„Katastrofa pokoleniowa” – skutki pandemii COVID-19 dla dzieci
Abstract
Artykuł dostarcza danych ilustrujących tezę Sekretarza Generalnego ONZ o „katastrofie
pokoleniowej” spowodowanej pandemią COVID-19. Katastrofie tej uległy dzieci i nastolatkowie,
choć stanowią oni zbiorowość najmniej zarażoną wirusem SARS-CoV-2. Najmłodsza
generacja jest najliczniejszą zbiorowością „ugodzoną” pandemią. Zamknięcie szkół na całym
świecie na wiele miesięcy spowodowało dla uczniów skutki doraźne, jak np. brak dostępu
do posiłków oferowanych przez instytucje edukacyjne, co powoduje wzrost liczby dzieci
niedożywionych, a także skutki dalekosiężne, których przezwyciężenie będzie wymagać
czasu i pieniędzy i nie zawsze będzie możliwe. Są to efekty „katastrofy edukacyjnej”,
czyli przewidywanego ogromnego wzrostu na świecie liczby uczniów, którzy nie nabędą
kompetencji edukacyjnych, wyrażających się jako umiejętność czytania ze zrozumieniem
prostego tekstu. Ten stan rzeczy zagraża osiągnięciu celów zrównoważanego rozwoju do
2030 roku, przyczyniając się do pogłębienia istniejących nierówności między regionami
świata i wewnątrz państw. „Katastrofa pokoleniowa”, której skutki są odłożone w czasie,
nie jest dostrzegana przez polityków, zaabsorbowanych bieżącymi działaniami przeciwdziałającymi
załamaniu się wydolności służby zdrowia i gospodarki. Znajduje to wyraz
m.in. w udziale wydatków na edukację wśród wydatków na przeciwdziałanie pandemii
i jej ekonomicznym skutkom. Unia Europejska jest w awangardzie instytucji oferujących
państwom członkowskim pakiet finansowy Next Generation EU przeznaczony na popandemiczną
odbudowę. Niestety, kryteria przydziału środków nie wymuszają działań na
rzecz dobrostanu i rozwoju dzieci.
Collections
The following license files are associated with this item: