Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDąbrowski, Stanisław
dc.date.accessioned2023-01-11T07:33:14Z
dc.date.available2023-01-11T07:33:14Z
dc.date.issued1967
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45264
dc.description.abstractWiersz Do Króla ma ton i formę przemówienia zaadresowanego wprost do słuchającego. Podobny ton i formę może mieć list otwarty, za który też wolno uważać ten utwór, zwłaszcza jeśli się uwzględni ówczesną funkcję twórczości satyrycznej. Wiersz jest asteizmem, pochwałą w formie nagany. Ściślej: jest jednocześnie pochwałą i naganą (rzeczywistą pochwałą ganionego pozornie adresata i rzeczywistym potępieniem stanowiska, z jakiego rzekomo ocenia króla satyryk). Autor, chwaląc, występuje w masce karciciela. Schematyzując, można powiedzieć, że 1. aprobatą wzmożoną objęty jest adresat; 2. aprobatą zwątloną, ale realną, objęte są deklarowane przyczyny nagany; 3. potępieniem wzmożonym dotknięte są pozycje nadawcy; 4. potępieniem zwątlonym, ale realnym, tknięte są ujawniające się przyczyny pochwały. Rozprawa śledzi grę i przemienność tendencji istotnych i tendencji rzekomych (?) złożonego wewnętrznie utworu i stwierdza istnienie wskazówek nie dopuszczających do opacznego odczytania sensów. ) Pierwsze sześć wersów zwięzłego, retorycznego wstępu napisał satyryk, który nie włożył jeszcze maski. Zdania trzeba rozumieć dosłownie; wstęp dobitnie stwierdza, że satyra w królu sądzi człowieka. Dopiero maska karciciela powie złośliwie i dwuznacznie: król nie człowiek. Zarzutów wytoczonych przeciw królowi jest cztery: niekrólewskości i niepolskości pochodzenia (zarzut podwójny), młodości, dobroci, uczoności i popierania nauk. Argumentom wspierającym dwa pierwsze zarzuty towarzyszą kolejno ironiczne lub absurdalne „„współargumenty”, które ośmieszają zarówno argumentację, jak i same zarzuty. Więc we wnętrzu wiersza, w jego elementach pojawia się regularnie wskazówka interpretacyjna, czyli: klucz użytego szyfru jest do odczytania w planie wiersza. Pozostałe zarzuty same siebie swą absurdalnością obalają skuteczniej, niż robią to kompromitujące współargumenty. Wskaźnik zaczyna się kryć nie w argumencie pomocniczym, lecz w samym zarzucie. Sposób ten stanie się efektownym zamknięciem; ostatni czterowiersz stanowi główny węzeł interpretacyjny wiersza, uwypukla przewrotność jako zasadę konstrukcyjną utworu, gdyż zintensyfikowanie i skoncentrowanie paradoksu przestrzega gwałtownie przed prostodusznym odczytaniem asteizmu. Rezultat uważnego prześledzenia wewnętrznych prawidłowości utworu, w którym obowiązuje jednocześnie kilka reguł sprawnie prowadzonej gry, skłania do stanowczego poparcia opinii tych, którzy mówią o tym utworze jako o arcydziele, bo — prawdziwie — we wnętrzu inicjalnej satyry pierwszego cyklu trwa subtelny ład dyskretnie rozświetlający ten maleńki labirynt. Niniejsza rozprawa następuje po wielu ważnych i wnikliwych pracach (W. Floryan, J. Kleiner, morfologiczno-semantyczne analizy D. Hopensztanda i.in.), nie w pełni i nie w komplecie bynajmniej przeze mnie odnotowanych, a biegnących centralnym torem problematyki, jaką wyznacza twórczość Krasickiego. Tor niniejszej pracy jest torem bocznym, i dlatego usiłowałem, by to był przynajmniej tor do centralnego równoległy.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectsatirepl_PL
dc.subjectIgnacy Krasickipl_PL
dc.subjectliterary genrespl_PL
dc.title"Au Roi" - un exemple d'astéisme polonais. Remarques analytiques sur une satire de Krasickipl_PL
dc.title.alternative"Do Króla" - polski przykład asteizmu. Analiza satyry Krasickiegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number46-66pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume9pl_PL
dc.contributor.translatorDąbrowski, Stanisław
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord