Show simple item record

dc.contributor.authorJędrzejewski, Tomasz
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-07-11T09:23:09Z
dc.date.available2022-07-11T09:23:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationJędrzejewski, T. (2021), Anakreontyki zaangażowane. Rozpoznania wstępne na dwóch przykładach, "Zagadnienia Rodzajów Literackich", 64, 4 (140), 49–61, DOI: 10.26485/ZRL/2021/64.4/4pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42446
dc.description.abstractIn a common reflection, Rococo is associated with the salon and courtly taste and lifestyle of the elite who liked to adorn themselves — as Stanisław Pietraszko wrote — with ‘the jewelery of literature’. The Rococo aesthetics was related to the sweetness of life of the ancien regime. Poems of this style presented moral extravagances of the aristocracy and rich bourgeoisie of the 18th century in different European countries. However, in the course of historical development, Rococo forms and motifs revealed their activist potential. This tendency was gaining momentum at the end of the 18th century and in the first decades of the 19th century. This article, attempts to show the forms of social and political engagement of Rococo literature using the example of three anacreontic poems. The verses by John Thelwall (Anacreontic, 1794) and Adam Mickiewicz (Pieśń Filaretów, 1820) are taken into consideration In each of these texts, the Rococo topoi take on new meanings and testify to the political dimension of the ‘toys in verse’. Symposiastic poetry enters into close relations with Romantic aesthetics. Anacreontics became an attractive genre of ideological expression of poets with democratic and pro-revolutionary inclinations.pl_PL
dc.description.sponsorshipTekst powstał w ramach realizacji projektu „Kultura literacka polskiego rokoka lat 1795–1830 na tle europejskim”, zarejestrowanego pod numerem 2016/23/D/HS2/01119, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRococopl_PL
dc.subjectanacreontismpl_PL
dc.subjectJohn Thelwallpl_PL
dc.subjectAdam Mickiewiczpl_PL
dc.titleAnakreontyki zaangażowane. Rozpoznania wstępne na dwóch przykładachpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number49-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Literatury Polskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBeaumarchais Pierre-Augustin Caron de (1775), Le barbier de Séville, ou la Précaution inutile, Ruault, Paris.pl_PL
dc.referencesBorowy Wacław (1999), O poezji Mickiewicza, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesDanielewicz Jerzy (1986), Anacreontics as a Literary Genre, „Acta Classica Universitatis Scientiarum Debreceniensis”, nr 22.pl_PL
dc.referencesHatzfeld Helmut (1972), The Rococo: eroticism, wit and elegance in European literature, Pegasus, New York.pl_PL
dc.referencesHauser Arnold (1974), Społeczna historia sztuki i literatury, t. 2, przeł. Ruszczycówna J., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIreland Ken (2006), Cythera Regained? The Rococo Revival in European Literature and the Arts: 1830–1910, Fairleigh Dickinson UP, Madison.pl_PL
dc.referencesJarecki Kazimierz (1910), Polskie tłumaczenia i przeróbki Anakreonta, „Pamiętnik Literacki”, nr 9/1/4.pl_PL
dc.referencesKawyn Stefan (2001), Mickiewicz w oczach swoich współczesnych. Studia i szkice, Rytm, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKleiner Juliusz (1948), Mickiewicz. Dzieje Gustawa, t. 1, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesKomornicka Anna Maria, Siomkajłówna Alina (1991), Anakreontyk [w:] Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. Kostkiewiczowa T., Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKostkiewiczowa Teresa (1975), Klasycyzm, sentymentalizm rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMakarewicz Jan (2019), Pieśń burszowska u progu powstania listopadowego. Wokół Guslara Gwardii Honorowej [w:] Romantyzm uniwersytecki: kulturotwórcza rola ośrodków akademickich w pierwszej połowie XIX wieku, red. Dąbrowicz E., Lul M., Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.pl_PL
dc.referencesMee John (2011), Conversable Worlds. Literature, Contention, and Community 1762 to 1830, Oxford UP, New York.pl_PL
dc.referencesNewman Ian (2019), The Romantic Tavern. Literature and Conviviality in the Age of Revolution, Cambridge UP, Cambridge.pl_PL
dc.referencesMickiewicz Adam (1993), Pieśń Filaretów [w:] Mickiewicz A., Dzieła, t. 1, oprac. Zgorzelski C., Czytelnik. Warszawa.pl_PL
dc.referencesGuizot François (1858), Mémoires pour servir a l’histoire de mon temps, t. 1, Michel Lévy freres, Paris.pl_PL
dc.referencesPietraszko Stanisław (1966), Doktryna literacka polskiego klasycyzmu, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPiwińska Marta (1981), Złe wychowanie. Fragmenty romantycznej biografii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPoe George (1987), The Rococo and Eighteenth-Century French Literature, Peter Lang, New York.pl_PL
dc.referencesPusz Wiesław (1981), Przedpowstaniowy śpiewnik studencki, „Pamiętnik Literacki”, 72/4.pl_PL
dc.referencesRabowicz Edmund (1969), Polskie rokoko literackie, „Gdańskie Zeszyty Humanistyczne”, nr 2.pl_PL
dc.referencesRosenmeyer Patricia A. (1992), The Poetics of Imitation: Anacreon and the Anacreontic Tradition, Cambridge UP, Cambridge.pl_PL
dc.referencesRussell Gillian (2006), Spouters or washerwomen: the sociability of Romantic lecturing [w:] Romantic Sociability. Social Networks and Literary Culture in Britain 1770–1840, red. Russell G., Tuite C., Cambridge UP, Cambridge.pl_PL
dc.referencesRymkiewicz Jarosław Marek, Siwicka Dorota, Witkowska Alina, Zielińska Marta (2001), Mickiewicz. Encyklopedia, Horyzont, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSeth Catriona (2014), Évariste Parny (1753–1814). Créole, révolutionnaire, académicien (in French). Hermann, Paris.pl_PL
dc.referencesSeweryn Dariusz (1997), „Jak tam zaszedłeś…”. Mickiewicz w szkole klasycznej, Wydawnictwa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesSzastyńska-Siemion Alicja (1987), Poezja anakreontyczna w okresie oświecenia w Polsce, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Classica Wratislaviensia”, t. XI.pl_PL
dc.referencesSzmydtowa Zofia (1955), Mickiewicz jako tłumacz literatur zachodnioeuropejskich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚwirko Stanisław (1972), Z kręgu filomackiego preromantyzmu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesThelwall John (1795), Anacreontic [w:] Poems written in close confinement, J. Ridgway, London.pl_PL
dc.referencesTretiak Józef (1884), Mickiewicz w Wilnie i Kownie. Życie i poezja, t. 1, Lwów.pl_PL
dc.referencesWeisgerber Jean (1991), Les masques fragiles. Esthétique et formes de la littérature rococo, L’Age d’Homme, Lausanne.pl_PL
dc.referencesWeisgerber Jean (2001), Le Rococo. Beaux-arts et littérature, Presses Universitaires de France, Paris.pl_PL
dc.referencesZgorzelski Czesław (1976), O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeń i uogólnień, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZipper Albert (1888), „Hej! użyjmy żywota!”, „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, II, s. 163–164.pl_PL
dc.contributor.authorEmailtomasz.jedrzejewski@uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2021/64.4/4
dc.relation.volume64pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe