dc.contributor.author | Bǎlǎnescu, Sorina | |
dc.date.accessioned | 2023-01-25T11:47:27Z | |
dc.date.available | 2023-01-25T11:47:27Z | |
dc.date.issued | 1996 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45594 | |
dc.description.abstract | W wielu studiach i artykułach poświęconych Dziennikowi pisarza dzieło Dostojewskiego
uznaje się za pozbawiony formy rodzaj aktywności literackiej i dziennikarskiej,
prezentujący poprawnie i wiernie autorski punkt widzenia na problemy społeczne, polityczne,
historyczne i estetyczne oraz jednocześnie za rodzaj laboratorium dla jego twórczości
powieściowej. Analizując kompozycję Dziennika pisarza krytycy zazwyczaj
odróżniają pamiętniki i formy dziennikarskie od czystej fikcji - opowieści i ich zarysów.
Autorka uważa, że Dziennik pisarza można potraktować jako dzieło literackie o
nowym gatunku, co wyjaśniałoby jego fragmentaryczny charakter: „Dziennik tak się
ukształtował, że jakiekolwiek zmiany w jego formie są niemożliwe” - powiedział Dostojewski.
Ta fragmentaryczność może być wyjaśniona przez specyficzną rosyjską skłonność
do akceptowania rzeczywistości w całym jej chaosie, a także przez płodną wyobraźnię
pisarza. To wszystko dało w rezultacie tzw. „wolną powieść” (swobodnyj roman)
jak rozumiał ów gatunek A. Puszkin. Istotnie Dziennik pisarza jako zapis zdarzeń
codziennego życia, został podzielony na rozdziały i części przyporządkowane wspólnej
idei - wyjaśnianiu duchowej, narodowej odrębności.
Ów związek gatunków i form trudnych zazwyczaj do pogodzenia wynika z niepowtarzalnego
zmysłu kreowania fikcji jaki posiadał Dostojewski oraz z jego pragnienia
aby nie pominąć żadnego niezwykłego szczegółu codziennych zdarzeń.
W związku z problemem gatunku i kompozycji, autorka bada obecność głosu autora
dla bardziej obiektywnej oceny szczerości/nieszczerości wykreowanego „ja” Dostojewskiego.
Z tego punktu widzenia opowieści Dostojewskiego ułożone są w ogniwa jako
przedmiot całej „powieści” oraz motywowane przez obecność indywidualnych głosów,
które pełnią rolę narracyjną. | pl_PL |
dc.language.iso | ru | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1-2 | |
dc.subject | Dostoevsky | pl_PL |
dc.subject | Writer's Diary | pl_PL |
dc.subject | literary quality | pl_PL |
dc.subject | Russian literature | pl_PL |
dc.title | О литературном жанре "Дневника писателя" Ф. М. Достоевского | pl_PL |
dc.title.alternative | O wartościach literackich "Dziennika pisarza" F.M. Dostojewskiego | pl_PL |
dc.title.alternative | On the Literary Quality of Dostoevsky's "Writer's Diary" | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 29-38 | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.relation.volume | 39 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |