dc.contributor.author | Warzywoda-Kruszyńska, Wielisława | |
dc.contributor.author | Kruszyński, Kamil | |
dc.contributor.editor | Kacprzak, Andrzej | |
dc.contributor.editor | Gońda, Marcin | |
dc.contributor.editor | Kudlińska-Chróścicka, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2022-08-17T09:34:30Z | |
dc.date.available | 2022-08-17T09:34:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Warzywoda-Kruszyńska W., Kruszyński K., „Katastrofa pokoleniowa” – skutki pandemii COVID-19 dla dzieci, [w:] Problemy społeczne. Trwałość i zmienność w dynamicznej rzeczywistości. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Jolanty Grotowskiej-Leder, A. Kacprzak, M. Gońda, I. Kudlińska-Chróścicka (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-767-5.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-767-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42798 | |
dc.description.abstract | Artykuł dostarcza danych ilustrujących tezę Sekretarza Generalnego ONZ o „katastrofie
pokoleniowej” spowodowanej pandemią COVID-19. Katastrofie tej uległy dzieci i nastolatkowie,
choć stanowią oni zbiorowość najmniej zarażoną wirusem SARS-CoV-2. Najmłodsza
generacja jest najliczniejszą zbiorowością „ugodzoną” pandemią. Zamknięcie szkół na całym
świecie na wiele miesięcy spowodowało dla uczniów skutki doraźne, jak np. brak dostępu
do posiłków oferowanych przez instytucje edukacyjne, co powoduje wzrost liczby dzieci
niedożywionych, a także skutki dalekosiężne, których przezwyciężenie będzie wymagać
czasu i pieniędzy i nie zawsze będzie możliwe. Są to efekty „katastrofy edukacyjnej”,
czyli przewidywanego ogromnego wzrostu na świecie liczby uczniów, którzy nie nabędą
kompetencji edukacyjnych, wyrażających się jako umiejętność czytania ze zrozumieniem
prostego tekstu. Ten stan rzeczy zagraża osiągnięciu celów zrównoważanego rozwoju do
2030 roku, przyczyniając się do pogłębienia istniejących nierówności między regionami
świata i wewnątrz państw. „Katastrofa pokoleniowa”, której skutki są odłożone w czasie,
nie jest dostrzegana przez polityków, zaabsorbowanych bieżącymi działaniami przeciwdziałającymi
załamaniu się wydolności służby zdrowia i gospodarki. Znajduje to wyraz
m.in. w udziale wydatków na edukację wśród wydatków na przeciwdziałanie pandemii
i jej ekonomicznym skutkom. Unia Europejska jest w awangardzie instytucji oferujących
państwom członkowskim pakiet finansowy Next Generation EU przeznaczony na popandemiczną
odbudowę. Niestety, kryteria przydziału środków nie wymuszają działań na
rzecz dobrostanu i rozwoju dzieci. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Problemy społeczne. Trwałość i zmienność w dynamicznej rzeczywistości. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Jolanty Grotowskiej-Leder; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | COVID-19 | pl_PL |
dc.subject | bieda dzieci | pl_PL |
dc.subject | kompetencje edukacyjne | pl_PL |
dc.title | „Katastrofa pokoleniowa” – skutki pandemii COVID-19 dla dzieci | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 161-174 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Statystyki Ekonomicznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-768-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Wielisława Warzywoda-Kruszyńska – prof. dr hab. Na początku kariery naukowej
członkini zespołu Łódzkich Badań nad Strukturą Społeczną, kierowanego
przez prof. W. Wesołowskiego. Wraz z zespołem laureatka w 1974 roku
Zespołowej Nagrody Państwowej w dziedzinie nauki. W latach 90. zainicjowała
socjologiczne badania nad biedą w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem
transmisji biedy w cyklu życia i międzypokoleniowo, znane jako Łódzka Szkoła
Badań nad Biedą i Pomocą Społeczną. Kierowała projektami naukowymi
finansowanymi przez instytucje krajowe (Komitet Badań Naukowych) oraz
programy ramowe Unii Europejskiej (Tempus, 6 PR). Laureatka Programu
Mistrz Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej w 2002 roku. Opublikowała jako autorka,
współautorka lub redaktorka 30 monografii oraz ponad 140 artykułów | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Kamil Kruszyński – dr, adiunkt w Katedrze Statystyki Ekonomicznej i Społecznej
na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.
Uczestnik i wykonawcza w projektach dotyczących biedy i pomocy społecznej,
m.in. kierowanego przez Prof. Jolantę Grotowską-Leder projektu KBN „Samorządy
lokalne wobec problemów społecznych i sposobów ich przezwyciężania
po akcesji Polski do Unii Europejskiej (na przykładzie województwa łódzkiego)
oraz projektu finansowanego ze środków PO Kapitał Ludzki „WZLOT
– Wzmocnić szanse i osłabić transmisję biedy w miastach województwa łódzkiego”,
realizowanego przez Katedrę Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej
Uniwersytetu Łódzkiego i Fundację Instytut Inicjatyw Społecznych w Łodzi.
Autor artykułów o tematyce społecznej w „Folia Oeconomica” i „Studiach
Prawno-Ekonomicznych”. | pl_PL |
dc.references | Conti G., Heckman J. [2012], The Economics of Child Well-Being, https://www. researchgate.net/publication/256037241_The_Economics_of_Child_Well- Being (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | ECfDPaC [2020], COVID-19 in children and the role of school settings in transmission – first update, https://covid19-evidence.paho.org/handle/20.500.12663/2585 (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | Esping-Andersen G. [2005], Children in the Welfare State. A Social Investment Approach, DemoSoc Working Paper Number 10, Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. | pl_PL |
dc.references | European Centre for Disease Prevention and Control [2020], COVID-19 in children and the role of school settings in transmission – first update, Stockholm. | pl_PL |
dc.references | Giddens A. [1998], The Third Way, Cambridge: Polity Press. | pl_PL |
dc.references | Heckman J., Kautz T. [2013], Fostering and Measuring Skills: Interventions that Improve Character and Cognition, Working Paper 19656, National Bureau of Economic Research, Cambridge, https://www.google.com/search?q=fosterin g+and+measuring+skills+interventions+that+improve+character+and+cogni tion&oq=Fostering+and+Measuring+Skills&aqs=chrome.1.69i57j0i19j0i19i22 i30l2.5287j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | Kruszyński K., Eradicating Poverty and Social Exclusion in the EU in 2010-2019. The Case of 11 Member States Located in Central and Eastern Europe, „Society and Economy” [w druku]. | pl_PL |
dc.references | Silwal A.S., Engilbertsdottir S., Cuesta J., Newhouse D., Stewart D. [2020], Global Estimate of Children in Monetary Poverty: An Update, Discussion Paper, https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/966791603123453576/global-estimate-of-children-inmonetary-poverty-an-update (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | Sumner A., Hoy Ch., Ortiz-Juarez E. [2020], Estimates of the Impact of COVID-19 on Global Poverty, „Working Paper” No. 43, WIDER, https://www.wider.unu.edu/publication/estimates-impact-covid-19-global-poverty (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | UN [2020], Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond, https://www. un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | UN [2020], Policy Brief: The Impact of COVID-19 on Children, https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-04/160420_Covid_Children_Policy_Brief.pdf (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | UNESCO [2020], Fiscal responses to education and training in the context of COVID-19, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374685?posInSet=4&queryId=fc164bc7-ead6-4ea2-a9de-f38b594b2a60 (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | UNESCO-UIS [2021], Pandemic-related disruptions to schooling and impacts on learning proficiency indicators: A focus on the early grades, https://reliefweb.int/report/world/pandemic-related-disruptions-schooling-and-impactslearning-proficiency-indicators (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | UNESCO, UNICEF, The World Bank [2020], What have we learnt? Overview of findings from a survey of ministries of education on national responses to COVID- 19, Paris–New York–Washington D.C.: UNESCO, UNICEF, World Bank, https://data.unicef.org/resources/national-education-responses-to-covid19/ (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | UNICEF [2000], A league table of child poverty in rich nations, Innocenti Report Card, No. 1, https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/repcard1e.pdf (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | UNICEF [2021], COVID-19 and school closures one year of education disruption, https://reliefweb.int/report/world/covid-19-and-school-closures-one-yeareducation-disruption (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | World Bank [2020], Maliszewska M., Aaditya M., van der Mensbrugghe D., The Potential Impact of COVID-19 on GDP and Trade: A Preliminary Assessment, Policy Research Working Paper; No. 9211, https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33605 (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.references | World Bank Education [2020 May], The impact of the COVID-19 pandemic on education financing, http://documents1.worldbank.org/curated/en/479041589318526060/pdf/The-Impact-of-the-COVID-19-Pandemic-on-Education-Financing.pdf (dostęp: 09.05.2021). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-767-5.10 | |