Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 20: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 45
-
Piosenka popularna jako materiał dydaktyczny oraz możliwość jej wykorzystania na zajęciach lektoratowych z języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W artykule poruszana jest problematyka związana z nauczaniem języka polskiego za pomocą muzyki popularnej. Omawia się sposoby wykorzystania wybranych utworów na zajęciach językowych, zasady doboru odpowiedniego repertuaru ... -
Teksty publicystyczne w programie kursu języka polskiego dla grupy ekonomicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł zawiera przegląd zawartości najnowszych podręczników do nauczania języka biznesu i do studiowania ekonomii. Uzasadnia się w nim potrzebę włączania tekstów prasowych do programu kursu językowego. Sformułowano ... -
Autorskie propozycje wykorzystania mediów w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Pierwsza część mojego tekstu to przegląd wypowiedzi na temat wykorzystania Internetu w nauczaniu jpjo. Wypowiedzi te ukazały się w latach 2001–2012 w zbiorach materiałów z trzech konferencji glottodydaktycznych (Cieszyn, ... -
Błędy wynikające z interferencji kulturowej popełniane przez Niemców uczących się języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Punktem wyjścia jest stwierdzenie, że w trakcie nauki języka obcego dochodzi nie tylko do interferencji językowej, lecz także do kulturowej. Ta druga rozumiana jest jako przenikanie elementów zachowań i postaw z kultury ... -
Polak i Polska w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego w konfrontacji z postrzeganiem tychże przez Słoweńców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W artykule została przedstawiona konfrontacja obrazu Polski i Polaka, prezentowanego w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, z obrazem tychże, widzianym oczyma studentów lublańskiej polonistyki. ... -
Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Referat podejmuje temat szczególnego typu komunikacji werbalnej lektorów uczących języka polskiego jako obcego (jpjo) – ustnego poprawiania wypowiedzi studentów. Konfrontuje różne teorie dydaktyczne mówiące o tym, kiedy ... -
Zagadki kryminalne na lekcji języka polskiego jako obcego w funkcji tekstów rozwijających sprawność czytania ze zrozumieniem i kompetencję leksykalną
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W artykule omówiono rolę tekstów w rozwijaniu sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Zaproponowano jeden tekst będący zagadką kryminalną. Do tekstu dołączono przykładowe ćwiczenia, które mogą towarzyszyć czytaniu, ... -
Media audiowizualne na lekcji języka obcego na przykładzie reportażu telewizyjnego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W dobie mediów elektronicznych nasze życie zdominowane jest przez informacje docierające do nas z różnych źródeł, takich jak telewizja, radio czy Internet. Przede wszystkim powszechność tego ostatniego przyczynia się do ... -
Kompetencja komunikacyjna a gatunek – o relacji internetowej na żywo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Powszechnie znane określenia to kompetencja komunikacyjna, pragmatyczna, socjolingwistyczna i to do nich odwołują się autorzy prac glottodydaktycznych. Zjawiskiem nieco marginalizowanym jest kompetencja tekstowa. W ... -
Analiza interakcyjna jako narzędzie opisu dyskursu medialnego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Autorka upatruje w analizie interakcyjnej narzędzie opisu, które jest w stanie uchwycić specyfikę konkretnego typu dyskursu. Interakcja konstytuuje komunikację i stanowi podstawę odróżnienia głównych form mowy: monologu ... -
Nauczyć prośby: zagadnienia interferencji językowo-kulturowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego w środowisku rosyjskojęzycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł opisuje szereg zagadnień związanych z nauczaniem gatunku prośby po polsku w środowisku rosyjskojęzycznym. Autorka podkreśla, że mimo bliskości języków, duża liczba pozornych podobieństw w zakresie wyrażania prośby ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) -
Językowy świat polskiej polityki jako materiał dydaktyczny na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Teksty polityków, jako materiały autentyczne, mogą być wykorzystane do rozwijania kompetencji komunikacyjnej. Praca z testami polityków wymaga od nauczyciela odwagi i taktu, ponieważ są one niejednokrotnie przepełnione ... -
Polszczyzna z zagranicy w programach telewizyjnych (kompetencja komunikacyjna celebrytów)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Artykuł dotyczy kompetencji komunikacyjnej osób występujących w polskiej telewizji, dla których język polski nie jest językiem funkcjonalnie pierwszym. Ich sprawność językowa została poddana analizie na czterech poziomach: ... -
Analiza wizerunku języka polskiego jako obcego w środowisku internetowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)W procesie modelowania wizerunkowego język, tak jak i terytorium, zajmuje wyjątkowe miejsce. Wyjątkowość wynika z faktu, że abstrakcję i towarzyszące jej wyobrażenia sprowadza się do konkretu. Ukonkretniony twór podlega ... -
Onomatopoeia in interactions between advanced students of English. A corpus based study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)The aim of this work is to present a pilot study investigating the distribution of phono-iconic phenomena in interactions between learners of English. The study was based on Vienna-Oxford International Corpus of English ... -
Łódzkie minimum leksykalne dla turysty
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem pracy jest zarysowanie programu badań nad tekstami przestrzeni miejskiej. Bez odbiorcy nie da się naukowo stwierdzić istnienia tekstu. W językoznawstwie jednak (inaczej niż w fizyce) obserwator nie jest zredukowany ... -
Czarno na białym. Poezja konkretna na zajęciach językowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Niniejszy artykuł poświęcony jest problemowi wykorzystania poezji konkretnej w glottodydaktyce. Wydaje się bowiem, że wielu nauczycieli języków obcych nie docenia potencjału drzemiącego w tego typu utworach. Mogą one ... -
Nauczanie sprawności komunikacyjnych w grupach ekonomicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem nauczania języka polskiego w grupach ekonomicznych jest przede wszystkim rozwijanie kompetencji uczących się. Kluczowe znaczenie mają umiejętności receptywne czyli rozumienie ze słuchu i czytanie. Istotne znaczenie ... -
Glottodydaktyczna wartość tekstu hybrydalnego w nauczaniu języka obcego (na materiale języka rosyjskiego i polskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Celem artykułu jest przedstawienie fenomenu tekstu hybrydalnego jako gatunku „nowej kultury pisma” oraz jego roli w dydaktyce języka obcego, zwłaszcza w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej. W tekście zostaną ...