Some problems of semantics in painting and in poetry: Maiakowskii, Pasternak and the Italian Manifesto of Futurist Painting
Streszczenie
Badania nad związkiem (wzajemnym oddziaływaniem) malarstwa i literatury
nie są nowe w nauce i krytyce europejskiej. Między innymi zwracano uwagę na
„literackość” malarstwa prezentującego w swych układach figuratywnych zjawiska
zdarzeniowe, niemal „fabułę”, układy znane i nadal stosowane w utworach literackich.
Zmiany zachodzące w samej koncepcji sztuki na przełomie XIX i XX wieku,
funkcjonujące wówczas różne koncepcje awangardowe wpłynęły na szczególne
powiązanie idei malarstwa i poezji (kubizm, futuryzm, ekspresjonizm). W Rosji
owych czasów związki malarstwa i poezji nie były tak silne jak we Włoszech,
Francji i Anglii. W Rosji poezja niemal z zasady była „logocentryczna”. Relacje te
pogłębiały się w następstwie włoskich manifestów nowej sztuki, tłumaczonych w
Rosji. Szczególne znaczenie miał Manifest Techniczny Malarstwa Futurystycznego
(La pittura futurista. Manifesto tecnico - U. Boccioni, R. Russolo, C. Carra, G.
Balla, G. Severini, 1910). Z różnych współzależności duże znaczenie miała koncepcja
„dynamizmu” oraz jego realizacja w plastyce i w poezji.
Przedmiotem obecnej rozprawy jest właśnie interpretacja tych koncepcji w
poezji Pasternaka i W. Majakowskiego. Badanie ich utworów na tle malarstwa ich
epoki może operować niektórymi analogicznymi kryteriami.
Collections