Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGajek, Katarzyna
dc.date.accessioned2022-07-07T12:22:03Z
dc.date.available2022-07-07T12:22:03Z
dc.date.issued2022-07-07
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42440
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to reconstruct the types of sentimental work that mothers perform in the context of their children’s difficult school experiences. The interpretative framework for the analysis of women’s actions is the category of sentimental work developed by Anselm Strauss and his colleagues. The analyzed material consists of autobiographical narrative interviews with women-mothers, collected as part of the international ISOTIS project. The empirical data was subjected to the coding procedure used in generating grounded theory, which allowed for the identification of six different types of sentimental work: interactional work, composure work, trust work, biographical work, identity work and rectification work. The results of the study indicate that mothers are key figures in the institutionalised learning process, performing a range of complex but unnoticed activities in the course of their daily practices. Identifying and characterising mothers’ sentimental work allowed to describe its relevance to teachers’ professional tasks and children’s functioning in school.en
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest rekonstrukcja typów pracy nad odczuciami, jaką wykonują matki w kontekście trudnych doświadczeń szkolnych swoich dzieci. Ramą interpretacyjną dla analizy działań kobiet była kategoria pracy nad odczuciami opracowana przez Anzelma Strauss’a i jego współpracowników. Analizie poddane zostały autobiograficzne wywiady narracyjne z kobietami-matkami, gromadzone w ramach międzynarodowego projektu ISOTIS. Dane empiryczne zostały poddane procedurze kodowania, stosowanej w generowaniu teorii ugruntowanej, co umożliwiło wyodrębnienie sześciu typów pracy nad odczuciami: pracę nad interakcjami, nad zachowaniem spokoju, nad zaufaniem, biograficzną, nad tożsamością i naprawczą. Wyniki analiz wskazują, że matki są kluczowymi postaciami zinstytucjonalizowanego procesu kształcenia, które wykonują w toku codziennych praktyk szereg złożonych, ale niezauważanych działań. Zidentyfikowanie i charakterystyka pracy matek nad odczuciami pozwoliła opisać jej znaczenie dla realizacji zadań zawodowych przez nauczycieli, a także funkcjonowania dzieci w szkole.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectsentimental worken
dc.subjectnarrative interviewen
dc.subjectmotheren
dc.subjectteacheren
dc.subjectschoolen
dc.subjectpraca nad odczuciamipl
dc.subjectwywiad narracyjnypl
dc.subjectmatkapl
dc.subjectnauczycielpl
dc.subjectszkołapl
dc.titlePraca nad odczuciami. Matki w obliczu trudnych doświadczeń szkolnych ich dziecipl
dc.title.alternativeSentimental Work. Mothers Facing Their Children’s Difficult School Experiencesen
dc.typeArticle
dc.page.number166-182
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.referencesBabicka-Wirkus A. (2016) (Nie)normatywność rytuałów oporu w szkole „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja”, t. 19, nr 1(73), s. 73–86.pl
dc.referencesBabicka-Wirkus A. (2019) Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń, Warszawa, Wolters Kluwer.pl
dc.referencesBlumer H. (1954) What is Wrong with Social Theory?, „American Sociological Review”, t. 19, nr 1, s. 3–10, https://doi.org/10.2307/2088165pl
dc.referencesBourdieu P. (1986) The Forms of Capital, w: Handbook of Teory and Research for the Sociology of Education, J. G. Richardson (red.), New York, Greenwood, s. 241–258.pl
dc.referencesCharmaz K. (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesCottingham M. D. (2016) Theorizing emotional capital, „Theory and Society”, t. 45, nr 5, s. 451–470, https://doi.org/10.1007/s11186-016-9278-7pl
dc.referencesDavid M., West A., Ribbens J. (1994) Mothers’ intuition? Choosing secondary schools, London, The Falmer Press.pl
dc.referencesEpstein J., Dauber S. (1991) School Programs and Teacher Practices of Parent Involvement in Inner-City Elementary and Middle Schools, „The Elementary School Journal”, t. 91, nr 3, s. 289–305, https://doi.org/10.1086/461656pl
dc.referencesGillies V. (2006) Working class mothers and school life: exploring the role of emotional capital, „Gender and Education”, t. 18, nr 3, s. 281–293, https://doi.org/10.1080/09540250600667876pl
dc.referencesGranosik M. (1997) Niektóre aspekty pracy nad rozumieniem upośledzonego, „Studia Socjologiczne”, nr 1(144), s. 85–109.pl
dc.referencesGriffith A., Smith D. (2005) Mothering for schooling, New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203997895pl
dc.referencesHochschild A. R., Machung A. (1989) The second shift: working parents and the revolution at home, New York, Viking Press.pl
dc.referencesJeynes W. (2005) A Meta-Analysis of the Relation of Parental Involvement to Urban Elementary School Student Academic Achievement, „Urban Education”, t. 40, nr 3, s. 237–269, https://doi.org/10.1177/0042085905274540pl
dc.referencesKamińska-Jatczak I. (2020) Aktywności ukierunkowane na odczucia rodzin w pracy socjalnej asystentów rodziny, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, t. 33, nr 1, s. 103–118, https://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.1.103-118pl
dc.referencesKunicka M. (2012) Władza, przymus i wolność w edukacji, „Opuscula Sociologica”, nr 1(1), s. 31–44.pl
dc.referencesLareau A., Horvat E. M. (1999) Moments of inclusion and exclusion: race, class and cultural capital in family–school relationships, „Sociology of Education”, t. 72, nr 1, s. 37–53, https://doi.org/10.2307/2673185pl
dc.referencesLeśniak B. (2015) Szkoła jako źródło sytuacji trudnych, „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja”, t. 18, nr 3(71), s. 101–111.pl
dc.referencesNowotny H. (1981) Women in public life in Austria, w: Access to Power: Cross-national Studies of Women and Elites, C. F. Epstein, Coser R. L. (red.), London, Allen &Unwin, s. 147–156, https://doi.org/10.4324/9780429423819-9pl
dc.referencesO’Brien M. (2008) Gendered capital: emotional capital and mothers’ care work in education, „British Journal of Sociology of Education”, t. 29, nr 2, s. 137–148, https://doi.org/10.1080/01425690701837505pl
dc.referencesO’Brien M. (2005) Mothers as educational workers: mothers’ emotional work at their children’s transfer to second-level education, „Irish Educational Studies”, t. 24, nr 2–3, s. 223–242, https://doi.org/10.1080/03323310500435513pl
dc.referencesO’Brien M. (2007) Mothers’ emotional care work in education and its moral imperative, „Gender and Education”, nr 19(2), s. 159–177, https://doi.org/10.1080/09540250601165938pl
dc.referencesReay D. (1998) Class work: Mothers involvement in their children’s primary schooling, London, University of London Press.pl
dc.referencesReay D. (2000) A useful extension of Bourdieu’s conceptual framework? Emotional capital as a way of understanding mothers’ involvement in their children’s education, „The Sociological Review”, nr 48, s. 568–585, https://doi.org/10.1111/1467-954X.00233pl
dc.referencesSchütze F. (1997) Trajektoria cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, nr l, s. 11–57.pl
dc.referencesSchütze F. (2008) Biography Analysis on the Empirical Base of Autobiographical narratives: How to analyse autobiographical narrative interviews. Part one, „European Studies on Inequalities and Social Cohesion”, nr 1–2, s. 153–242.pl
dc.referencesShumow L., Miller J. D. (2001) Parents’ At-Home and At-School Academic Involvement with Young Adolescents, “The Journal of Early Adolescence”, t. 21, nr 1, s. 68–91, https://doi.org/10.1177/0272431601021001004pl
dc.referencesSmith D. E. (1996) The underside of schooling: restructuring, privatisation and women’s unpaid work, „Journal for a Just and Caring Education”, t. 4, nr 1, s. 11–29.pl
dc.referencesSmith D., Griffith A. (1990) Co-ordinating the uncoordinated: Mothering, schooling and the family wage, „Perspectives on Social Problems”, t. 2, nr 1, s. 25–43.pl
dc.referencesStrauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Wiener C. (1982) Sentimental work in the technologized hospital, „Sociology of Health & Illness”, t. 4, nr 3, s. 254–78, https://doi.org/10.1111/1467-9566.ep10487954pl
dc.referencesStrauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Wiener C. (1991) Illness Trajectories w: Creating Sociological Awareness. Collective images and Symbolic Representations, A.L. Strauss, New Brunswick-London, Transaction Publishers, s. 157–174.pl
dc.referencesŚlęzak I. (2018) Praca nad zaufaniem. Etyczne, praktyczne i metodologiczne wyzwania w relacjach badacz–badani na przykładzie etnografii agencji towarzyskich, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 14, nr 1, s. 138–162, https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.1.07pl
dc.referencesWeiss H., Caspe M., Lopez, E. (2006) Family involvement in childhood education, „Family Involvement Makes a Difference”, nr 1, https://archive.globalfrp.org/publications-resources/publications-series/family-involvement-makes-a-difference/family-involvement-in-early-childhood-education [dostęp: 15.11.2021].pl
dc.referencesZemblyas M. (2007) Emotional capital and education: theoretical insights from Bourdieu, „British Journal of Educational Studies”, t. 55, nr 4, s. 443–463, https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2007.00390.xpl
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.gajek@now.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.14.10
dc.relation.volume14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0