Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTlatli, Soraya
dc.date.accessioned2022-11-08T17:36:35Z
dc.date.available2022-11-08T17:36:35Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44062
dc.description.sponsorshipAutorka zajmuje się zagadnieniem spekulatywnej teorii sztuki, rozwiniętej przez romantyków niemieckich wokół czasopisma „Athenaeum” przez osobistości twórcze tak ważne jak Fryderyk Schlegel, Novalis, Schleiernacher oraz August Wilhelm Schlegel. Bazą teoretyczną artykułu jest książka dwóch filozofów francuskich, Jean-Luc Nancy i Philippe Lacoue-Labarthe, Absolut literacki (L'absolu litteraire, 1978). Zgodnie z przekonaniem autorki artykułu w Absolucie literackim została wyłożona prawda filozoficzna sztuki na tle problematyki estetycznej. Ta prawda filozoficzna sztuki poprzez teorie spekulatywną romantyzmu niemieckiego łączy się także z nowoczesnością. Lacoue-Labarthe i Jean-Luc Nancy podkreślają, iż jednym z centralnych zagadnień, pojawiającym się w obrębie ich problematyki jako coś czego nie można absolutnie pominąć, jest zagadnienie podmiotu idealistycznego (sujet) na tle romantyzmu. Ów podmiot odwołuje się do własnej autonomii, a jego sposobem istnienia jest świadomość oraz tożsamość samego siebie. Autorka stwierdza, iż główną tezą autorów Absolutu literackiego jest stwierdzenie, że romantyczna teoria sztuki prowadzi do zaniknięcia owego podmiotu posiadającego własną autonomię i którego modelem jest cogito kartezjanskie. Opierając się na pracach Maurice Blanchota, na książce Jean-Marie Schaeffera (Sztuka wieku nowoczesnego. Estetyka i filozofia sztuki od XVIIl-tego wielu do chwili obecnej, 1992) oraz na teorii psychoanalitycznej J. Lacana, Soraya Tlatli stwierdza, iż obraz podmiotu scalonego (unifić) nie przekracza nigdy progu rzeczywistości, albowiem tenże obraz istnieje jedynie jako coś fantasmagorycznego w stosunku do innego człowieka, Jeżeli przyjmiemy, iż romantyzm rozumiany jako „nowoczesność” sprowadza się do „utraty wielkiej indywidualności”, to dlatego, aby, chcąc ocalić własną tożsamość, musi utożsamiać się poprzez odwołanie do Starożytności. Podobnie jak podmiot romantyczny, który nie jest w stanie dotrzeć do własnej tożsamości poprzez odbicie w pękniętym lustrze sfragmentaryzowanej starożytności, podmiot nowoczesny nie jest w stanie dotrzeć do samego siebie inaczej, aniżeli poprzez odbicie w lustrze absolutu literackiego, które to odbicie nie jest niczym innym, aniżeli ruchem bez podmiotu.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectAthenaeumpl_PL
dc.subjectmodernitypl_PL
dc.subjectabsolutepl_PL
dc.titleLe miroir de l'absolupl_PL
dc.title.alternativeLustro absolutupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number131-149pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume46pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord