dc.contributor.author | Orska, Joanna | |
dc.contributor.editor | Śniecikowska, Beata | |
dc.date.accessioned | 2022-12-08T08:22:59Z | |
dc.date.available | 2022-12-08T08:22:59Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44544 | |
dc.description.abstract | In this paper I reassess Adam Wazyk's meta-poetical statements of the late 1960s and 1970s as also being a time of recovery for crucial avant-garde conceptions in Poland. The artist starting his poetic career as a member of “Nowa Sztuka” (“New Art”) avant-garde group around the 1920s, didn’t abandon his early intuitions on art after World War II. These in turn can be bound to his life-interests in French avant-garde poetry and in French surrealism. By indicating the poetic affinities of these art strategies, I attempt to highlight similar sources of surrealistic experiments in poetry in France and in pre-war Poland. In this particular case this brings us to avant-garde film techniques, seen through the prism of Deleuze’s dissertation on “Cinema”, especially in relation to his remarks on the early silent-movies. The notion of ‘movement-image’, created in the wake of Bergsonian philosophy in relation to time and movement in modernity, occurs as helpful in that matter. The core of my argument connects to the phenomenon of materiality often associated with surrealist practices, invoking here questions of a quite specific kind, that is questions about the matter of language and the matter of poesies. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Artykuł powstał w ramach pracy nad grantem „Nauka chodzenia”. Świadomość późnonowoczesna w metapo-etyckich wypowiedziach przedstawicieli polskiej neoawangardy lat 60. i 70. XX wieku (nr rej. 11H 13 0651 82; 0064/NPRH3/H11/82/2014). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | language matter | pl_PL |
dc.subject | surrealism | pl_PL |
dc.subject | meta-poetical statements | pl_PL |
dc.subject | avantgarde manifestos | pl_PL |
dc.subject | neo-avantgarde | pl_PL |
dc.subject | film and poetry | pl_PL |
dc.subject | Deleuze | pl_PL |
dc.subject | movement-image | pl_PL |
dc.subject | time-image | pl_PL |
dc.title | Materialność ruchomego języka | pl_PL |
dc.title.alternative | The Materiality of the Language Movement | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 129-145 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bergson Henri (1926), Materia i pamięć, tłum. W. Filewicz, Kasa im. Mianowskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bergson Henri (1957), Ewolucja twórcza, tłum. F. Znaniecki, Książka i Wiedza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brzozowski Tomasz (1994), Orientacja wizualno-plastyczna w twórczości poetyckiej Adama Ważyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Cieślak-Sokołowski Tomasz (2015), „Kres obiektywny”. O trzech likwidacjach awangardy [w:] Awangarda i krytyka. Kraje Europy środkowej i wschodniej, red. Kornhauser J., Kmiecik M., Szumna M., Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Deleuze Gilles (2003), Spinoza. Filozofia praktyczna, tłum. J. Brzeziński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Deleuze Gilles (2008), Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Deleuze Gilles, Guattari Félix (2000), Co to jest filozofia?, tłum. P. Pieniążek, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Gacki Stefan Kordian (1924), Sztuka ludzka, „Almanach Nowej Sztuki” nr 1. | pl_PL |
dc.references | Gacki Stefan Kordian (1925), Na drodze do nowego klasycyzmu, „Almanach Nowej Sztuki” nr 1. | pl_PL |
dc.references | Janicka Krystyna (1985), Światopogląd surrealizmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karpowicz Agnieszka (2012), Materialność i literatura [w:] tejże, Proza życia. Mowa, pismo, literatura, Wydawnictwa UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kluba Agnieszka (2004), Poezja mitu kratylejskiego Adama Ważyka [w:] tejże, Autoteliczność — referencyjność — niewyrażalność. O nowoczesnej poezji polskiej (1918–1939), Wydawnictwo UWr, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Kornhauser Jakub (2015), Całkowita rewolucja. Status przedmiotów w poezji surrealistycznej, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Koronkiewicz Marta (2018), Flâneur? Po polsku: przechodzień [w:] Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 1, red. Browarny W., Mackiewicz P., Orska J., Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Krzysztoszek Wiesław (1985), Mit niespójności. Twórczość Adama Ważyka w okresie międzywojennym, PWN, Warszawa–Poznań–Toruń. | pl_PL |
dc.references | Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 1 (2018), red. Browarny W., Mackiewicz P., Orska J., Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 2 (2019), red. Browarny W., Mackiewicz P., Orska J., Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (2012), Literatura: litery lektura. O tekście, interpretacji, doświadczeniu rozumienia i doświadczeniu czytania. Z dodaniem studium przypadku „Wagonu” Adama Ważyka [w:] tegoż, Poetyka doświadczenia. Teoria — nowoczesność — literatura, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Orska Joanna (2012), Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce, Wydawnictwo emg, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Orska Joanna (2019), Performatywy. Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizmu, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rimbaud Artur (1993), Listy jasnowidza [w:] tegoż, Wiersze, Sezon w piekle, Iluminacje, Listy, wyb., oprac. i posłowie A. Międzyrzecki, Wydawnictwo Literackie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Surrealizm — antologia (1976), wyb., tłum. i wstęp A. Ważyk, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ważyk Adam (1964), Esej o wierszu, Czytelnik, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Ważyk Adam (1966), Kwestia gustu, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ważyk Adam (1976), Dziwna historia awangardy, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ważyk Adam (1978), Wiersze wybrane, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ważyk Adam (1979), Cudowny kantorek, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ważyk Adam (1983), Amfion. Rozważania nad wierszem polskim, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ważyk Adam (2011), Wiersze i dwa poematy, wyb. i posł. A. Sosnowski, Biuro Literackie, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Wójtowicz Aleksander (2017), Nowa sztuka. Początki (i końce), Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2019/62.2/8 | |
dc.relation.volume | 62 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |