Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGajda, Aleksandra
dc.date.accessioned2022-07-07T12:22:01Z
dc.date.available2022-07-07T12:22:01Z
dc.date.issued2022-07-07
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42436
dc.description.abstractThe aim of the study was to analyse teachers’ interactions with students in order to track the differences in the messages given to pupils depending on their gender, and to study the opinions of students about the behaviour of their teachers. As part of the research, 34 hours of lessons (divided into 17 hours of mathematics and 17 hours of Polish language lessons) were observed. Additionally, the opinions of 68 students (34 girls and 34 boys) were analysed. The study employs mixed methods of data analysis (Stromquist 2007), combining a qualitative approach based on elements of grounded theory (Glaser, Strauss 2017) with quantitative comparisons of the frequency of the teacher’s behavior, using χ2 tests. The results indicate the differing nature of teachers’ interactions with girls and boys; the number of interactions and their quality are more favourable in the case of boys. Girls are more often overlooked, and their achievements and contributions are less frequently noticed. In addition, students are aware of the differences in how they are treated by their teachers, pointing out, inter alia, to the importance of providing equal treatment to all students.en
dc.description.abstractCelem badania była analiza interakcji nauczycieli z uczniami w celu prześledzenia różnic w przekazywanych komunikatach w zależności od płci ucznia oraz analiza opinii uczniów na temat zachowania nauczycieli. Obserwowano 34 godziny lekcji, czyli 17 godzin matematyki i 17 godzin lekcji języka polskiego. Dodatkowo przeanalizowano opinie 68 uczniów, 34 dziewcząt i 34 chłopców. W badaniu wykorzystano mieszane metody analizy danych (Stromquist 2007), łącząc podejście jakościowe oparte na elementach teorii ugruntowanej (Glaser, Strauss 2017) oraz ilościowe porównania częstotliwości zachowań nauczyciela z wykorzystaniem testów χ2. Wyniki wskazują na różny charakter interakcji nauczycieli z dziewczętami i chłopcami; liczba interakcji i ich jakość są korzystniejsze w przypadku chłopców. Dziewczęta są częściej pomijane, a ich osiągnięcia i wkład są rzadziej dostrzegane. Ponadto uczniowie są świadomi różnic w sposobie traktowania przez nauczyciela, podkreślając m.in. znaczenie równego traktowania wszystkich uczniów.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectobservationen
dc.subjectdairy studyen
dc.subjectstudents’ opinionsen
dc.subjectteachers’ attitudesen
dc.subjectgender differencesen
dc.subjectobserwacjapl
dc.subjectbadanie dzienniczkowepl
dc.subjectopinie uczniówpl
dc.subjectpostawy nauczycielipl
dc.subjectróżnice płciowepl
dc.titleLife Lessons in Polish Schools: Teachers’ Attitudes Towards Girls and Boysen
dc.title.alternativeLekcje życia w polskich szkołach: postawy nauczycieli wobec dziewcząt i chłopcówpl
dc.typeArticle
dc.page.number73-95
dc.contributor.authorAffiliationThe Maria Grzegorzewska University, Warsawen
dc.referencesAbramowicz M. (ed.) (2011) Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.en
dc.referencesAcker S. (1988) Teachers, gender and resistance, “British Journal of Sociology of Education”, vol. 9, no. 3, pp. 307–322, https://doi.org/10.1080/0142569880090304en
dc.referencesAn D., Kim S. (2007) Relating Hofstede’s Masculinity Dimension To Gender Role Portrayals In Advertising, „International Marketing Review”, vol. 24, no. 2, pp. 81–207, https://doi.org/10.1108/02651330710741811en
dc.referencesBauer K. S. (2000) Promoting gender equity in schools, „Contemporary Education”, vol. 71, no. 2, p. 22, https://doi.org/10.1006/jesp.1998.1371en
dc.referencesBeilock S. L., Gunderson E. A., Ramirez G., Levine S. C. (2010) Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement, “Proceedings of the National Academy of Sciences”, no. 107(5), pp. 1860–1863, https://doi.org/10.1073/pnas.0910967107en
dc.referencesBem S. L. (1993) The Lenses Of Gender: Transforming The Debate On Sexual Inequality, New Haven, CT, Yale University Press.en
dc.referencesBerekashvili N. (2012) The role of gender-biased perceptions in teacher-student interaction. “Psychology of Language and Communication”, vol. 16, no. 1, pp. 39–51, https://doi.org/10.2478/v10057-012-0004-xen
