Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDudek, Aleksandra
dc.date.accessioned2022-07-29T14:09:42Z
dc.date.available2022-07-29T14:09:42Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42591
dc.description.abstractAlthough urban spaces are saturated with works of art fulfilling important aesthetic, social, educational, and historical functions, these objects are often unnoticed, misunderstood or unidentified as art. The author’s thesis is that one of the reasons for this of this state of affairs is the lack of professional labels. The aim of this text is to analyze information boards on objects in the city of Lodz. The comparison of the collected examples shows various shortcomings of labels, their illegibility, incorrect placement, or even complete omission of any text informing about a given piece of art. The following article contains an analysis of twenty-two objects made after World War II, representing various genres of art and types of space. The conclusion of the article is a list of postulates that must be met in order to properly label works of art (based on the ten-point guide developed by the Victoria and Albert Museum in London) and a proposal of an exemplary plaque (concerning mural), which could become a standard solution.en
dc.description.abstractMimo iż przestrzenie miejskie nasycone są dziełami sztuki, pełniącymi ważne funkcje estetyczne, społeczne, edukacyjne, historyczne, obiekty te często są przez odbiorców niezauważane, nierozumiane lub nieidentyfikowane jako sztuka. Autorka stawia tezę, że jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest brak profesjonalnych podpisów. Celem tekstu jest analiza tablic informacyjnych wybranych obiektów znajdujących się w Łodzi. Porównanie zebranych przykładów wskazuje na różnorodne braki w treści podpisów, ich nieczytelność, niewłaściwe umiejscowienie, a nawet zupełne pominięcie jakiegokolwiek tekstu informującego o danym dziele. Poddane analizie zostały dwadzieścia dwa obiekty wykonane po II wojnie światowej, reprezentujące różne gatunki sztuki i typy przestrzeni. Artykuł kończą lista postulatów, których spełnienia wymaga prawidłowe oznaczanie dzieł sztuki (sporządzona na wzór dziesięciopunktowego przewodnika opracowanego przez Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie) oraz propozycja przykładowej tablicy (dotyczącej konkretnego muralu), która mogłaby stać się rozwiązaniem standardowym.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;40pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpublic arten
dc.subjectstreet arten
dc.subjectcultural heritageen
dc.subjectstandards for describing a work of arten
dc.subjectsztuka publicznapl
dc.subjectstreet artpl
dc.subjectdziedzictwo kulturowepl
dc.subjectstandardy opisu dzieła sztukipl
dc.titleJak podpisywać dzieła sztuki w przestrzeni publicznej? Problematyka i wybrane przykładypl
dc.title.alternativeHow to sign works of art in the public space? Selected problems and examplesen
dc.typeArticle
dc.page.number131-160
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Doktorska Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesAmerican Alliance of Museums (2022). Excellence in Exhibition Label Writing Competition. Online: https://www.aam-us.org/programs/awards-competitions/excellence-in-exhibition-label-writing-competition/ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesCzechowicz, M. (2018). Dzieci Bałut – murale pamięci/2018. [Blog] Baedeker łódzki. Online: http://baedekerlodz.blogspot.com/2018/11/dzieci-baut-murale-pamieci-2018.html [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesDanto, A. (2006). Interpretacja a identyfikacja. W: Danto, A., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki. Tłum. L. Sosnowski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 141–157.pl
dc.referencesDomaradzki, K. (2014). Sukces wymalowany na murach. Forbes [Polska], 14.01., https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/lodzkie-murale-sukces-wymalowany-na-murach/gsn9g79 [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesDondzik, M. (2017). Michał Gałkiewicz – rzeźba, rysunek. Łódź: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi.pl
dc.referencesDondzik, M. (2021). Michał Gałkiewicz – rzeźba [kanał Youtube, pięć filmów]. Online: https://www.youtube.com/channel/UCDc0-33lZeOJT4CxNL8DYBA [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesFaherty, A. (2022). What makes a great museum label? [Blog] Museum Next. Online: https://www.museumnext.com/article/what-makes-a-great-museum-label/ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesFeretycki, B. (2020). Jednorożec ma już rok. Kosztująca 400 tys. zł rzeźba wciąż budzi emocje. TVP 3 Łódź. Online: https://lodz.tvp.pl/48423459/jednorozec-ma-juz-rok-kosztujaca-400-tys-zl-rzezba-wciaz-budzi-emocje [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesGallery text at the V&A. A Ten Point Guide (2013). V&A Museum. Online: https://www.vam.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0009/238077/Gallery-Text-at-the-V-and-A-Ten-Point-Guide-Aug-2013.pdf [dostęp: 04.04.2022].pl
dc.referencesGallery text at the V&A A Ten Point Guide (2018). V&A Museum. Online: https://www.vam.ac.uk/blog/wp-content/uploads/VA_Gallery-Text-Writing-Guidelines_online_Web.pdf [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesGronczewska, A. (2020). Tworzył rzeźby oraz pomniki, które na zawsze przeszły do historii Łodzi. Dziennik Łódzki, 22.02. Online: https://dzienniklodzki.pl/tworzyl-rzezby-oraz-pomniki-ktore-na-zawsze-przeszly-do-historii-lodzi/ar/c1-14805432 [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesHac, A. (2014). Murale (prawie) jak w Nowym Jorku. Łódź – europejska stolica street artu. Gazeta Wyborcza [Łódź], 28.05., https://lodz.wyborcza.pl/lodz/56,125594,16036875,Murale__prawie__jak_w_Nowym_Jorku__Lodz___europejska.html [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesJagiełło, E. i Modnicka, N. (2015). Projekt Off Galeria. Dialogi wokół murali. Łódź: Qualio Badania i Działania Społeczne/ Fundacja Urban Forms. Online: https://www.urbanforms.org/assets/Uploads/Raport-Off-Galeria.pdf [dostęp: 7.06.2022].pl
dc.referencesKarpińska, G. E. (2013). Pomniki bez cokołów – realizacje przedstawiające mężczyzn. Journal of Urban Ethnology, 11, s. 105–116. Online: https://rcin.org.pl/dlibra/publication/75282/edition/54833/content?&meta-lang=pl [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesKazimierska-Jerzyk, W. (2019). Aesthetic and Ethical Aspects of Responsibility for Mural Galleries (Comparative Analysis of Collections in Zaspa/Gdańsk, Łódź and Dulwich/London). On the W@terfront, 61 (6), s. 3–43. https://doi.org/10.1344/waterfront2019.61.6.7.pl
dc.referencesKazimierska-Jerzyk, W. i Latuszewska-Syrda, T. (2020). Street Art Decade. Urban Forms Gallery 2009–2019. Lisboa–Łódź: Urban Creativity/Fundacja Urban Forms. Online: https://www.urbancreativity.org/urban-forms-gallery.html [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesKowalewska, J. (2006). Bezpańskie rzeźby. Lodz.naszemiasto.pl. Online: https://lodz.naszemiasto.pl/bezpanskie-rzezby/ar/c13-634655 [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesLegal and Practical Measures Against Illicit Trafficking in Cultural Property. UNESCO Handbook (2006). Unesdoc.unesco.org. Online: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146118 [dostęp: 1.06.2022].pl
dc.referencesLitorowicz, A. (2016). Mury. Diagnoza dynamiki środowiska twórców malarstwa monumentalnego. Raport z badań. Warszawa: Instytut Badań Przestrzeni Publicznej/Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.pl
dc.referencesLynch, L. (1960). The Image of The City. Cambridge: The Mit Press.pl
dc.referencesMacdonald, K. (2019). Alternative city breaks: Łódź, Poland – discover its culture, food and nightlife. The Guardian, 17.07. Online: https://www.theguardian.com/travel/2019/jul/17/lodz-poland-city-break-culture-food-drink-nightlife [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesMG (2020). Ma 3 metry i ma rodzeństwo na całym świecie. Słynny miś mAnoufa zamieszka w Manufakturze. TUŁÓDŹ.PL, 2.10. Online: https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/ma-3-metry-i-ma-rodzenstwo-na-calym-swiecie-slynny-mis-manoufa-zamieszka-w-manufakturze/AUznfrRq2yLelZ1d7Es0 [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesNowakowska, M. (2021). Andrzej Jocz. Łódzki szlak rzeźby [folder]. Online: https://lodzkidetal.pl/wp-content/uploads/2021/01/Folder-Andrzej-Jocz.pdf [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesPAP (2019). Łódź już z jednorożcem. Property Design, 10.06. Online: https://www.propertydesign.pl/architektura/104/lodz_juz_z_jednorozcem,24127.html [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesPolak, M. (brak daty). Czy Róża jest różą. Rozmowa z Joanną Rajkowską. [Portal kulturalny] Miej Miejsce. Online: http://miejmiejsce.com/sztuka/czy-roza-jest-roza-rozmowa-z-joanna-rajkowska/ [dostęp: 4.04. 2022].pl
dc.referencesRajkowska, J. (2014). Pasaż Roży 2014, projekt publiczny. Joanna Rajkowska [strona internetowa artystki]. Online: http://www.rajkowska.com/ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesReitstätter, L., Galter, K. i Bakondi, F. (2022). Looking to Read: How Visitors Use Exhibit Labels in the Art Museum. Visitor Studies, 10.01. [online first]. https://doi.org/10.1080/10645578.2021.2018251.pl
dc.referencesRojo, J., i Harrington, S. (2013). Huge Street Art Murals Transform City of Lodz in Poland. [Blog] HuffPost, 06.12., http://www.huffingtonpost.com/jaime-rojo-steven-harrington/large-murals-transform-lodz_b_3428241.html?utm_hp_ref=arts [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesSzeląg, M. (2019a). Papierek lakmusowy edukacji w muzeach sztuki. [Blog] EPALE. Online: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/papierek-lakmusowy-edukacji-w-muzeach-sztuki [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesSzeląg, M. (2019b). Podpisy „przyjazne” zwiedzającym. [Blog] EPALE. Online: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/podpisy-przyjazne-zwiedzajacym [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesSzynk, A. (2021). Mural Geralta gotowy! Rozpoznajecie źródło inspiracji? [Portal informacyjny] TUŁÓDŹ.PL. Online: https://tulodz.pl/lodz-po-godzinach/mural-geralta-na-ukonczeniu-dostrzegacie-zrodlo-inspiracji-zdjecia/jkUwW5OvxbJ00esV25VZ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesWallis, A. (1971). Socjologia i kształtowanie przestrzeni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesWriting Gallery Text at the V&A. A Ten Point Guide (2018). V&A Museum. Online: https://www.vam.ac.uk/blog/wp-content/uploads/VA_Gallery-Text-Writing-Guidelines_online_Web.pdf [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesZuch, N. (2014). Łódzkie Muralopolis. [Portal kulturalny] Culture.pl. Online: https://culture.pl/pl/artykul/lodzkie-muralopolis [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesAustralian Museum. Online: https://australian.museum/learn/teachers/learning/writing-text-and-labels/ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesDzieci Bałut – Murale Pamięci [fanpage na Facebooku]. Online: https://www.facebook.com/DzieciBalut [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.references„Extra volume”3D facade and installation in Lodz/Poland, 2018, reż. i prod. Victor Splash/ Fundacja Urban Froms. Online: https://vimeo.com/284619106 [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesFundacja Urban Forms. Online: https://www.urbanforms.org/ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesŁódź Bajkowa. Łódzka Organizacja Turystyczna. Online: https://lodz.travel/turystyka/co-zobaczyc/lodz-bajkowa/ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesNorweskie Ministerstwo Środowiska (2015). Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji. Raport tematyczny. Tłum. M. Boruc. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełno-sprawnych. Online: https://niepelnosprawni.gov.pl/a,54,projektowanie-uniwersalne [dostęp: 12.06.2022].pl
dc.referencesPodpisy pod obrazkami w MOCAK-u [fanpage na Facebooku]. Online: https://www.facebook.com/profile.php?id=100046016206327 [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesPomnik Jednorożca [fanpage na Facebooku]. Online: https://www.facebook.com/PomnikJednorozcaLodz/ [dostęp: g4.04.2022].pl
dc.referencesPomnik Łodzian. Online: http://pomnik.piotrkowska.pl/page.php?mypage=16 [dostęp: 12.06.2022].pl
dc.referencesPomnik Martyrologii Dzieci „Pękniętego Serca” w Parku im. Szarych Szeregów. Łódź.pl. Online: https://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/dziedzictwo-lodzi/pomnik-peknietego-serca/ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.referencesPomnik ze spiżu, porcelany czy… pikseli? Debata naukowa o współczesnych upamiętnieniach Józefa Piłsudskiego [debata], 18.03.2022, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Online: https://muzeumpilsudski.pl/pomnik-ze-spizu-porcelany-czy-pikselidebata-naukowa-o-wspolczesnych-upamietnieniach-jozefa-pilsudskiego/ [dostęp: 4.04.2022].pl
dc.contributor.authorEmailaleksandra.dudek3@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.40.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0