dc.contributor.author | Ejzak, Bartosz | |
dc.date.accessioned | 2023-02-17T11:23:28Z | |
dc.date.available | 2023-02-17T11:23:28Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46036 | |
dc.description.abstract | Rozprawa ma za zadanie przeanalizować przy pomocy narzędzi, jakimi są między innymi poetyka siebie i biografizm, twórczość księdza Antoniego Szandlerowskiego (1878-1911) w kontekście jego życia oraz miłości do Heleny Beatus. Składa się z rekonstrukcji biografii autora oraz analizy ,,masek zmysłowości” występujących w jego tekstach. Bogatym źródłem informujący o fantazmatach autora jest intymistyka, a konkretnie zbiór listów miłosnych pod tytułem Confiteor. Praca pokazuje bogactwo symboliczne utworu, stanowiącego swego rodzaju księgę deszyfrującą pozostałe teksty. Ważnym elementem pracy jest analiza dramatów. Pojawia się w nich alter ego autora oraz jego ukochanej, skrywających się pod maskami Ziemica, Bożenny, Judasza czy Marii Magdaleny. Dramat z Maria z Magdali traktować można jako utwór konwersyjny upamiętniający przejście Beatus z wyznania judaistycznego na chrześcijaństwo. Znajdująca się w nim figura Judasza pomaga uzupełnić wiedzę na temat sposobu, w jaki postrzegano tę postać w Młodej Polsce. Dramat ponadto można czytać jako modernistyczną commedia dell’arte. Dramat Paraklet stanowi z kolei pod względem konstrukcji katabazę głównych bohaterów. Wykorzystana została w nim figura Lucyfera, który był bohaterem często inkorporowanym do młodopolskich tekstów – Szandlerowski doskonale wpisuje się w ten trend. Tekst stanowi ponadto przykład młodopolskiego dramatu biblijnego czerpiącego z tradycji romantycznej. Na podstawie dramatu Tryumf udało się zrekonstruować nieznane dotąd fragmenty zaginionej tragedii Samson oraz paszkwilu na kler Elenchus cleri alias choleri. Analizę twórczości Szandlerowskiego uzupełnia rozdział poświęcony wierszom, w których istotnym elementem jest symbolika młodopolska stanowiąca kolejną ,,maskę zmysłowości” autora. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | Antoni Szandlerowski | pl_PL |
dc.subject | Confiteor | pl_PL |
dc.subject | Paraklet | pl_PL |
dc.subject | Maria z Magdali | pl_PL |
dc.subject | Tryumf | pl_PL |
dc.subject | Sąd wam niosę! | pl_PL |
dc.title | Mistyczne maski zmysłowości - młodopolska twórczość księdza Antoniego Szandlerowskiego | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Bartosz Ejzak | pl_PL |
dc.page.number | 223 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Bartosz Ejzak - ur. w 1992 r. w Kutnie, w latach w 2011-2022 studiował filologię polską na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | bartoszejzak@gmail.com | pl_PL |
dc.dissertation.director | Samborska-Kukuć, Dorota | |
dc.dissertation.director | Mikinka, Aleksandra | |
dc.dissertation.reviewer | Trześniowski, Dariusz | |
dc.dissertation.reviewer | Legutko, Grażyna | |
dc.dissertation.reviewer | Sadlik, Magdalena | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |