• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1969/1970, t. 12, nr 1 (22)
  • Zobacz pozycję
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1969/1970, t. 12, nr 1 (22)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

ZalogujZarejestruj

Statystyki

Przejrzyj statystyki użycia

Répertoire théâtral et problèmes de son espression politique. [I]: Le Théâtre français et la guerre 1940-1945

No Thumbnail [100%x80]
Oglądaj/Otwórz
Répertoire théâtral et problèmes de son espression politique. [I]: le Théâtre français et la guerre 1940-1945 (4.808MB)
Data
1969
Autor
Robinson, Grenville R.
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Zasadniczym przedmiotem rozprawy są rozważania nad problematyką wojenną w repertuarze sceny francuskiej podczas drugiej wojny światowej w latach 1940— 1945, w szczególności zaś zagadnienia okresu niemieckiej okupacji Francji, Mała liczba sztuk osnutych na tym temacie jest naturalnie bezpośrednią konsekwencją okupacji, z drugiej zaś strony tego rodzaju sztuki wymagają bardzo starannych studiów, mających na celu wykazanie wpływu działania cenzury okupowanego kraju. Ostrzeżenia Giraudoux przed niebezpieczeństwem wrodzonego człowiekowi szaleństwa i ujawniania skłonności do prowadzenia podstępnej walki są przedmiotem obserwacji niejako wzdłuż jego sztuk, w bezpośrednim związku z bieżącą problematyką utworów; podobnie niektóre sztuki Anouilha i Sartre'a rozpatruje się ze stanowiska wpływu wywartego na nie przez dające się określić wydarzenia współczesne. Jeśli elementy takie dadzą się wskazać, są odpowiednio interpretowane, co ma częściowo miejsce u Sartre'a i w różnym nasileniu u Anouilha. Sztuki ich traktowane są indywidualnie i rozpatrywane ze stanowiska ich własnych wartości, wszakże zjawisko powrotu przeszłości umożliwiające faktyczne przekształcenie sensu sztuki podlega odpowiedniej interpretacji uwzględniającej wszystkie owe towarzyszące okoliczności. Ostatnia rozpatrywana tutaj sztuka, mianowicie Tulon Jean-Richarda Blocha, nie wystawiana we Francji przed 1945 r., stanowi jak gdyby „fresk” ruchu oporu wymierzony przeciw kolaboracji i pod tym względem jest najbardziej typowa spośród innych sztuk; fakt ów wpłynął na to, że sztuka, poświęcona czasowi wojny, posługuje się słownictwem tamtych czasów, co w wysokim stopniu pozwała na bardziej bezpośrednie przeżycie nastrojów epoki, niż ma to miejsce w innych sztukach.
URI
http://hdl.handle.net/11089/45395
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1969/1970, t. 12, nr 1 (22) [11]

Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 


Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 

NoThumbnail