dc.contributor.author | Kłys, Tomasz | |
dc.contributor.editor | Szajnert, Danuta | |
dc.contributor.editor | Izdebska, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2023-02-15T07:17:34Z | |
dc.date.available | 2023-02-15T07:17:34Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45990 | |
dc.description.abstract | Film and psychoanalysis were born almost simultaneously in the last decade of the nineteenth
century. However, the first significant entrance of psychoanalysis into the cinema took place
in the Weimar Republic. The climax of this German cinema’s interest in psychoanalysis was
the Ufa project to make Kulturfilm (i.e. — an educational film) Geheimnisse einer Seele (1926).
Its task — fulfilled in an artistically excellent way — was to popularize to the mass audience
the basic principles of psychoanalysis and methods of its therapy. Despite Freud’s refusal
to participate in the project, two of his very close disciples, Karl Abraham and Hanns Sachs,
were scientific consultants of filmmakers throughout the making of the film. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;3 | |
dc.subject | psychoanalysis | pl_PL |
dc.subject | Weimar | pl_PL |
dc.subject | German cinema | pl_PL |
dc.subject | Kulturfilm | pl_PL |
dc.subject | The Secrets of a Soul | pl_PL |
dc.title | Psychoanaliza w kinie weimarskim | pl_PL |
dc.title.alternative | Psychoanalysis in Weimar Cinema | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 81-94 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Zakład Historii i Teorii Filmu Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bordwell David (1985), Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison. | pl_PL |
dc.references | Canetti Elias (1996), Masa i władza, przeł. E. Borg, M. Przybyłowska, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dondzik Michał (2012), Między awangardą formy a dydaktyzmem treści: Georga Wilhelma Pabsta Tajemnice duszy (1926) [w:] II Konstelacja Szczecin. Dita Parlo i kino buntowników: Anarchiści, rewolucjoniści i pacyfiści w kinie i o kinie. Przykład francuski i niemiecki 1918−1945, red. J. A. Kościelna, R. Skrycki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego — Archiwum Państwowe w Szczecinie, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Freud Sigmund (1975a), Poza zasadą przyjemności [w:] tegoż, Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Freud Sigmund (1975b), Psychologia zbiorowości i analiza ego [w:] tegoż, Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Freud Sigmund (1991), Żałoba i melancholia, przeł. B. Kocowska [w:] Kazimierz Pospiszyl, Zygmunt Freud — człowiek i dzieło, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Freud Sigmund (1997), Niesamowite, przeł. R. Reszke [w:] tegoż, Dzieła, tom III: Pisma psychologiczne, Wydawnictwo KR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Friedberg Anne (1990), An „Unheimlich” Maneuver between Psychoanalysis and the Cinema: „Secrets of a Soul” (1926) [w:] The Films of G. W. Pabst: An Extraterritorial Cinema, ed. E. Rentschler, Rutgers UP, New Brunswick–London. | pl_PL |
dc.references | Fritz Lang. Leben und Werk. Bilder und Dokumente (2001), red. R. Aurich, W. Jacobsen, C. Schnauber, Filmmuseum Berlin — Deutsche Kinemathek und jovis Verlag, Berlin. | pl_PL |
dc.references | Fromm Erich (1978), Ucieczka od wolności, przeł. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gunning Tom (2000), The Films of Fritz Lang: Allegories of Vision and Modernity, BFI Publishing, London. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann Ernst Theodor Amadeus (1959a), Magnetyzer. Zdarzenie z życia rodzinnego, przeł. J. Ficowski [w:] tegoż, Dzieła wybrane: Opowieści fantastyczne, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann Ernst Theodor Amadeus (1959b), Piaskun, przeł. F. Faleński [w:] tegoż, Dzieła wybrane: Opowieści fantastyczne, Czytelnik, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kracauer Siegfried (2009), Od Caligariego do Hitlera: Z psychologii filmu niemieckiego, przeł. W. Wertenstein, E. Skrzywanowa, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Owidiusz (1995), Przemiany, przeł. B. Kiciński, Unia Wydawnicza „Verum”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Widdig Bernd (2001), Culture and Inflation in Weimar Germany, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London. | pl_PL |
dc.references | Wood Bret (1996), Film Notes, materiały informacyjne na płycie DVD „G. W. Pabst’s Secrets of a Soul ”, Kino on Video. | pl_PL |
dc.relation.volume | 59 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |