• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1986, t. 29, nr 1 (57)
  • Zobacz pozycję
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1986, t. 29, nr 1 (57)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

ZalogujZarejestruj

Statystyki

Przejrzyj statystyki użycia

La jeunesse africaine et l'identité culturelle d'après "Climbié" de Bernard Dadié

No Thumbnail [100%x80]
Oglądaj/Otwórz
La jeunesse africaine et l'identité culturelle d'après "Climbié" de Bernard Dadié (1.663MB)
Data
1986
Autor
Maduka, Chukwudi T.
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Wielu pisarzy afrykańskich przedstawia typ młodych Afrykańczyków, który czuje się społecznie wyobcowany w następstwie nasiąknięcia kulturą o charakterze hybrydycznym. Z punktu widzenia tradycji młodzież ta prowadzi życie zgodnie z obowiązującą normą obyczajową: podlega bezwzględnej dyscyplinie rodzinnej, uczestniczy w pracy na roli, przechodzi ceremoniał inicjacji zgodnie z tradycją ludową. Krótko mówiąc, śpiewa ona, płacze, marzy i tańczy zgodnie z obyczajami ludowymi, ponieważ należy do określonej grupy społecznej. Równocześnie jednak, gdy ta młodzież uczęszcza do szkoły, gdzie nasiąka kulturalnymi cechami europejskimi, właśnie pod tym względem zaczyna się wyróżniać, a tym samym wyobcowywać ze swej grupy środowiskowej. Bernard Dadić, pisarz z Wybrzeża Kości Słoniowej, dokonał analizy tego zjawiska na Climbić, głównej postaci powieści pod tym samym tytułem. W powieści tej autor ostro napiętnował niesprawiedliwości kolonializmu w Afryce. Przyszłość ukazana tam została w perspektywie kulturalnej rehabilitacji młodzieży afrykańskiej. Rehabilitacja ta ma polegać na ukształtowaniu nowego społeczeństwa, w którym Afrykańczyk będzie podlegał kulturalnej adaptacji bez stania się przedmiotem asymilacji. Perspektywa ta została wnikliwie wyartykułowana w twórczości wielkiego poety afrykańskiego, Leopolda Senghora. Chociaż Dadić mówi o epoce kolonializmu, dokonana przez niego analiza kulturalnej sytuacji afrykańskiej całkowicie odpowiada współczesności, gdzie nieustannie słyszy się takie określenia, jak „metysyzm kulturalny” („metissage culturel”) albo „obojniactwo kulturalne”.
URI
http://hdl.handle.net/11089/44230
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1986, t. 29, nr 1 (57) [16]

Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 


Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 

NoThumbnail