Julio Cortàzar, ou le tour exemplaire de la modernité
Streszczenie
Niniejszy artykuł rozpatruje znaczenie wzorca (przykładowości) w nowoczesności.
Punktem wyjścia oraz obszarem literackim służącym niniejszej analizie komparatystycznej
jest porównanie przeprowadzone między tekstem Baudelaira Malarz życia
nowoczesnego a początkiem („incipitem”) powieści Cortazara Objazd dnia w ciągu
osiemdziesięciu światów. Mimo tego, iż niniejsze teksty oddalone są od siebie w czasie
i należą do dwóch różniących się zasadniczo rodzajów literackich, związane są w sposób
zasadniczy z dynamiką dyskursu literackiego polegającą na posługiwaniu się oraz
rozpatrzeniu statutu wzorca w nowoczesności.
Historycznie rzecz biorąc, nowoczesność wiąże się z upadkiem znaczenia przykładu-
wzorca. Przyjmując za punkt wyjścia trudność widoczną zarówno u Baudelaira,
jak i u Cortazara, nadania znaczenia nowoczesności tutaj, w chwili obecnej (Baudelaire)
oraz tam (Cortazar) opierając się na estetyce „cronopistycznej” („cronopos” jako istota
groteskowa wymyślona prze Cortazara W. K.), mamy zamiar rozpatrzyć funkcje przykładowości
w nowoczesności. Nie nadając stabilności znaczeniom poprzez wpisanie
tychże w jakieś modele z góry ustalone, przykład nowoczesny stawia zagadnienie
różnorodności modelów realizujących się poprzez nieustającą dynamikę dyskursu. Artykuł
proponuje definicje przykładowości nowoczesnej oraz analizę dynamiki przykładowości
opierając się na pewnych elementach specyficznych rozpatrywanych tekstów.
Collections