dc.referencesBernstein B. (2003) Class, codes and control: Towards a theory of educational transmission, vol. 3, Hove, Psychology Press.en
dc.referencesBlusz K. (1993) Czy światem naprawdę rządzą mizogini? Feministyczne obrazy szkoły in: B. Śliwerski (ed.), Kontestacje pedagogiczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, pp. 10–12.en
dc.referencesBourdieu P., Passeron J. C. (1990) Reproduction in Education, Society and Culture, London, Sage Publications.en
dc.referencesBrophy J. (1985) Interactions of Male and Female Students with Male and Female Teachers in: Gender influences in classroom interaction, L. C. Wilkinson, C. B. Marrett (eds.), Orlando, FL, Academic Press, pp. 115–142, https://doi.org/10.1016/B978-0-12-752075-9.50011-8en
dc.referencesBurton L. (1996) A Socially Just Pedagogy for the Teaching of Mathematics in: Equity in the Classroom: Towards Effective Pedagogy for Girls and Boys, P. F. murphy, C. V. Gipps (eds.), London, Falmer Press, pp. 136–145.en
dc.referencesCarrington B., Francis B., Hutchings M., Skelton C., Read B., Hall I. (2007) Does the gender of the teacher really matter? Seven‐to eight‐year‐olds’ accounts of their interactions with their teachers, “Educational Studies”, vol. 33, no. 4, pp. 397–413, https://doi.org/10.1080/03055690701423580en
dc.referencesChmura-Rutkowska I., Ostrouch J. (2007) Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza.en
dc.referencesChmura-Rutkowska I. (2012) Przemoc rówieśnicza w gimnazjum a płeć. Kontekst społeczno-kulturowy, „Forum Oświatowe”, vol. 24, no. 1(46), pp. 41–73.en
dc.referencesChmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak A. (eds.) (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, Warszawa, Fundacja Feminoteka.en
dc.referencesChomczyńska-Miliszkiewicz M. (2000) Ukryte przekazy w podręcznikach edukacji psychoseksualnej, „Forum Oświatowe”, vol. 12, no. 2(23), pp. 161–178.en
dc.referencesDelamont S. (1980) The Sociology of Women: An Introduction, London, Allen & Unwin.en
dc.referencesDzierzgowska A., Rutkowska J. (2008) Ślepa na płeć. Edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Warszawa, Fundacja Feminoteka.en
dc.referencesEuropean Institute for Gender Equality (2020) Gender Equality Index 2020: Poland, https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2020/PLen
dc.referencesFennema E., Peterson P. L., Carpenter T. P., Lubinski C. A. (1990) Teachers’ attributions and beliefs about girls, boys, and mathematics, “Educational studies in Mathematics”, vol. 21 no. 1, pp. 55–69, https://doi.org/10.1007/BF00311015en
dc.referencesFirkowska-Mankiewicz, A. (1995) Czy tak samo wychowujemy chłopców i dziewczynki? in: Co to znaczy być kobietą w Polsce?, A. Titkow, H. Domański (eds.), Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN: 41–64.en
dc.referencesGansen H. M. (2019) Push-Ups Versus Clean-Up: Preschool Teachers’ Gendered Beliefs, Expectations for Behavior, and Disciplinary Practices, „Sex Roles”, vol. 80, no. 7–8, pp. 393–408, https://doi.org/10.1007/s11199-018-0944-2en
dc.referencesGatto J. T. (2002) Dumbing Us Down: The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling, Gabriola Island, New Society Publishers.en
dc.referencesGawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (2015) Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Warszawa, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.en
dc.referencesGiroux H. A., Penna A. N. (1979) Social Education in the Classroom: The Dynamics of the Hidden Curriculum, “Theory & Research in Social Education”, vol. 7, no. 1, pp. 21–42, https://doi.org/10.1080/00933104.1979.10506048en
dc.referencesGlaser B. G., Strauss A. L. (2017) Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Abingdon, Oxon – New York, NY, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203793206en
dc.referencesGórnikowska-Zwolak E. (2004) Nauczycielskie koncepcje ról społecznych kobiety i mężczyzny – czynnik wzmacniający czy osłabiający szanse rozwojowe dziewcząt i chłopców? in: Płeć i rodzaj w edukacji, M. Chomczyńska-Rubacha (ed.), Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi: 87–88.en
dc.referencesGrzechnik S. (2015) Sprawstwo praktyk komunikacyjnych a kształtowanie się męskiego habitusu w klasie szkolnej. Krytyczna analiza dyskursu, “InterAlia: Pismo poświęcone studiom queer”, no. 10, pp. 33–56, https://doi.org/10.51897/interalia/MCBQ6988.en
dc.referencesHarrop A., Swinson J. (2011) Comparison of teacher talk directed to boys and girls and its relationship to their behaviour in secondary and primary schools, “Educational Studies”, vol. 37, no.1, pp. 115–125, https://doi.org/10.1080/03055691003729260en
dc.referencesJackson D., Salisbury J. (1996) Why Should Secondary Schools Take Working with Boys Seriously?, “Gender and Education”, vol. 8, no. 1, pp. 103–115, https://doi.org/10.1080/713668477en
dc.referencesJankowska M. (2009) Świat ucznia – świat uczennicy. Socjalizacja szkolna a utrwalanie społecznych ról płciowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 34, s. 13–34.en
dc.referencesJas K. (2009) Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych wobec stereotypów płci w: Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. T. 2, Problemy praktyki oświatowej, T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 193–201.en
dc.referencesJonczy-Adamska M. (2015) Dyskryminacja i edukacja antydyskryminacyjna w społecznościach szkolnych na podstawie wywiadów indywidualnych z nauczycielkami i nauczycielami z dużych miast in: Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 195–253.en
dc.referencesKalinowska E. (1995) Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn, w podręcznikach szkolnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. 40, nr 1–2, s. 219–253.en
dc.referencesKaplan P. S. (1990) Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher, Eagan, MN, Cengage Learning.en
dc.referencesKelly A. (1988) Gender differences in teacher – pupil interactions: a meta-analytic review, “Research in Education”, vol. 39, no. 1, pp. 1–24, https://doi.org/10.1177/003452378803900101en
dc.referencesKnapp L. G, Kelly-Reid J. E., Whitmore R. W. (2006) Postsecondary Institutions In The United States: Fall 2006 and Degrees and Other Awards Conferred: 2005-06, Washington, D.C., WA, National Center for Education Statistics.en
dc.referencesKnapp L. G., Kelly J. E., Whitmore R. W., Wu S., Gallego L. M., Grau E., Broyles S. G. (2001) Postsecondary Institutions in the United States: Fall 2000 and Degrees and Other Awards Conferred: 1999-2000, Washington, DC, WA, National Center for Education Statistics, https://doi.org/10.1037/e492182006-009en
dc.referencesKohlberg L. (1970) The moral atmosphere of the school in: The unstudied curriculum: Its impact on children, N. Overly (ed.), Washington, D. C., WA, Association for Supervision and Curriculum Development, NEA, pp. 104–127.en
dc.referencesKollmayer M., Schober B., Spiel C. (2018) Gender stereotypes in education: Development, consequences, and interventions, “European Journal of Developmental Psychology”, vol. 15, no. 4, https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1193483en
dc.referencesKonarzewski K. (2004) Egzaminy zewnętrzne – czy mają płeć? w: Płeć i rodzaj w edukacji, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 63–71.en
dc.referencesKonarzewski K. (1991) Problemy i schematy: pierwszy rok nauki szkolnej dziecka, Poznań, Akademos.en
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (1997) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483.en
dc.referencesKopciewicz L. (2004) Schematy rodzaju (gender) w pracy pedagogicznej nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej w: Płeć i rodzaj w edukacji, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 75–84.en
dc.referencesKopciewicz L. (2007) Rodzaj i edukacja. Studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.en
dc.referencesKopciewicz L. (2008a) Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły w: Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (eds.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 349–392.en
dc.referencesKopciewicz L. (2008b) Szkoła i dramat płci. Teoria społeczna Pierre’a Bourdieu w badaniach rodzajowego kapitału i habitusu w: Teatr płci. Eseje z socjologii gender, M. Bieńkowska-Ptasznik, J. Kochanowski (red.), Łódź, Wydawnictwo „Wschód – Zachód” w Łodzi, s. 127–149.en
dc.referencesLee A. (1996) Gender, literacy, curriculum: Rewriting school geography, Taylor & Francis, https://doi.org/10.4324/9781315041186en
dc.referencesMargolis E. (ed.) (2001) The Hidden Curriculum in Higher Education, New York, NY – London, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203901854en
dc.referencesMeighan R., Harber C. (2007) A Sociology of Educating, London, Bloomsbury Publishing.en
dc.referencesMorciniec J. (1995) Skąd się biorą zadowolone niewolnice albo czego uczy elementarz?, „Pełnym Głosem”, nr 3, s. 9–19.en
dc.referencesMuszyńska E. (2004) Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chłopców: różnice, ich przyczyny i skutki w: Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 44–52.en
dc.referencesMyhill D, Jones S. (2006) ‘She doesn’t shout at no girls’: pupils’ perceptions of gender equity in the classroom, “Cambridge Journal of Education”, vol. 36, no. 1, pp. 99–113, https://doi.org/10.1080/03057640500491054en
dc.referencesMyles B. S., Simpson R. L. (2001) Understanding The Hidden Curriculum: An Essential Social Skill for Children and Youth with Asperger Syndrome, “Intervention in school and clinic”, vol. 36, no. 5, pp. 279–286, https://doi.org/10.1177/105345120103600504en
dc.referencesNeuman W. L., Robson K. (2014) Basics of Social Research, Toronto, Pearson Canada.en
dc.referencesPickering J. (1997) Raising Boys’ Achievement, London, A&C Black.en
dc.referencesRetelsdorf J., Schwartz K., Asbrock F. (2015) “Michael can’t read!” – Teachers’ Gender Stereotypes and Boys’ Reading Self-Concept, “Journal of Educational Psychology”, vol. 107, no. 1, pp. 186–194, https://doi.org/10.1037/a0037107en
dc.referencesRiegle-Crumb C., Humphries M. (2012) Exploring Bias in Math Teachers’ Perceptions of Students’ Ability by Gender and Race/Ethnicity, “Gender & Society”, vol. 26, no. 2, pp. 290–322, https://doi.org/10.1177/0891243211434614en
dc.referencesRosenthal R. (1991) O społecznej psychologii samospełniającego się̨ proroctwa. Dalsze dane potwierdzające istnienie efektów Pigmaliona i mechanizmów pośredniczących w ich występowaniu, tłum. R. Stachowski w: Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów, J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 341–387.en
dc.referencesSadker D. (2000) Gender Equity: Still Knocking at the Classroom Door, “Equity & Excellance in Education”, vol. 33, no. 1, pp. 80–83, https://doi.org/10.1080/1066568000330112en
dc.referencesSchneider D. J. (2004) The Psychology of Stereotyping, New York, NY, The Guilford Press.en
dc.referencesSerbin L. A., O’Leary K. D., Kent R. N., Tonick I. J. (1973) A Comparison of Teacher Response to the Preacademic and Problem Behavior Of Boys And Girls, “Child development”, vol. 44, no. 4, pp. 796-804, https://doi.org/10.2307/1127726en
dc.referencesSolnit R. (2014) Men Explain Things To Me, Chicago, Haymarket Books.en
dc.referencesStromquist N. P. (2007) The Gender Socialization Process in Schools: A Cross-National Comparison, Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2008.en
dc.referencesSwinson J., Harrop A. (2009) Teacher talk directed to boys and girls and its relationship to their behaviour, “Educational Studies”, vol. 35, no. 5, pp. 515–524, https://doi.org/10.1080/03055690902883913en
dc.referencesSzczepanik R. (2004) Nauczyciele wobec zachowań szkolnych uczniów i uczennic starszych klas szkoły podstawowej w: Płeć i rodzaj w edukacji, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 93–107.en
dc.referencesTiedemann J. (2002) Teachers’ Gender Stereotypes as Determinants of Teacher Perceptions in Elementary School Mathematics, „Educational Studies in Mathematics”, vol. 50, no. 1, pp. 49–62, https://doi.org/10.1023/A:1020518104346en
dc.referencesTurska D., Oszwa U. (2018) Stereotyp płci w uczeniu się matematyki – percepcja nauczyciela, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. 63, nr 3(249), s. 57–73, https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7429en
dc.referencesUnited Nations (2006) Convention on the Rights of Persons with Disabilities, https://www.ohchr.org/en/hrbodies/crpd/pages/conventionrightspersonswithdisabilities.aspxen
dc.referencesYounger M., Warrington M., Williams J. (1999) The Gender Gap and Classroom Interactions: Reality and Rhetoric?, “British journal of Sociology of Education”, vol. 20, no. 3, pp. 325–341, https://doi.org/10.1080/01425699995290en
dc.referencesZajączkowska M. J. (2008) Perspektywa równości płci w edukacji i wychowaniu w: Edukacja jutra: XIV Tatrzańskie Seminarium Naukowe = Education of tommorow [i. e. tomorrow] = Bildung von Morgen. T1, K. Denek, T. Koszczyc, W. Wiesner (red.), Wrocław, Wydawnictwo Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, s. 4–5.en
dc.contributor.authorEmailagajda@aps.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.14.06
dc.relation.volume14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0