska, przeł. zespół tłumaczy ze specjalności przekładowej Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu, „Studenckie Debiuty Przekładowe” 2015, t. 1.pl
dc.referencesSowa J., Humanistyka płaskiego świata, „Teksty Drugie” 2014, nr 1, s. 192–207.pl
dc.referencesWiegman R., Introduction: Autotheory Theory, “Arizona Quarterly. A Journal of American Literature, Culture, and Theory” 2020, vol. 75, no. 1, s. 1–14. https://doi.org/10.1353/arq.2020.0009pl
dc.referencesZwartjes A., Autotheory as Rebellion: On Research, Embodiment, and Imagination in Creative Nonfiction, „Michigan Quarterly Review”, https://sites.lsa.umich.edu/mqr/2019/07/autotheory-as-rebellion-on-research-embodiment-and-imagination-in-creative-nonfiction/ [dostęp: 26.06.2022].pl
dc.contributor.authorEmailizabella.adamczewska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.11.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0