dc.contributor.author | Przyboś-Connor, Julia | |
dc.date.accessioned | 2023-01-19T17:02:03Z | |
dc.date.available | 2023-01-19T17:02:03Z | |
dc.date.issued | 1981 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45431 | |
dc.description.abstract | Jak zanalizować melodramat? Ponieważ badacz nie dysponuje naukową teorią przedstawienia, musi sięgnąć do pism ludzi teatru i filmu. Teoria montażu Eisensteina jest adekwatnym instrumentem badawczym dla analizowania sztuk, które kładą nacisk zarówno na słowo, jak i na aspekt wizualny przedstawienia. Melodramat, uważany przez jego twórcę Pixerecourta za kontynuację
XVIII-wiecznego dramatu mieszczańskiego, jest więc idealnym obiektem badawczym dla teorii eisensteinowskiej. Podobieństwa strukturalne pomiędzy filmem a melodramatem potwierdzają
słuszność obranej metody. Filmy Eisensteina i XIX-wieczne melodramaty charakteryzuje fragmentaryczność
oraz znaczenie, jakie przywiązują one do chwili. W melodramatach krótkie repliki
szybko osłuchują się i stają stereotypami. Podobnie w filmach Eisensteina poszczególne kadry
opatrują się i są odbierane przez widza jako klisze.
Przed zastosowaniem teorii montażu do analizy melodramatu badacz musi rozwiązać problem
minimalnej jednostki przedstawienia. Jednostka ta nie może być z góry arbitralnie ustalona, lecz
musi być wynikiem praktyki badawczej analogicznej do praktyki Barthes'a przedstawionej w S/Z. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.subject | melodrama | pl_PL |
dc.subject | film editing | pl_PL |
dc.subject | film montage | pl_PL |
dc.subject | fragmentary | pl_PL |
dc.subject | Eisenstein | pl_PL |
dc.subject | Barthes | pl_PL |
dc.title | Montage cinématographique et montage mélodramatique. L'esthétique du fragment | pl_PL |
dc.title.alternative | Montaż filmowy a montaż melodramatyczny. Estetyka fragmentu | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 55-65 | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.relation.volume | 24 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |
dc.discipline | nauki o komunikacji społecznej i mediach | pl_PL |