dc.contributor.author | Tarnogórska, Maria | |
dc.contributor.editor | Szajnert, Danuta | |
dc.contributor.editor | Izdebska, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2023-02-09T12:43:15Z | |
dc.date.available | 2023-02-09T12:43:15Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45824 | |
dc.description.abstract | This article presents and analyses a striking similarity between Zielona Gęś (The Green Goose),
a collection of short plays by Polish poet K. I. Gałczyński, published first in 1946−1950,
and the BBC series Monty Python’s Flying Circus broadcast in 1969−1974. Although
Gałczyński and the British comedy group never met and while they belonged to different
generations, they created similar humorous worlds often using the same literary motifs
and cultural inspirations. The origin of the ‘isomorphic’ relation has to do with their
similar intellectual backgrounds as well as connections to the English tradition of literary
nonsense. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;4 | |
dc.subject | literary nonsense | pl_PL |
dc.subject | nonsense humour | pl_PL |
dc.subject | British humour | pl_PL |
dc.subject | intellectual wit | pl_PL |
dc.title | Gałczyński i Monty Python? O nową interpretację Zielonej Gęsi | pl_PL |
dc.title.alternative | Gałczyński and Monty Python? About a strange phenomenon of Polish humorous literature | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 99-108 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii Literatury | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Balcerzan Edward (1963), W dziesiątą rocznicę Gałczyński–Tuwim, „Twórczość”, nr 12. | pl_PL |
dc.references | Barańczak Stanisław (1991), Biografioły, Wydawnictwo a5, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Błoński Jan (1959), Pozytywny ekscentryk czyli o „Zielonej Gęsi”, „Dialog”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Brzozowska Dorota (2000), O dowcipach polskich i angielskich. Aspekty językowo-kulturowe, Opolskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Opole. | pl_PL |
dc.references | Chesterton Gilbert Keith (1958), Z „Obrony nonsensu” [w:] A. Marianowicz, A. Nowicki, Księga nonsensu, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dedecius Karl (1969), Nachwort und Anmerkungen [in:] K. I. Gałczyński, Die Grüne Gans: das kleinste Theater der Welt, deutsch aufgeführt von K. Dedecius, Suhrkamp, Frankfurt am Main. | pl_PL |
dc.references | Gałczyńska Kira (2010), Zielony Konstanty czyli Opowieść o życiu i poezji Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, „Książka i Wiedza”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gałczyński Konstanty Ildefons (2011), Zielony Konstanty, Świat Książki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gałczyński Konstanty Ildefons (1987), Zielona Gęś, Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gołubiew Antoni (1947), List otwarty do K. I. Gałczyńskiego–poety, „Tygodnik Powszechny”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Kisielewski Stefan (1946), O kosmicznym bełkocie, „Tygodnik Warszawski”, nr 44. | pl_PL |
dc.references | Latający Cyrk Monty Pythona — tylko słowa [Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin] (2004), t. 1, przeł. E. Gałązka-Salamon, Wydawnictwo RM, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Latający Cyrk Monty Pytona — tylko słowa (2006), t. 2, przeł. E. Gałązka-Salamon, Wydawnictwo RM, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ossowski Jerzy S. (2005), Gałczyński znany i nieznany [w:] Konstanty Ildefons Gałczyński znany i nieznany. Studia i szkice, red. A. Gomóła, „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Ossowski Jerzy S. (2011), Sprawa Gałczyńskiego: szkice z antropologii kultury literackiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Peiper Tadeusz (1972), Komizm ekranowy [w:] tegoż, Tędy. Nowe usta, Wydawnictwo Literackie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Petzold Dieter (1972), Formen und Funktionen der englischen Nonsense-Dichtung im 19. Jahrhundert, Verlag Hans Carl, Nürnberg. | pl_PL |
dc.references | Prószyński Zbigniew (1946), Na marginesie „Poezji” p. Gałczyńskiego, „Tygodnik Warszawski”, nr 45. | pl_PL |
dc.references | Saramonowicz Andrzej (2002), Śmiej się śmiać, „Przekrój”, nr 10. | pl_PL |
dc.references | Słonimski Antoni, Tuwim Julian (1958), W oparach absurdu, Iskry, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tigges Wim (1987), The Limerick: the Sonnet of Nonsense? [in:] Explorations in the Field of Nonsense, ed. W. Tigges, Rodopi, Amsterdam. | pl_PL |
dc.relation.volume | 59 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |