Souffrances modernes
Streszczenie
Choroba jako model nowoczesności stanowi główny temat wielu tekstów literackich
lub paraliterackich. W niniejszym artykule nie chodzi o opracowanie kompletnej
listy dzieł lub tekstów poruszających niniejszy temat. Autorka podejmuje lekturę
analityczną dwóch dzieł charakterystycznych dla pewnej refleksji dotyczącej związków
między światem współczesnym a chorobą. Owe dzieła poruszające niniejsze zagadnienie
to Chłód (Le Froid) i Oddech (Le Soujjle) T. Bernharda oraz Do przyjaciela, który nie
uratował mi życia, jak również Cytomegalovirus, dziennik hospitalizacji H. Guiberta.
Teksty takich pisarzy lub filozofów jak Nietzsche, Artaud, Huysmans oraz Blanchot
służą w niniejszym artykule jako baza teoretyczna celem umiejscowienia w szerszym
kontekście nowoczesności tekstów, w których pojawiają się w sposób systematyczny
metafory szaleństwa, zdrowia, fizycznej oraz umysłowej degradacji. Owe
metafory wykazują skuteczność w podwójnym systemie odwołań: z jednej strony tworzą
oś semantyczną zrozumienia nowoczesności przyjmując jako punkt wyjściowy przekleństwo
pisarza odrzuconego przez historię oraz poprzez własną marginesowość,
która objawia się cierpieniem ciała. Te same metafory tworzą równocześnie inną
perspektywę lektury tego co nowoczesne, pozwalając pisarzowi na usadowienie się
(ancrage) w samym sednie cierpienia czy zakłóconego porządku, które stają się instytucją
pisarza. Wygnanie uzyskuje pewną istotną tożsamość i tworzy nowe społeczeństwo
gdzie pisarz powołuje do życia nową dynastię, w centrum której stwarza
nową rodzinę.
Medycyna, choroba, internowanie stają się dwugłowymi metaforami, które
nadają wzajemnie sens sprzecznościom stworzonym jedna przez drugą. Owe metafory
dają się odczytać jedynie poprzez układ odwrócenia sensu, gdzie złamanie porządku
funkcjonuje jako zapis, a choroba jako zdrowie.
Oto co stwierdza Guibert na temat choroby, która prowadzi go ku śmierci. „Sida
stała się dla mnie modelem w moim projekcie odsłonięcia mej tożsamości oraz
wypowiedzenia tego co nie jest wypowiedzialne”.
Collections