Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPopczyk-Szczęsna, Beata
dc.contributor.editorDauksza, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-08-22T08:08:36Z
dc.date.available2022-08-22T08:08:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42856
dc.description.abstractThis article seeks to examine (auto)biographical plays. Texts and performances inspired by biographical material form a significant part of contemporary dramaturgy and theatrical projects. In Poland, this type of activity is the domain of directors coming from different generations and representing various styles, for example, Krystian Lupa, Maciej Wojtyszko, Wiktor Rubin, Michał Buszewicz, Weronika Szczawińska. Both dramatic texts and stage performances inspired by (auto)biography are non-uniform messages with updates of various genre forms. They may thus be classified as “blurred genres.” Two plays (An Autobiography Just in Case by Michał Buszewicz and Simply by Weronika Szczawińska) shown online during the Divine Comedy theatrical festival in Krakow in 2020 were used to analyze the diverse genre features of stage statements (characteristic of, among other things, intimate journal, autobiography, performance or theatre of fact) and the phenomenon of media mediation of theatrical performances made available to the audience via the streaming platform. The form of the theatrical texts is of great importance in the staging process. Regardless of whether they are autonomous dramatic texts that exist prior to their performance or scripts written specifically for the needs of a given theater project, their dramatic model contributes substantially to the aesthetics of the spectacle. In specific stage productions, these texts — due to their performative properties — combine other stage matter in a coherent manner, thus creating an important tool for representing (auto)biography and an instrument for engaging the audience.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbiographypl_PL
dc.subjectautobiographypl_PL
dc.subjectblurred genrepl_PL
dc.subjectautothematismpl_PL
dc.subjectmedia representationpl_PL
dc.titleMedialne reprezentacje (auto)biografii na przykładzie spektakli teatralnych Michała Buszewicza i Weroniki Szczawińskiejpl_PL
dc.title.alternativeMedia Representations of (Auto)biography Using Examples from Michał Buszewicz’s and Weronika Szczawińska’s Performancespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number129-140pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBenton Michael (2010), Biografia teraz i kiedyś, przeł. A. Pekaniec, „Dekada Literacka”, nr 4–5.pl_PL
dc.referencesCałek Anita (2016), Biografia jako reprezentacja, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, nr 4.pl_PL
dc.referencesCałek Anita (2013), Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie i metody badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesCieślak Jacek (2021), Internet uratował teatry, „Teatr”, nr 3, https://teatr-pismo.pl/10534-internet-uratowal-teatry/ [dostęp: 25.03.2021].pl_PL
dc.referencesCzermińska Małgorzata (2000), Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków.pl_PL
dc.referencesCzermińska Małgorzata (2015), Przestrzenne odniesienia czasowych faz biografii [w:] Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. Konończuk E., Sidoruk E., Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.pl_PL
dc.referencesDe Marinis Marco (2013), Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem?, przeł. E. Bal [w:] Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. Bal E., Świątkowska W., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesDosse François (2011), Le pari biographique. Écrire une vie, La Découverte/Poche, Paris.pl_PL
dc.referencesGac Dominik (2019), Życie albo strata, https://teatralny.pl/recenzje/zycie-albo-strata,2889.html [dostęp: 25.03.2021].pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (1990), O gatunkach zmąconych: nowe konfiguracje myśli społecznej, przeł. Z. Łapiński, „TekstyDrugie”, nr 2.pl_PL
dc.referencesMadelénat Daniel (1984), La Biographie, Presses Universitaires de France, Paris.pl_PL
dc.referencesMrozek Witold (2019), Koncert o życiu i śmierci, www.dwutygodnik.com/artykul/8537-koncert-o-zyciu-i-smierci.html [dostęp: 25.03.2021].pl_PL
dc.referencesNowe biografie (2012), red. Adamiecka-Sitek A., Buchwald D., Wydawnictwo Instytutu Teatralnego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPartyga Ewa (2010), Tożsamość dziś: narracyjna? dialogowa? performatywna? [w:] Dramatyczność i dialogowość w kulturze, red. Krajewska A., Ulicka D., Dobrowolski P., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesTabak Wiktoria (2021), Pięćdziesiąt twarzy Michała Buszewicza, czyli dekompozycje męskości, www.dialog-pismo.pl/przedstawienia/piecdziesiat-twarzy-michala-buszewicza-czylidekompozycje-meskosci [dostęp: 25.03.2021].pl_PL
dc.referencesTabaszewska Justyna (2019), Na granicy faktu. Kategoria faction w badaniach nad współczesnymi biografiami, „Teksty Drugie”, nr 1.pl_PL
dc.referencesZawadzki Andrzej (2010), Literatura a myśl słaba, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2021/64.2/8
dc.relation.volume64pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe