• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1979, t. 22, nr 1 (42)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1979, t. 22, nr 1 (42)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Von Epos zum "totalen Roman"? Bemerkungen zu den genetischen Möglichkeiten eines episierenden Dichterwerkes

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
Von Epos zum "totalen Roman"? Bemerkungen zu den genetischen Möglichkeiten eines episierenden Dichterwerkes (4.633Mb)
Date
1979
Author
Papiór, Jan
Metadata
Show full item record
Abstract
Problem „powieści totalnej” wprowadził do dyskusji teoretycznoliterackiej G. Lukacs (w tradycji filozofii Heglowskiej) w bezpośrednim nawiązaniu do koncepcji filozoficznych i teoretycznoliterackich W. Diltheya. Sam problem mimo niewłaściwego ujęcia go przez G. Lukacsa — o czym sam wspomina — jest nadal aktualny, a podejmuje go wcześniej K. Marks. Jest to punkt wyjścia rozważań, które ukazują przejście od eposu do powieści w kontekście kształtowania się pojęć o całości, jedności i wielkości na tle rozwoju społeczno-ekonomicznego. Literaturę niemieckiego obszaru językowego charakteryzuje od początku XIX w. jakby stan kliniczny: główną tendencją jest całkowite dystansowanie się od świata materialnego i absolutyzacja możliwości wewnętrznego rozwoju człowieka. Konfrontacja z powieścią francuską, gdzie uczyniono próbę przedstawienia totalności społecznej i klasowej, wypada zdecydowanie na niekorzyść powieści niemieckiej, która widzi człowieka jedynie jako uzewnętrznienie wewnętrznej (lub transcendentalnej) całości i jedności (szczególnie R. Musil i H. von Doderer). Cały szereg pisarzy traktuje dzieło literackie i notatki w dzienniku pisarskim jako spójną całość, będącą egzystencjalną formą realizacji Dasein. Zrodzona z tak pojętego totalnego dzieła „powieść totalna” (u Musila i Doderera także przepojona średniowiecznym mistycyzmem) nie jest współczesnym odpowiednikiem totalnego widzenia świata w eposie, gdyż zatracono bardzo wyraźne i ważne w antycznym eposie poczucie więzi społecznej, a współczesna burżuazyjna socjalizacja (mechaniczna suma indywiduów) nie może jej zastąpić. Toteż współczesna „powieść totalna” — jako proces społeczny — może ukazywać człowieka jedynie w — pojętej jako proces — społecznej totalności i dążyć do przekazywania wiedzy o gesellschaftliches Dasein (K. Marks), o bycie społecznym.
URI
http://hdl.handle.net/11089/45227
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1979, t. 22, nr 1 (42) [12]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail