Show simple item record

dc.contributor.authorSchiller, Natalia
dc.date.accessioned2023-02-22T13:09:52Z
dc.date.available2023-02-22T13:09:52Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46094
dc.description.abstractThe article contains a generic analysis of a traditional South African farm novel (plaasroman) including current reception of this genre within contemporary post-colonial fiction. A classic plaasroman was based on social values such as nationalism, racism and patriarchalism, which constituted a sense of national identity of the Boers, but also became the basis of the institutionalized racial discrimination. For this reason, the main narrative theme of plaasroman has been critically rewritten by the writers who contested colonial authority. These reinterpretations are being discussed based on three examples — Life and Times of Michael K. by J. M. Coetzee, The grass is singing by Doris Lessing and The Conservationist by Nadine Gordimer.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł omawia genologiczne aspekty południowoafrykańskiej powieści farmerskiej (plaasroman), ze wskazaniem na aktualne odczytania tego gatunku w nurcie współczesnej prozy postkolonialnej. Tradycyjna plaasroman realizowała wartości typowe dla nacjonalizmu, rasizmu i patriarchalizmu, które z jednej strony ukonstytuowały poczucie przynależności narodowej Burów, z drugiej zaś legły u podstaw usankcjonowanego później systemu segregacji rasowej. Z tego powodu podstawowy schemat fabularny plaasroman stał się obiektem ironicznych reinterpretacji pisarzy kontestujących system kolonialny, jak ma to miejsce w omówionych w pracy powieściach: Życie i czasy Michaela K. J. M. Coetzeego, Trawa śpiewa Doris Lessing oraz Zachować swój świat Nadine Gordimer.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectfarm novelpl_PL
dc.subjectplaasromanpl_PL
dc.subjectSouth African literaturepl_PL
dc.subjectpostcolonialismpl_PL
dc.subjectJ.M. Coetzeepl_PL
dc.subjectNadine Gordimerpl_PL
dc.subjectDoris Lessingpl_PL
dc.subjectpowieść farmerskapl_PL
dc.subjectliteratura południowoafrykańskapl_PL
dc.subjectpostkolonializmpl_PL
dc.titleW pułapce plaas. Postkolonialne reinterpretacje południowoafrykańskiej powieści farmerskiejpl_PL
dc.title.alternativeIn the trap of plaas. Postcolonial rewriting of the South African farm novelpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number43-57pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAn introduction to contemporary fiction: international writing in English since 1970 (1999), ed. R. Mengham, Routledge, Nowy York.pl_PL
dc.referencesBalicki J. (1980), Historia Burów: geneza państwa apartheidu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBettelheim B. (2010), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesBhabha H. (2010), Miejsca kultury, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesCoetzee J. M. (2009), Białe pisarstwo. O literackiej kulturze Afryki Południowej, Wydawnictwo Znak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCoetzee J. M. (2004), Hańba, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesCoetzee J. M. (2010), Życie i czasy Michaela K., Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesCoetzee, getting prize, denounces apartheid, www.nytimes.com.pl_PL
dc.referencesEckstein B. (1990), The language of fiction in a world of pain: reading politics as paradox, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesEliot T. S. (1946), Jałowa ziemia, „Twórczość” 10.pl_PL
dc.referencesFanon F. (1986), Black Skin, White Masks, Pluto Press, Londyn.pl_PL
dc.referencesFarwell B. (2001), The Encyclopedia of Nineteenth-Century Land Warfare: An Illustrated World View, W. W. Norton & Company, Nowy York.pl_PL
dc.referencesGłowiński M. (1992), Rytuał i demagogia. Trzynaście szkiców o sztuce zdegradowanej, Open, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGordimer N. (1970), The Interpreters. Some Themes and Directions in African Literature, „The Kenyon Review”, 1 (32).pl_PL
dc.referencesGordimer N. (1982), Zachować swój świat, Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrindberg D. (1980), Geneza apartheidu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesHandbook of Feminist Research: Theory and Praxis (2007), ed. S. N. Hesse-Biber, Sage Publications, Thousand Oaks.pl_PL
dc.referencesHistoria Afryki do początku XIX wieku (1996), red. M. Tymowski, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesJeziorska-Haładyj J. (2004), Dziedzictwo Kafki. John Maxwell Coetzee [online] http://franzkafka. ovh.org/prace/coetzee.htmpl_PL
dc.referencesKoch J. (2008), Wenus hotentocka i inne rozprawy o literaturze południowoafrykańskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKopaliński W. (2001), Słownik symboli, Rytm, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKucała B. (2003), J.M. Coetzee i alegorie historii, „Dekada Literacka” 9−10 (201−202).pl_PL
dc.referencesLessing D. (2008), Trawa śpiewa, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMannoni O. (1990), Prospero and Caliban. Psychology of Colonization, University of Michigan Press, Michigan.pl_PL
dc.referencesMiłkowski T. (2010), Ukąszenie kafkowskie, „Przegląd”, nr 42.pl_PL
dc.referencesPaterson S. (2004), The Last Trek. A Study of the Boer People and the Africaner Nation, Routledge, Londyn.pl_PL
dc.referencesPfeil F. (21 June 1986), Sexual healing [dostępn online] www.thenation.com.pl_PL
dc.referencesRansford O. (1974), The Great Trek, Cardinal, Hallatrow.pl_PL
dc.referencesRassmussen R. K. (1978), Migrant Kingdom: Mzilikazi’s Ndebele in South Africa, Rex Collins, Londyn.pl_PL
dc.referencesRetamar R. F. (1985), Caliban and Other Essays, University of Minnesota Press, Minneapolis.pl_PL
dc.referencesSaid E. (2009), Kultura i imperializm, Wydawnictwo UJ Kraków.pl_PL
dc.referencesSaid E. (2005), Orientalizm, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesScarnecchia T. (2008), The urban roots of democracy and political violence in Zimbabwe: Harare and Highfield, 1940-1964, Rochester U.P., Rochester.pl_PL
dc.referencesSheer V. (1982), Etienne Leroux’s Sewe dae by die Silbersteins: a Reexamination in the Light of its Historical Context, „Journal of Southern African Studies”, 2 (8).pl_PL
dc.referencesSpivak G. (1985), Three Women’s Texts and a Critique of Imperialism, „Critical Inquiry”.pl_PL
dc.referencesVanouse D. (2003), J. M. Coetzee’s Youth: Anxiety in England [onilne] www.clas.ufl.edu, [dostęp 25.05.2012 r.].pl_PL
dc.referencesVisel R. (1988), Othering the Self: Nadine Gordimer’s Colonial Heroines, „Ariel” 4 (19).pl_PL
dc.referencesVisel R. (2008), Then Spoke the Thunder: The Grass is Singing as a Zimbabwean Novel, „The Journal of Commonwealth Literature”, 2 (43).pl_PL
dc.referencesWatson R. N., Dickey S. (2005), Wherefore Art Thou Tereu?: Juliet and the Legacy of Rape, „Renaissance Quarterly” 58.pl_PL
dc.referencesWinniczuk L. (1986), Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZins H. (2003), Historia Zimbabwe, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawapl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record