Show simple item record

dc.contributor.authorOrska, Joanna
dc.contributor.editorŚniecikowska, Beata
dc.date.accessioned2022-12-08T08:22:59Z
dc.date.available2022-12-08T08:22:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44544
dc.description.abstractIn this paper I reassess Adam Wazyk's meta-poetical statements of the late 1960s and 1970s as also being a time of recovery for crucial avant-garde conceptions in Poland. The artist starting his poetic career as a member of “Nowa Sztuka” (“New Art”) avant-garde group around the 1920s, didn’t abandon his early intuitions on art after World War II. These in turn can be bound to his life-interests in French avant-garde poetry and in French surrealism. By indicating the poetic affinities of these art strategies, I attempt to highlight similar sources of surrealistic experiments in poetry in France and in pre-war Poland. In this particular case this brings us to avant-garde film techniques, seen through the prism of Deleuze’s dissertation on “Cinema”, especially in relation to his remarks on the early silent-movies. The notion of ‘movement-image’, created in the wake of Bergsonian philosophy in relation to time and movement in modernity, occurs as helpful in that matter. The core of my argument connects to the phenomenon of materiality often associated with surrealist practices, invoking here questions of a quite specific kind, that is questions about the matter of language and the matter of poesies.pl_PL
dc.description.sponsorshipArtykuł powstał w ramach pracy nad grantem „Nauka chodzenia”. Świadomość późnonowoczesna w metapo-etyckich wypowiedziach przedstawicieli polskiej neoawangardy lat 60. i 70. XX wieku (nr rej. 11H 13 0651 82; 0064/NPRH3/H11/82/2014).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectlanguage matterpl_PL
dc.subjectsurrealismpl_PL
dc.subjectmeta-poetical statementspl_PL
dc.subjectavantgarde manifestospl_PL
dc.subjectneo-avantgardepl_PL
dc.subjectfilm and poetrypl_PL
dc.subjectDeleuzepl_PL
dc.subjectmovement-imagepl_PL
dc.subjecttime-imagepl_PL
dc.titleMaterialność ruchomego językapl_PL
dc.title.alternativeThe Materiality of the Language Movementpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number129-145pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBergson Henri (1926), Materia i pamięć, tłum. W. Filewicz, Kasa im. Mianowskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBergson Henri (1957), Ewolucja twórcza, tłum. F. Znaniecki, Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzozowski Tomasz (1994), Orientacja wizualno-plastyczna w twórczości poetyckiej Adama Wa­żyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesCieślak-Sokołowski Tomasz (2015), „Kres obiektywny”. O trzech likwidacjach awangardy [w:] Awangarda i krytyka. Kraje Europy środkowej i wschodniej, red. Kornhauser J., Kmiecik M., Szumna M., Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles (2003), Spinoza. Filozofia praktyczna, tłum. J. Brzeziński, Wydawnictwo Nauko­we PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles (2008), Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Guattari Félix (2000), Co to jest filozofia?, tłum. P. Pieniążek, słowo/obraz tery­toria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGacki Stefan Kordian (1924), Sztuka ludzka, „Almanach Nowej Sztuki” nr 1.pl_PL
dc.referencesGacki Stefan Kordian (1925), Na drodze do nowego klasycyzmu, „Almanach Nowej Sztuki” nr 1.pl_PL
dc.referencesJanicka Krystyna (1985), Światopogląd surrealizmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarpowicz Agnieszka (2012), Materialność i literatura [w:] tejże, Proza życia. Mowa, pismo, li­teratura, Wydawnictwa UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKluba Agnieszka (2004), Poezja mitu kratylejskiego Adama Ważyka [w:] tejże, Autoteliczność — referencyjność — niewyrażalność. O nowoczesnej poezji polskiej (1918–1939), Wydawnictwo UWr, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKornhauser Jakub (2015), Całkowita rewolucja. Status przedmiotów w poezji surrealistycznej, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesKoronkiewicz Marta (2018), Flâneur? Po polsku: przechodzień [w:] Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 1, red. Browarny W., Mackiewicz P., Orska J., Wydawnic­two UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesKrzysztoszek Wiesław (1985), Mit niespójności. Twórczość Adama Ważyka w okresie międzywo­jennym, PWN, Warszawa–Poznań–Toruń.pl_PL
dc.referencesNauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 1 (2018), red. Browarny W., Mackie­wicz P., Orska J., Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesNauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 2 (2019), red. Browarny W., Mackie­wicz P., Orska J., Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2012), Literatura: litery lektura. O tekście, interpretacji, doświadczeniu rozumie­nia i doświadczeniu czytania. Z dodaniem studium przypadku „Wagonu” Adama Ważyka [w:] tegoż, Poetyka doświadczenia. Teoria — nowoczesność — literatura, IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOrska Joanna (2012), Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce, Wydaw­nictwo emg, Kraków.pl_PL
dc.referencesOrska Joanna (2019), Performatywy. Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizmu, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesRimbaud Artur (1993), Listy jasnowidza [w:] tegoż, Wiersze, Sezon w piekle, Iluminacje, Listy, wyb., oprac. i posłowie A. Międzyrzecki, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesSurrealizm — antologia (1976), wyb., tłum. i wstęp A. Ważyk, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWażyk Adam (1964), Esej o wierszu, Czytelnik, Warszawapl_PL
dc.referencesWażyk Adam (1966), Kwestia gustu, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWażyk Adam (1976), Dziwna historia awangardy, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWażyk Adam (1978), Wiersze wybrane, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWażyk Adam (1979), Cudowny kantorek, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWażyk Adam (1983), Amfion. Rozważania nad wierszem polskim, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWażyk Adam (2011), Wiersze i dwa poematy, wyb. i posł. A. Sosnowski, Biuro Literackie, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWójtowicz Aleksander (2017), Nowa sztuka. Początki (i końce), Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2019/62.2/8
dc.relation.volume62pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe