Show simple item record

dc.contributor.authorKłys, Tomasz
dc.date.accessioned2023-02-07T07:47:33Z
dc.date.available2023-02-07T07:47:33Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45752
dc.description.abstractKategoria "diegesis” została wprowadzona w obręb filmoznawstwa przez Etienne'a Souriau. Zainspirowany rozwiązaniami amerykańskiego neoformalizmu i podejściem fenomenologicznym, autor przedstawia własną definicję "diegesis" jako przedmiotu intencjonalnego, obejmującego dwa poziomy: znaczeń "dosłownych”, ustanawiających fabułę i jej świat, oraz znaczeń abstrakcyjnych. Twór ten, konstytuowany dzięki "tekstualnym wskazówkom”, jest w pewnej mierze niedookreślony i zyskuje dopełnienie w aktach odbioru. Typ i sposób użycia owych "tekstualnych wskazówek” czyli środków wyrazu, umożliwia, z racji immanentnej im intencjalności, określenie intencjonalnej dominanty diegetycznej, a tym samym określenie podstawowych odmian filmu fikcji, nietożsamych jednak z gatunkami czy poetykami historycznymi. Wyróżnione przez autora (m.in. w oparciu o typologię tekstów autorstwa Seymoura 'Chatmana) i kolejno omawiane dominanty diegetyczne to: |) fabuła, 2) efekt diegetyczny, 3) argument, 4) spektakl i 5) intencja zwrotna.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectdiegesispl_PL
dc.subjectdiegetic dominantspl_PL
dc.subjectfiction filmpl_PL
dc.titleDiegetic dominants in the fiction filmpl_PL
dc.title.alternativeDominanty diegetyczne w filmie fikcjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number137-155pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume37pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record