dc.description.abstract | Czy Antonin Artaud, teoretyk, wpłynął bezpośrednio na Eugene'a Ionesco,
dramaturga? Jest rzeczą niemożliwą, naszym zdaniem, aby dać na to pytanie
odpowiedź definitywną. Istnieje wiele punktów stycznych pomiędzy teoriami
Artaud i Ionesco. Zestawiając dzieło Artaud Theatre et son Double, które zawiera
jego poglądy na to, czym powinien być teatr, z Ionesco'a Notes et Contre-notes, gdzie zawarte są idee ex post nad znaczeniem jego sztuk, wiele podobieństw
rzuca się w oczy, lecz prawie tyle i różnie. Chociaż niniejsze studium
obu tych prac nie daje odpowiedzi na pytanie podstawowe, to następujące wnioski
są jasne. Artaud zaproponował sporo teorii które wydają się mało praktyczne;
nigdy mu się nie udało napisać sztuki zgodnej z jego ideami. Teatr Ionesco nie
jest wynikiem wcześniej podjętych idei, lecz stanowi eksperyment i poszukiwanie
prawdy. Można porównać Artauda do Rimbaud: jak „jasnowidz” poszukuje nieustannie
niemożliwego. Nie potępiamy tu Artauda chwaląc Ionesco. Jeśli Ionesco
znalazł inscenizatorów i publiczność dla swego teatru, to Artaud utorował mu ku
temu drogę. | pl_PL |