Show simple item record

dc.contributor.authorEjzak, Bartosz
dc.date.accessioned2023-02-17T11:23:28Z
dc.date.available2023-02-17T11:23:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46036
dc.description.abstractRozprawa ma za zadanie przeanalizować przy pomocy narzędzi, jakimi są między innymi poetyka siebie i biografizm, twórczość księdza Antoniego Szandlerowskiego (1878-1911) w kontekście jego życia oraz miłości do Heleny Beatus. Składa się z rekonstrukcji biografii autora oraz analizy ,,masek zmysłowości” występujących w jego tekstach. Bogatym źródłem informujący o fantazmatach autora jest intymistyka, a konkretnie zbiór listów miłosnych pod tytułem Confiteor. Praca pokazuje bogactwo symboliczne utworu, stanowiącego swego rodzaju księgę deszyfrującą pozostałe teksty. Ważnym elementem pracy jest analiza dramatów. Pojawia się w nich alter ego autora oraz jego ukochanej, skrywających się pod maskami Ziemica, Bożenny, Judasza czy Marii Magdaleny. Dramat z Maria z Magdali traktować można jako utwór konwersyjny upamiętniający przejście Beatus z wyznania judaistycznego na chrześcijaństwo. Znajdująca się w nim figura Judasza pomaga uzupełnić wiedzę na temat sposobu, w jaki postrzegano tę postać w Młodej Polsce. Dramat ponadto można czytać jako modernistyczną commedia dell’arte. Dramat Paraklet stanowi z kolei pod względem konstrukcji katabazę głównych bohaterów. Wykorzystana została w nim figura Lucyfera, który był bohaterem często inkorporowanym do młodopolskich tekstów – Szandlerowski doskonale wpisuje się w ten trend. Tekst stanowi ponadto przykład młodopolskiego dramatu biblijnego czerpiącego z tradycji romantycznej. Na podstawie dramatu Tryumf udało się zrekonstruować nieznane dotąd fragmenty zaginionej tragedii Samson oraz paszkwilu na kler Elenchus cleri alias choleri. Analizę twórczości Szandlerowskiego uzupełnia rozdział poświęcony wierszom, w których istotnym elementem jest symbolika młodopolska stanowiąca kolejną ,,maskę zmysłowości” autora.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectAntoni Szandlerowskipl_PL
dc.subjectConfiteorpl_PL
dc.subjectParakletpl_PL
dc.subjectMaria z Magdalipl_PL
dc.subjectTryumfpl_PL
dc.subjectSąd wam niosę!pl_PL
dc.titleMistyczne maski zmysłowości - młodopolska twórczość księdza Antoniego Szandlerowskiegopl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderBartosz Ejzakpl_PL
dc.page.number223pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBartosz Ejzak - ur. w 1992 r. w Kutnie, w latach w 2011-2022 studiował filologię polską na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbartoszejzak@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorSamborska-Kukuć, Dorota
dc.dissertation.directorMikinka, Aleksandra
dc.dissertation.reviewerTrześniowski, Dariusz
dc.dissertation.reviewerLegutko, Grażyna
dc.dissertation.reviewerSadlik, Magdalena
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record