Time setting in J. R. R. Tolkien's "The Lord of the Rings"
Streszczenie
Celem niniejszego studium jest przedstawienie zmian zachodzących w wewnętrznych związkach
strukturalnych współczesnej baśni literackiej. Założono, że baśń podlega procesowi rozwojowemu.
Główną w nim tendencją jest połączenie tradycyjnych motywów i metod narracji z motywami i metodami,
które są typowe dla innych gatunków literackich. Przedstawiona analiza Władcy pierścieni
J. R. R. Tolkiena ma wykryć jedną z wielu dróg odejścia od ustalonej konwencji baśniowej. Wykrycie
innych sposobów przełamywania tej konwencji wymagałoby, zdaniem autora, szerszych badań
materiału historycznoliterackiego. W obecnym szkicu autor rezygnuje z omówienia dotychczasowego
rozwoju baśni literackiej na terenie angielskim; badania swoje ogranicza też do najważniejszych
zjawisk związanych z wybranym aspektem analizy. Aspekt ten to funkcja tła czasowego
w zmienianiu cech gatunkowych baśni.
W pierwszej części artykułu autor wskazuje na różnorodność motywów literackich u Tolkiena.
Choć elementy baśniowe wyraźnie dominują w trylogii, kształtując świat przedstawiony, dało się
także wykryć obecność elementów epiki bohaterskiej, mitów i powieści przygodowej. W porównaniu
z tradycyjną baśnią zwraca zwłaszcza uwagę poszerzenie problematyki, stała troska o uprawdopodobnienie
oraz użycie zarówno rozległego, epickiego opowiadania, jak i lirycznego opisu.
W drugiej części studium stwierdzono, iż tło czasowe trylogii jest jednym z tych elementów,
które nie są tworzone według konwencji baśniowej. Wyróżniono trzy kręgi czasu fabularnego:
1. czas rocznikarski, stworzony dzięki dodatkom A i B do właściwego tekstu trylogii i kształtujący
system odniesienia, tło historyczne dla kręgu trzeciego;
2. czas baśniowy, pojawiający się we fragmentach opowiadań zamieszczonych w dodatkach
iw powieści The Hobbit stanowiącej prolog do trylogii; 3. czas epicki, właściwy czas fabularny tekstu trylogii, oparty na historycznym tle czasu rocznikarskiego
i baśniowego, związany konwencją tłumacza ze światem realnym, rozszerzony w perspektywę
wieczności dzięki wybijającej się na plan pierwszy problematyce przemijania.
Jak się zdaje, ukształtowanie czasu fabularnego w trylogii Tolkiena ma decydujący wpływ
na zmiany zachodzące w gatunkowej konwencji baśni. Zmiany w wewnętrznych związkach strukturalnych
przejawiają się w połączeniu baśniowych motywów z epicką konwencją tła czasowego i z taką
metodą narracji, która łączy elementy epickiego opowiadania z liryzacją opisów. Wspomniane
zjawisko związane też jest ściśle ze zmianami w problematyce, która dotyczy walki dobra ze złem
zarówno w człowieku, jak i w świecie przedstawionym, porusza filozoficzne zagadnienia i na plan
pierwszy wysuwa problem przemijania.
Collections