Awangardowe bezformia i ich losy. Prolegomena
Streszczenie
In the following article the author considers a formlessness phenomenon which, at first, is
understood as a philosophical term (Georges Bataille’s concept), then as aesthetic category
(informel painting, Tadeusz Kantor's theatre, Leo Lipski's literature). Commentary is conducted
from the perspective of ‘affective criticism’. The author analyses meaning, function
and figures which formlessness becomes in different artistic works. Then, the author examines
avant-garde interest in formlessness as a manifestation of search and establishment of
‘alternative’ modernity. W niniejszym artykule autorka rozważa zjawisko bezforemności rozumiane najpierw jako
pojęcie filozoficzne (koncepcja Georgesa Bataille’a), a następnie jako kategoria estetyczna
(malarstwo informel, teatr Taduesza Kantora, literatura Leo Lipskiego). Rozważania
są prowadzone z perspektywy „krytyki afektywnej”. Autorka analizuje znaczenie, funkcje
i postaci, które przybiera bezformie w różnych pracach artystycznych. Następnie rozpatruje
awangardowe zainteresowanie tym, co bezforemne jako przejaw poszukiwania i konstytuowania
„alternatywnej” nowoczesności.
Collections