Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 20: Recent submissions
Now showing items 41-45 of 45
-
Uwagi na temat gramatyki onomastycznej (na przykładzie wybranych toponimów obcych i polskich)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł przedstawia prawidłowości w zakresie podstawowych kategorii fleksyjnych (tj. rodzaju, liczby i przypadka) obcych i polskich toponimów. Materiał źródłowy stanowią nazwy państw świata i ich stolic, największe miasta ... -
Dyskurs glottodydaktyczny na łamach „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców” w latach 1987–2013
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W części 1. artykułu zdefiniowano pojęcia: wspólnoty dyskursywnej oraz wspólnoty dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych. Zwrócono uwagę na cele i mechanizmy komunikacji wewnątrz tej grupy, środki przekazu (gatunki ... -
Czy potrzebujemy nowej definicji języka dla potrzeb glottodydaktycznych?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W artykule zakładam, że glottodydaktyka nie jest domeną językoznawczą. To powód, dla którego potrzebujemy poszukać nowej, niezależnej od językoznawstwa definicji nauczanego języka, określanego filozoficznie, kulturowo, ... -
Obraz polskiej kultury ukryty w nazwach łódzkich ulic
(2013)Autorka analizuje nazwy ulic Łodzi z perspektywy glottodydaktycznej. Omawia, jakie elementy polskiej kultury są obecne w miejskich nomina loci i na jaki obraz polskiej kultury się składają. Proponuje także możliwe ich ... -
Rola leksyki w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej cudzoziemców (na materiale języka polskiego i słoweńskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka pokazuje rolę leksyki w nabywaniu kompetencji komunikacyjnej przez cudzoziemców. Zwraca uwagę na „fałszywych przyjaciół”, których udział w słownictwie minimum jest znaczny. Dla języka polskiego i słoweńskiego ...