Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWarzywoda-Kruszyńska, Wielisława
dc.contributor.authorKruszyński, Kamil
dc.contributor.editorKacprzak, Andrzej
dc.contributor.editorGońda, Marcin
dc.contributor.editorKudlińska-Chróścicka, Iwona
dc.date.accessioned2022-08-17T09:34:30Z
dc.date.available2022-08-17T09:34:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationWarzywoda-Kruszyńska W., Kruszyński K., „Katastrofa pokoleniowa” – skutki pandemii COVID-19 dla dzieci, [w:] Problemy społeczne. Trwałość i zmienność w dynamicznej rzeczywistości. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Jolanty Grotowskiej-Leder, A. Kacprzak, M. Gońda, I. Kudlińska-Chróścicka (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-767-5.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-767-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42798
dc.description.abstractArtykuł dostarcza danych ilustrujących tezę Sekretarza Generalnego ONZ o „katastrofie pokoleniowej” spowodowanej pandemią COVID-19. Katastrofie tej uległy dzieci i nastolatkowie, choć stanowią oni zbiorowość najmniej zarażoną wirusem SARS-CoV-2. Najmłodsza generacja jest najliczniejszą zbiorowością „ugodzoną” pandemią. Zamknięcie szkół na całym świecie na wiele miesięcy spowodowało dla uczniów skutki doraźne, jak np. brak dostępu do posiłków oferowanych przez instytucje edukacyjne, co powoduje wzrost liczby dzieci niedożywionych, a także skutki dalekosiężne, których przezwyciężenie będzie wymagać czasu i pieniędzy i nie zawsze będzie możliwe. Są to efekty „katastrofy edukacyjnej”, czyli przewidywanego ogromnego wzrostu na świecie liczby uczniów, którzy nie nabędą kompetencji edukacyjnych, wyrażających się jako umiejętność czytania ze zrozumieniem prostego tekstu. Ten stan rzeczy zagraża osiągnięciu celów zrównoważanego rozwoju do 2030 roku, przyczyniając się do pogłębienia istniejących nierówności między regionami świata i wewnątrz państw. „Katastrofa pokoleniowa”, której skutki są odłożone w czasie, nie jest dostrzegana przez polityków, zaabsorbowanych bieżącymi działaniami przeciwdziałającymi załamaniu się wydolności służby zdrowia i gospodarki. Znajduje to wyraz m.in. w udziale wydatków na edukację wśród wydatków na przeciwdziałanie pandemii i jej ekonomicznym skutkom. Unia Europejska jest w awangardzie instytucji oferujących państwom członkowskim pakiet finansowy Next Generation EU przeznaczony na popandemiczną odbudowę. Niestety, kryteria przydziału środków nie wymuszają działań na rzecz dobrostanu i rozwoju dzieci.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofProblemy społeczne. Trwałość i zmienność w dynamicznej rzeczywistości. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Jolanty Grotowskiej-Leder;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCOVID-19pl_PL
dc.subjectbieda dziecipl_PL
dc.subjectkompetencje edukacyjnepl_PL
dc.title„Katastrofa pokoleniowa” – skutki pandemii COVID-19 dla dziecipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number161-174pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Statystyki Ekonomicznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-768-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteWielisława Warzywoda-Kruszyńska – prof. dr hab. Na początku kariery naukowej członkini zespołu Łódzkich Badań nad Strukturą Społeczną, kierowanego przez prof. W. Wesołowskiego. Wraz z zespołem laureatka w 1974 roku Zespołowej Nagrody Państwowej w dziedzinie nauki. W latach 90. zainicjowała socjologiczne badania nad biedą w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem transmisji biedy w cyklu życia i międzypokoleniowo, znane jako Łódzka Szkoła Badań nad Biedą i Pomocą Społeczną. Kierowała projektami naukowymi finansowanymi przez instytucje krajowe (Komitet Badań Naukowych) oraz programy ramowe Unii Europejskiej (Tempus, 6 PR). Laureatka Programu Mistrz Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej w 2002 roku. Opublikowała jako autorka, współautorka lub redaktorka 30 monografii oraz ponad 140 artykułówpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKamil Kruszyński – dr, adiunkt w Katedrze Statystyki Ekonomicznej i Społecznej na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Uczestnik i wykonawcza w projektach dotyczących biedy i pomocy społecznej, m.in. kierowanego przez Prof. Jolantę Grotowską-Leder projektu KBN „Samorządy lokalne wobec problemów społecznych i sposobów ich przezwyciężania po akcesji Polski do Unii Europejskiej (na przykładzie województwa łódzkiego) oraz projektu finansowanego ze środków PO Kapitał Ludzki „WZLOT – Wzmocnić szanse i osłabić transmisję biedy w miastach województwa łódzkiego”, realizowanego przez Katedrę Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Łódzkiego i Fundację Instytut Inicjatyw Społecznych w Łodzi. Autor artykułów o tematyce społecznej w „Folia Oeconomica” i „Studiach Prawno-Ekonomicznych”.pl_PL
dc.referencesConti G., Heckman J. [2012], The Economics of Child Well-Being, https://www. researchgate.net/publication/256037241_The_Economics_of_Child_Well- Being (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesECfDPaC [2020], COVID-19 in children and the role of school settings in transmission – first update, https://covid19-evidence.paho.org/handle/20.500.12663/2585 (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesEsping-Andersen G. [2005], Children in the Welfare State. A Social Investment Approach, DemoSoc Working Paper Number 10, Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.pl_PL
dc.referencesEuropean Centre for Disease Prevention and Control [2020], COVID-19 in children and the role of school settings in transmission – first update, Stockholm.pl_PL
dc.referencesGiddens A. [1998], The Third Way, Cambridge: Polity Press.pl_PL
dc.referencesHeckman J., Kautz T. [2013], Fostering and Measuring Skills: Interventions that Improve Character and Cognition, Working Paper 19656, National Bureau of Economic Research, Cambridge, https://www.google.com/search?q=fosterin g+and+measuring+skills+interventions+that+improve+character+and+cogni tion&oq=Fostering+and+Measuring+Skills&aqs=chrome.1.69i57j0i19j0i19i22 i30l2.5287j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesKruszyński K., Eradicating Poverty and Social Exclusion in the EU in 2010-2019. The Case of 11 Member States Located in Central and Eastern Europe, „Society and Economy” [w druku].pl_PL
dc.referencesSilwal A.S., Engilbertsdottir S., Cuesta J., Newhouse D., Stewart D. [2020], Global Estimate of Children in Monetary Poverty: An Update, Discussion Paper, https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/966791603123453576/global-estimate-of-children-inmonetary-poverty-an-update (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesSumner A., Hoy Ch., Ortiz-Juarez E. [2020], Estimates of the Impact of COVID-19 on Global Poverty, „Working Paper” No. 43, WIDER, https://www.wider.unu.edu/publication/estimates-impact-covid-19-global-poverty (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesUN [2020], Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond, https://www. un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesUN [2020], Policy Brief: The Impact of COVID-19 on Children, https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-04/160420_Covid_Children_Policy_Brief.pdf (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesUNESCO [2020], Fiscal responses to education and training in the context of COVID-19, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374685?posInSet=4&queryId=fc164bc7-ead6-4ea2-a9de-f38b594b2a60 (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesUNESCO-UIS [2021], Pandemic-related disruptions to schooling and impacts on learning proficiency indicators: A focus on the early grades, https://reliefweb.int/report/world/pandemic-related-disruptions-schooling-and-impactslearning-proficiency-indicators (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesUNESCO, UNICEF, The World Bank [2020], What have we learnt? Overview of findings from a survey of ministries of education on national responses to COVID- 19, Paris–New York–Washington D.C.: UNESCO, UNICEF, World Bank, https://data.unicef.org/resources/national-education-responses-to-covid19/ (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesUNICEF [2000], A league table of child poverty in rich nations, Innocenti Report Card, No. 1, https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/repcard1e.pdf (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesUNICEF [2021], COVID-19 and school closures one year of education disruption, https://reliefweb.int/report/world/covid-19-and-school-closures-one-yeareducation-disruption (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesWorld Bank [2020], Maliszewska M., Aaditya M., van der Mensbrugghe D., The Potential Impact of COVID-19 on GDP and Trade: A Preliminary Assessment, Policy Research Working Paper; No. 9211, https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33605 (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.referencesWorld Bank Education [2020 May], The impact of the COVID-19 pandemic on education financing, http://documents1.worldbank.org/curated/en/479041589318526060/pdf/The-Impact-of-the-COVID-19-Pandemic-on-Education-Financing.pdf (dostęp: 09.05.2021).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-767-5.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe