dc.contributor.author | Nowakowska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2022-11-17T10:42:52Z | |
dc.date.available | 2022-11-17T10:42:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44196 | |
dc.description.abstract | The article discusses a range of musical compositions from the avant-garde movement and conceptual art, in which silence is the dominant artistic matter. From little-known In futurum by Erwin Schulhoff and the acclaimed John Cage’s 4’33”, to the untamed wilderness of Cornelius Cardew’s visual experiments and the political silence of anarcho-punk Crass’s recordings — the paper gives rise to a look at the richness of meanings hidden in silence. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | history of music | pl_PL |
dc.subject | avant-garde | pl_PL |
dc.subject | avant-garde music | pl_PL |
dc.subject | silence | pl_PL |
dc.subject | conceptual art | pl_PL |
dc.title | Cisza i jej notacje – wokół partytur muzycznych twórców awangardy | pl_PL |
dc.title.alternative | Silence and Their Notations — Musical Scores of the Avant-garde Artists | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 101-115 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Historii Sztuki | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Alburger Mark (2003), La Monte Young to 1960, „21st century music” Vol. 10, No 3, http:// www.21st-centurymusic.com/ML210303.pdf [dostęp: 5.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Berger George (2008), The story of Crass, Omnibus Press, London. | pl_PL |
dc.references | Borchardt Marcin (2014), Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących, T. I, Gdańsk. Brill Dorothée (2010), Shock and the Senseless in Dada and Fluxus, Dartmouth College Press, Chicago. | pl_PL |
dc.references | Cage John (1949/1950), Lecture on nothing, https://seansturm.files.wordpress.com/2012/09/ john-cage-lecture-on-nothing.pdf [dostęp: 03.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Cage John (1952/1953), 4’33”, https://www.moma.org/collection/works/163616 [dostęp: 25.12.2018]. | pl_PL |
dc.references | Cardew Cornelius (1967), Treatise, https://pl.scribd.com/doc/143813142/Cornelius-Car¬dew-Treatise-pdf [dostęp: 7.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Carey Leo (2004), Sh-h-h, „New Yorker”, https://www.newyorker.com/magazine/2004/05/24/ sh-h-h-5 [dostęp: 12.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Dayan Peter (2018), The Music of Dada: A lesson in Intermediality for our Times, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Edelmann Bernd (2018), Sind Pausen Musik?, „Kultur & Technik”, nr 1, https://www.deutsches-museum.de/fileadmin/Content/010_DM/060_Verlag/060_KuT/2018/KT1-2018/00-00Edelmann.pdf [dostęp: 13.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Kapelański Maksymilian (2017), Glenn Gould: Cisza, fonosfera i muzyka w odległym zapisie, „Glissando” nr 3 (32). | pl_PL |
dc.references | Katz Derek, Erwin Schulhoff, The OREL Foundation, http://orelfoundation.org/composers/article/erwin_schulhoff [dostęp: 07.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Kim-Cohen Seth (2009), In the Blink of an Ear: Toward a Non-Cochlear Sonic Art, Bloomsbury Publishing USA, New York. Knowles Alison (1961–1965), Event scores, [do¬https://www.aknowles.com/eventscore.html stęp: 6.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Levi Erik (2000), Futurist Influences upon Early Twentieth-Century Music [w:] International Fu¬turism in Arts and Literature, series „European cultures. Studies in Literature and the Arts”, Walter de Gruyter, Berlin, New York. | pl_PL |
dc.references | Linfield Eva (1996), Rhetoric, Rhytm, and Harmony as Keys to Schutz’s „Saul, Saul, was verfolgst du mich?” [w:] Critica Musica: Essays in Honour of Paul Brainard, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Michnik Antoni (2017), „If you get cut, you better bandage the knife”, „Glissando” nr 3 (32). | pl_PL |
dc.references | Mykietyn Paweł (2017), Paweł Mykietyn zaprasza na premierę najnowszego utworu, https:// www. youtube.com/watch?v=_TPvSvouvyw [dostęp: 06.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Nyman Michael (2011), Muzyka eksperymentalna, tłum. Michała Mendyka, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | On Music Dictionary, hasło: General Pause, https://dictionary.onmusic.org/appendix/topics/ pause-markings [dostęp: 23.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Osborne Richard (2018), Six Types of Silence [w:] Critical Approaches to the Production of Music and Sound, Bloomsbury Academic, London. | pl_PL |
dc.references | Potter Keith (2002), Four Musical Minimalists: La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass, Cambridge UP, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Pritchett James (1996), The Music of John Cage, Cambridge UP, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Reilly Lucas (2015), John Cage’s 4’33”, https://www.neatorama.com/2015/10/16/John-Cages-433/ [dostęp: 07.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Schulhoff Erwin, In futurum, https://musescore.com/user/4513676/scores/1288876 [dostęp: 12.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Słownik Języka Polskiego PWN, hasło: cisza, [dostęp: https://sjp.pwn.pl/szukaj/cisza.html 20.02.2020]. | pl_PL |
dc.references | Stoebe Mo (2007), Treatise, [dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=UCuAsB-ONAU 7.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Szwajgier Krzysztof (2014), Ile trwa 4’33” Johna Cage’a?, „Teoria muzyki”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Szwajgier Krzysztof (2014), Ile trwa 4’33” Johna Cage’a?, „Teoria muzyki”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Tsagdis Georgios (2019), The aural: Heidegger and fundamental oto-cheiro-logy II, https://www. researchgate.net/publication/336009027_IX_THE_AURAL_HEIDEGGER_AND_ FUNDAMENTAL_OTO-CHEIRO-LOGY_II [dostęp: 02.03.2020]. | pl_PL |
dc.references | Wilson Frances (2017), Sounds of Silence: thoughts on John Cage’s 4’33”, „Interlude” http://www. interlude.hk/front/sounds-silence-thoughts-john-cages-433/ [dostęp: 07.02.2019]. | pl_PL |
dc.references | Wnuk Aleksander (2015), Aleksander Wnuk, Mani. Gonxha – Pierluigi Billone, https://www. youtube.com/watch?v=1dvqEybegv0 [dostęp: 20.02.2020]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2019/62.4/7 | |
dc.relation.volume | 62 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |