Le Signe iconique dans les textes
Streszczenie
Znak ikoniczny jest to znak, którego cechą dominującą jest podobieństwo wobec przedmiotu
oznaczanego. Język semiotyczny definiuje to podobieństwo jako częściową identyczność na płaszczyźnie
opisów znaku i przedmiotu oznaczanego. Ikoniczność jest zagadnieniem podstawowym
w całym systemie semiotycznym, a zwłaszcza w tych dyscyplinach, które zajmują się sztukami
oglądowymi.
W tekstach znak ikoniczny ma równie istotne znaczenie, które zresztą będzie tym większe, im
głębiej będzie ukryte i bardziej nieoczekiwane. Odnosi się to przede wszystkim do tekstów o szczególnie
sugestywnych właściwościach: do tekstów poetyckich, politycznych i reklam. Można nawet
przypuszczać, że zwodnicza moc tych tekstów polega na obecności i konwergencji znaków ikonicznych
wszelkich odmian.
Według klasyfikacji zaproponowanej już przez Ch. S. Peirce'a można wyróżnić trzy rodzaje
znaków ikonicznych: obrazy (ikony topologiczne), diagramy (ikony wykresowe) i przenośnie (ikony
metaforyczne). Ikony pierwszego typu uwidaczniają się przede wszystkim w poezji konkretnej, drugiego
— w tekstach, w których relacje i proporcje komunikują znaczenie dodatkowe (lub podstawowe).
Ikoniczność metaforyczna jest jeszcze mało zbadana. Występuje ona wówczas, gdy drugi
odpowiednik, zdenotowany pośrednio, przekracza barierę nieczytelności. W tym drugim odpowiedniku
występuje pewien paralelizm względem pierwszego, oznaczonego bezpośrednio. Ten rodzaj
ikoniczności łatwo rozpoznać na płaszczyźnie makrostrukturalnej: w alegoriach, przypowieściach
itd.; trudniej — na płaszczyźnie mikrostrukturalnej.
Celem niniejszego studium jest więc przedstawienie szeregu przykładów znaków ikonicznych,
które występują głównie w tekstach literackich, ustosunkowanie się do niektórych hipotez związanych
z pojęciem "znaku ikonicznego” oraz udowodnienie, że pojęcie to jest dla teoretyka literatury
narzędziem badawczym niezwykle użytecznym. Z tej perspektywy rysuje się nadzieja, że badania nad
ikonicznością w tekstach przyczynią się do zrozumienia pewnych mechanizmów manipulowania
sumieniami w świecie, gdzie „konsumpcja” semiotyczna jest procesem stałym.
Collections