Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDrozdowski, Rafał
dc.date.accessioned2022-09-06T06:34:20Z
dc.date.available2022-09-06T06:34:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43062
dc.description.abstractArtykuł jest próbą porównania dwóch zdjęć: słynnego portretu Migrant Mother autorstwa Dorothei Lange i wykonanego (w 1977 roku) przez Zdzisława Pacholskiego portretu przodownicy pracy. Oba obrazy zostały potraktowane w artykule jako pretekst do przedstawienia fotografowania jako swoistej gry, którą fotograf toczy z fotografowanymi i którą odbiorcy fotografii toczą z oglądanymi zdjęciami. Gra ta opiera się zdaniem autora na nieufności. Jej rezultatem – wówczas, gdy udaje się wytropić rozmaite manipulacje i kwestie, które miały pozostać ukryte – jest z jednej strony satysfakcja poznawcza, z drugiej jednak sukcesywne deprecjonowanie fotografii.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;22
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectpropagandapl_PL
dc.subjectsprawstwo fotografiipl_PL
dc.subjectfotografia i propagandapl_PL
dc.subjectfotografowania jako interakcja i grapl_PL
dc.subjectwładzapl_PL
dc.subjectautonomiapl_PL
dc.titleGry fotografiąpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number44-55pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Socjologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteRafał Drozdowski – ur. 1961, prof. zw. dr hab. na Wydziale Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zastępca Redaktora Naczelnego czasopisma „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, członek Komitetu Socjologicznego PAN. Zainteresowania naukowo-badawcze: socjologia codzienności, socjologia wizualna, socjologia kultury, przemiany współczesnego społeczeństwa polskiego, socjologia nauki. Autor lub współautor około 160 publikacji naukowych – m.in. monografii Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej (wspólnie z Markiem Krajewskim), monografii Praktyki kulturalne Polaków (wspólnie z Barbarą Fatygą, Mirosławem Filiciakiem, Markiem Krajewskim i Tomaszem Szlendakiem), cyklu raportów pod wspólnym tytułem Życie codzienne w czasach pandemii prezentujących rezultaty projektu badawczego realizowanego od marca 2020 roku na Wydziale Socjologii UAM. https://orcid.org/0000-0001-7830-896Xpl_PL
dc.referencesBazin, A. (1963). Film i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl_PL
dc.referencesBogusławska, M., Grębecka, Z. (2010). Popkomunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna, Kraków: Wydawnictwo Libron.pl_PL
dc.referencesCarlebach, M. L. (1988). Documentary and Propaganda: The Photographs of the Farm Security Administration, „The Journal of Decorative and Propaganda Arts”, nr 8.pl_PL
dc.referencesPublished By: Florida International University Board of Trustees on behalf of The Wolfsonian-FIU.pl_PL
dc.referencesCross, G. (2015). Consumed Nostalgia. Memory in the Age of Fast Capitalism, Nowy Jork: Columbia University Presspl_PL
dc.referencesEstrin, J. (2018). Unraveling the Mysteries of Dorothea Lange’s ‘Migrant Mother’. Pobrane z: https://www. nytimes.com/2018/11/28/lens/dorothea-lange- -migrant-mother.htmlpl_PL
dc.referencesFrąckowiak. M. (2017). Kruche medium. Rozmowy o fotografii 1. Poznań: Fundacja Pix.house.pl_PL
dc.referencesKrajewski, M. (2003). Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesLethen, H. (2016). Cień fotografa. Obrazy i ich rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Universitaspl_PL
dc.referencesMeredith, R. (1946). Mr. Lincoln’s camera man, Mathew B. Brady. Nowy Jork: Scribnerpl_PL
dc.referencesModelski, Ł. (2013). Fotobiografia PRL. Opowieści reporterów. Kraków: Wydawnictwo Znakpl_PL
dc.referencesPacholski, Z. (2020). Piętno wyróżnienia – Dylemat Marsjasza. Świnoujście: Miejska Galeria Sztuki Współczesnej ms44pl_PL
dc.referencesPacholski, Z. (2021). Codigos fotograficos – Kody fotograficzne – Photographic codes. Leiria: Museu da Imagem em Movimentopl_PL
dc.referencesPruitt, S. (2020). The Real Story Behind the ‘Migrant Mother’ in the Great Depression-Era Photo. Pobrane z: https://www.history.com/news/ migrant-mother-new-deal-great-depressionpl_PL
dc.referencesReynolds,B. (2004). The Nostalgic Turn and the Politics of Ressentiment, „Georgia Educational Researcher”, nr 1, s. 1–11.pl_PL
dc.referencesSztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament Społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesThe Family of Man created by Edward Steichen for the Museum of Modern Art. (1955). New York: Museum of Modern Art.pl_PL
dc.referencesWolak, U. (2013). Migrant Mother, czyli Matka Tułaczka. Analiza ikonograficzna, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, nr 2pl_PL
dc.referencesWright, T. (1999). The Photography Handbook. London: Routledge.pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe