Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGłódź, Natalia
dc.contributor.authorHerudzińska, Małgorzata H.
dc.date.accessioned2022-07-01T05:43:08Z
dc.date.available2022-07-01T05:43:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42366
dc.description.abstractPandemia COVID-19, ogłoszona przez WHO 11 marca 2020 roku, wywarła wpływ na wszystkie obszary życia społecznego. Edukacja nie jest wyjątkiem: nagle i niespodziewanie proces kształcenia został przeniesiony na platformy wirtualne, co zrodziło wiele wyzwań i problemów dotykających wszystkich jego uczestników (nauczycieli, uczniów i rodziców). Wśród problemów, które przyniosła nauczycielom zmiana funkcjonowania systemu edukacji, należy wymienić (choć nie jest to pełna lista): stres i zmęczenie związane ze zdalnym nauczaniem, zwiększenie czasu przeznaczanego na pracę zawodową, wydłużenie czasu spędzanego przed komputerem, nadmierną konsolidację życia zawodowego i osobistego (praca w domu), pogorszenie kondycji fizycznej i psychicznej. Czas pandemii zazwyczaj nie sprzyja ani kontynuacji, ani podejmowaniu przez nauczycieli zachowań prozdrowotnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;21
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectpandemiapl_PL
dc.subjectedukacja zdalnapl_PL
dc.subjectzachowania zdrowotnepl_PL
dc.subjectnauczycielpl_PL
dc.subjectuczeńpl_PL
dc.subjectstudentpl_PL
dc.titlePraca zdalna a zdrowie w czasach pandemii na przykładzie podmiotów procesu edukacjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number102-119pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Nauk o Edukacjipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Instytut Nauk Socjologicznych i Pedagogiki, Katedra Socjologiipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteNatalia Głódź – mgr, ukończyła pracę socjalną oraz kierunek ekonomiczno-prawny na Uniwersytecie w Białymstoku. Od 2018 roku sprawuje funkcję asystenta na wydziale Nauk o Edukacji UwB. Jest również opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Andragogów i Gerontologów. Jej zainteresowania naukowo-badawcze oscylują wokół różnych zagadnień społecznych, pracy socjalnej i gerontologii.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMałgorzata H. Herudzińska – doktor nauk humanistycznych, Instytut Nauk Socjologicznych i Pedagogiki, Katedra Socjologii, SGGW w Warszawie. Autorka publikacji koncentrujących się wokół zagadnień z zakresu socjologii rodziny, małżeństwa, starości, a także pracy socjalnej. Współorganizatorka/organizatorka ogólnopolskich konferencji naukowych, cyklicznych spotkań o charakterze naukowym, zaangażowana w działania społeczne na rzecz środowiska pracowniczego.pl_PL
dc.referencesBojarska, K., Chabko, E., Gadomska, I., Grochowski, M., Iwaniec, K., Kubacka, A., Sobolewska, J., & Waleczko, T. (2020). Organizacja i funkcjonowanie punktu wsparcia na uczelni. Warszawa: Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiejpl_PL
dc.referencesBuchner, A., Wierzbicka, B. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii (edycja II). Pobrane z: https:// centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasiepandemii.-Edycja-II.pdfpl_PL
dc.referencesCBOS. (2016). Zdrowie i prozdrowotne zachowania Polaków. Komunikat z badań nr 138/2016. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/ SPISKOM.POL/2016/K_138_16.PDFpl_PL
dc.referencesCBOS. (2020a). Opinie o epidemii koronawirusa i związanych z nią restrykcjach. Komunikat z badań nr 58/2020. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos. pl/SPISKOM.POL/2020/K_058_20.PDFpl_PL
dc.referencesCBOS. (2020b). Skutki epidemii koronawirusa w życiu zawodowym i budżetach domowych. Komunikat z badań nr 56/2020. Warszawa. Pobrane z: https:// www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_056_20.PDFpl_PL
dc.referencesCBOS. (2020c). Obawy Polaków w czasach pandemii. Komunikat z badań nr 155/2020. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2020/K_155_20.PDFpl_PL
dc.referencesCBOS (2021a). Samopoczucie Polaków w wieku 18–24 lat w czasie pandemii.. Pobrane z: https://www. cbos.pl/PL/publikacje/news/newsletter_ver3. php?news_r=2021&news_nr=01pl_PL
dc.referencesCBOS. (2021b). Edukacja zdalna – doświadczenia i oceny. Komunikat z badań 19/2021. Warszawa. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2021/K_019_21.PDFpl_PL
dc.referencesCentrum Cyfrowe. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii (edycja I). Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/ Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdfpl_PL
dc.referencesDeloitte. (2020). Zdrowie Polaków po pandemii. Co możemy zrobić razem. Warszawa. Pobrane z: https://medycynaprywatna.pl/wp-content/uploads/2021/01/FINA%C5%81_raport-PMP-2.pdfpl_PL
dc.referencesDrozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Kubacka, M., Modrzyk, A., Rogowski, Ł., Rura, P., & Stamm, A. (2020). Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań. Poznań: UAM w Poznaniu, Wydział Socjologii.pl_PL
dc.referencesGarbacik, Ż. (2018). Stres w pracy nauczyciela. Szkoła – Zawód – Praca, 16, 109–126.pl_PL
dc.referencesGiddens, A. (2012). Socjologia (wydanie nowe). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesGruszczyńska, M., Bąk-Sosnowska, M., & Plinta, R. (2015). Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia. Hygeia Public Health, 50(4), 558–565.pl_PL
dc.referencesGrzelak, Sz., & Żyro, D. (2021). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej. Pobrane z: https://www.gov.pl/ web/edukacja-i-nauka/program-wsparcia-psychologiczno-pedagogicznego-dla-uczniow-i-nauczycieli-w-pandemii?fbclid=IwAR0SeToTvRQAVu_ efF8YSVH9FCALcNScxXsJaqP6G3Yn4izkcKfpuDlwbS0pl_PL
dc.referencesIBRiS. (2020). Wpływ pandemii na zachowania zdrowotne Polaków. Warszawa. Pobrane z: https:// ibris.pl/wp-content/uploads/2020/04/RAPORTIBRiS_Wp%C5%82yw-pandemii-na-zachowaniazdrowotne-Polak%C3%B3w-wybrane-wyniki.pdfpl_PL
dc.referencesJakubczak, B. (2008). Kształcenie zdalne przez internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic. W: A. Czajkowska, D. Rondalska (red.), Edukacja bez granic mimo barier. Przestrzeń tworzenia, t. 3 (s. 398–406). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.pl_PL
dc.referencesJemielniak, D. (2020). Zdalne nauczanie – blended, nie single malt. W: Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (s. 33–37). Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietrichapl_PL
dc.referencesKozłowska, D., Sokołowska, D., & Ryszkowski, W. (2017). Motywacje do aktywności ruchowej studentów i naucWyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 2(20), 5–19.zycieli. Roczniki Naukowepl_PL
dc.referencesMarten, Z. (2007). Stres w pracy nauczyciela. W: J. Mastalski, D. Krzywoń (red.), „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu”, zeszyt 2/2007 (s. 99–110)pl_PL
dc.referencesNycz, M., & Smok, B. (2004). Nauczanie zdalne – nowa forma kształcenia. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1027, 331–342.pl_PL
dc.referencesOpolski, J. T., & Wysocki, M. J. (2013). Zdrowie 2020” – nowe założenia polityki zdrowotnej. Cz. I. Przegląd Epidemiologiczny, 67(1), 87–91.pl_PL
dc.referencesPARP. (2020). Kalendarium wydarzeń ważnych dla polskiego ekosystemu przedsiębiorczości i innowacyjności. Pobrane z: https://www.parp.gov.pl/storage/ publications/pdf/kalendarium-2020_18032021- -do-publ.pdfpl_PL
dc.referencesPikuła, N. G., Jagielska, K., & Łukasik, J. M. (red.). (2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Kraków: Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, nr 13pl_PL
dc.referencesPiontek, B., & Macha, K., (2016). Kategoria „zdrowie” i „choroba” i ich implikacje dla zarządzania systemem ochrony zdrowia. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 48(4, 230–245.pl_PL
dc.referencesPlebańska, M., Szyller, A., & Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrane z: https://kometa.edu.pl/uploads/ publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_ oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8pl_PL
dc.referencesPtaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Bigaj, M. (2020a). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesPtaszek, G., Bigaj, M., Dębski, M., Pyżalski, J., & Stunża, G. D. (2020b). Zdalna edukacja – gdzie byliśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badania naukowego „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”. Warszawa. Pobrane z: https://ug.edu.pl/news/pl_PL
dc.referencesSłopiecka, A., & Cieślik, A. (2011). Zachowania zdrowotne – wybrane definicje. Studia Medyczne, 24(4), 77–81pl_PL
dc.referencesSmal, T. (2009). Nauczanie na odległość (e-learning). Zeszyty Naukowe WSOWL, 3(153), 105–114.pl_PL
dc.referencesHarmonogram powrotu uczniów do stacjonarnej nauki w szkołach i placówkach. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/harmonogram-powrotu-uczniow-do- -stacjonarnej-nauki-w-szkolach-i-placowkachpl_PL
dc.referencesProgram wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli w pandemii. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/ web/edukacja-i-nauka/program-wsparcia-psychologiczno-pedagogicznego-dla-uczniow-i-nauczycieli-w-pandemii?fbclid=IwAR0SeToTvRQAVu_ efF8YSVH9FCALcNScxXsJaqP6G3Yn4izkcKfpuDlwbS0pl_PL
dc.referencesOgraniczenie prowadzenia zajęć w siedzibie uczelni od 19 października w związku z COVID-19. (2020). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov. pl/web/edukacja-i-nauka/ograniczenie-prowadzenia-zajec-w-siedzibie-uczelni-od-19-pazdziernika- -w-zwiazku-z-covid-19pl_PL
dc.referencesNowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. (2021). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ nowe-rozporzadzenie-ministra-edukacji-i-nauki-w-sprawie-czasowego-ograniczenia-funkcjonowania-niektorych-podmiotow-systemu-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-w-zwiazku-z-zapobieganiem-przeciwdzialaniem-i-zwalczaniem-covid-19pl_PL
dc.referencesTarcze dla środowiska naukowego i akademickiego – podsumowanie zmian. (2020). Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tarcze-dla-srodowiska-naukowego-i- -akademickiego--podsumowanie-zmianpl_PL
dc.referencesKolejne kroki w walce z koronawirusem – w sklepie mniej osób, ograniczenia w poruszaniu nieletnich, a parki, plaże i bulwary zamknięte. (2020). https:// www.gov.pl/web/koronawirus/kolejne-krokipl_PL
dc.referencesNauka w czasach pandemii. (2020). https://pwr.edu. pl/uczelnia/aktualnosci/nauka-w-czasach-pandemii-11718.htmlpl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe